چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حوزه دانشگاهیان

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، بهمن ماه 1377 به منظور آموزش معارف ديني در سطح دانشگاه ها، تحقق عملي پيوند حوزه و دانشگاه و تربيت و پرورش دانشجويان مهذب، متعهد و متخصص اقدام به تأسيس حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان کرد.

خبرگزاری حوزه/ رشد همه جانبه‌ انسان و دستیابی به مقام والاي انسانيت و قرب به حق به عنوان هدف غايي خلقت مبتني بر اصل «علم و معرفت» است، البته دانش و معرفتي كه به «ايمان و يقين» منتهي گردد و اعمال و رفتار و اخلاق انسان را «الهي و صالح» سازد. البته چنين انتظاري از همه علوم متداول در دانشگاه ها ميسور نبوده و نيست. زيرا هر بخش از علوم، با توجه به اقتضاي محتوا، روش و ابزار، آثار خاصي بر روح و فكر بشر مي‌گذارد.

اگرچه علوم تجربي، زندگي مادي و رفاه ظاهري براي انسان فراهم مي‌كند، اما براي ارتقاء و كمال بُعد معنوي و اخلاق انسان ناتوان است و وضعيت فعلي بشر كه به رغم پيشرفت هاي فني و صنعتي، دچار بحران معنويت و مملو از ظلم و تباهي است، دليلي بر اين مدعا است. امروزه آشكار شده كه علمِ فارغ از اخلاق و معنويات، حيات انسان را به مخاطره مي‌اندازد و جدايي بين علم تجربي و آموزه‌هاي صحيح ديني، شكافي بين دانش فني و اولويت هاي كاربرد آن ايجاد كرده و دين مي تواند با ابزارهاي عقلي و ارزشي، جهت گيري درست ايجاد كند.

همچنین هجمه دشمنان به مبانی فکری و عقیدتی اسلامی، شیعی و انقلابی نیز گسترش یافته و شبهه افکنی علیه مبانی اعتقادی و ارزشی سرعت و شدت گرفته است، لذا یکی از ضرورت های اصلی مبارزه با این هجمه ها، پرورش فکری و معرفتی افسران جوان جنگ نرم برای مبارزه با اين هجمه هاست. بنابراین دانشجویان ارزشی باید به حدی از توانمندی معرفتی، استدلالي و اطلاعاتی در دفاع از ارزش های اسلامی رسیده باشند که توان مقابله با حجم وسیع شبهه افکنی را داشته باشند.

بر اين اساس، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در بهمن ماه 1377 به منظور آموزش معارف ديني در سطح دانشگاه ها، تحقق عملي پيوند حوزه و دانشگاه و تربيت و پرورش دانشجويان مهذب، متعهد و متخصص اقدام به تأسيس حوزه علوم اسلامي دانشگاهيان کرد.

*اهداف حوزه دانشگاهیان

1- تبيين و توصيف ماهيت، مراحل و اهداف انقلاب اسلامي

2- ارتقاء شخصيت اخلاقي و معنوي دانشجو با توجه به اهداف تمدن اسلامي

3- ارتقاء و عمق بخشي معرفت و اعتقادات ديني با توجه به اهداف تمدن اسلامي

4- ارتقاء سطح تحليل و معمل سياسي متناسب با اهداف تمدن اسلامي

5- شناخت ماهيت دانشگاه اسلامي و تلاش در جهت تحول علمي و ساختاري دانشگاه

6- ارتقاء تحليل و فعاليت فرهنگي دانشجويان با توجه به اهداف تمدن اسلامي

7- نخبه یابی،نخبه پروری فرهنگی و تشکیل شبکه نخبگان فرهنگی در راستای ایجاد تمدن اسلامی

*دوره آموزشی

کل دوره آموزشی در 6 ترم(3 سال) برگزار می شود که طی آن دين پ‍‍ژوهان حدود 75 واحد درسی را     می گذرانند. كلاس ها عمدتاً پنج شنبه ها و گاهی اوقات چهارشنبه ها در نوبت عصر تشكيل مي شود.

برنامه ریزی، زمان بندی و حجم کلاس های حوزه دانشجویی به گونه اي است که دانشجویان بتوانند در کنار دروس دانشگاهی و با صرف کمترین زمان، به چکیده با ارزشی از معارف اهل بیت(ع)و دروس حوزوی دست یابند تا از این طریق بخشی از نیازهای معرفتی خود و اطرافیانشان را برآورده سازند.

*محتوا و سرفصل ها

با توجه به این که حضور دانشجویان در حوزه دانشجویی محدود به روزهای پنجشنبه می باشد، سعی گردیده است که محتوا و سرفصل ها نیز گزیده شده، روان، قابل فهم و مختصر باشد و از ارائه مباحث و دروس سنگین حوزوی که مستلزم صرف زمان و انرژی فراوان است،خودداری شده است.

همچنین در کنار دروس حوزوی بعضی از سرفصل ها که با فضای دانشجویی و دانشگاهی تناسب بیشتری دارند مانند جریان شناسی سیاسی، جریان شناسی فرهنگی، نظام سیاسی در اسلام(ولایت فقیه و...)، تاریخ اسلام، ادیان و... نیز ارائه می گردد تا دانشجویان توانمندی فکری لازم جهت فعالیت های فرهنگی،تبلیغاتی و ترویجی در دانشگاه را کسب نمایند.

در کنار این سرفصل ها دروس دیگری مانند، تفسیر قرآن کریم، فقه و احکام، کلام و اصول اعتقادات، نهج البلاغه، اصول کافی و... نیز در طول دوره ارائه می گردد.

*عناوين کلي دروس

1-  فقه و احکام

2- تفسیر قرآن کریم

3- حديث شناسي

4- آشنايي با متون برگزيده حديث اصول کافي، صحيف سجاديه، نهج البلاغه

5- کلام اسلامي با نگاه قرآني به همراه نقد کلام جديد

6- انسان شناسي و نظام سياسي اسلام

7- اخلاق اسلامي فردي، خانوادگي، اجتماعي

8- تاريخ اسلام

9- جريان شناسي فکري، فرهنگي

10- سيري در تاريخ حديث در اسلام و آشنايي با علوم حديثي آشنايي با اديان

در صورتي كه دين پژوهي به هر دليلي نتواند مستمراً ترم هاي آموزشي را بگذراند مي تواند 2 ترم متوالي و 3 ترم غير متوالي از مرخصي ترمي استفاده كند.

*مراحل جذب

1- پیش ثبت نام در سامانه و تکمیل پرسشنامه

2-شرکت در آزمون ورودی

3- موفقیت در مصاحبه حضوری

4- گذراندن دوره پیش ترم

كل روند ثبت نام و انتخاب واحد و مشاهده كارنامه و ارسال نامه ها  و درخواست هاي اداري و... از طريق سايت حوزه  به نشانی اینترنتی http://hodat.ir  و به صورت مجازي انجام مي شود تا كمترين اتلاف زمان را براي دانشجويان به وجود بياورد.

رئوس فعاليت ها

1- پرورش بنيادي عناصر مستعد و علاقه‌مند به علوم اسلامي ازميان دانشجويان و فارغالتحصيلان دانشگاه ها؛

2- تلاش در جهت ارتقاء و استحكام فكر و انديشه‌ي ديني دانشجويان؛

3- فراهم نمودن مقدمات مناسب در راستاي تأمين بخشي از نيروهاي فكري و اعتقادي متعهد به منظور صيانت از مرزهاي فكري و فرهنگي نظام اسلامي

4- آموزش دين بر اساس تعاليم مکتب اهل بيت عليهم السلام در حد کارشناسي؛ يعني دانش آموختگان اين حوزه بتوانند با آشنايي عميق با مباحث اسلامي، از حريم دين در برابر شبهات و فتنه ها دفاع نمايند.

5- زمينه‌سازي مناسب براي وحدت عملي حوزه و دانشگاه

6- بسترسازي مناسب در راستاي تأمين بخشي از نيروهاي فکري و اعتقادي متعهد به نظام جمهوري اسلامي ايران

7- تقويت ايمان و غيرت ديني: رشد اخلاق اسلامي و تهذيب نفس از راههايي مانند ايجاد فضاي سالم اعتقادي و اخلاقي و ارائه آموزه‌ها و الگوهاي علمي.

8- اصلاح و ارتقاء مستمر و توسعه برنامه‌ها و محتواي آموزشي، پژوهش محور كردن آموزش‌ها، كارآمد كردن برنامه‌ها و دروس و تأسيس دوره هاي. آموزشي جديد در راستاي اهداف و بر اساس نياز سنجي از جامعه.

9- تأليف، گردآوري، تدوين و عرضه کتب و نشريات عمومي و تخصصي.

10- برگزاري اردوها و سفرهاي علمي، تربيتي و فرهنگي

*راه اندازی حوزه علمیه مجازی

در دانشگاه ها به دليل استقبال روز افزون دانشجويان علاقمند به فراگيري علوم و معارف اسلامي از اين حوزه و به دليل محدوديت در امكانات، فضاي آموزشي و نياز به گسترش حوزه در سراسر كشور از سال 1390 اقدام به راه اندازي بخش مجازي حوزه دانشگاهیان به نشانی http://el.hodat.ir  کرد، که تمامی دروس حوزه را به صورت مجازی در فضای سایبری ارائه می‌نماید. علاوه بر این در حوزه مجازی بسته های آموزشی در عناوین مختلف جهت علاقمندان ارائه می‌شود.

*امتيازات

ره آورد چندین سال تجربه فعالیت های آموزشی و تربیتی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در سراسر کشور برگزاری دوره های آموزشی با امتیازات و ویژگی ها زیر بوده است.

1- عدم مدرک گرايي

2- تاکيد بر رويکرد تربيتي و معنوي

3- امکان تحصيل معارف ديني به طور همزمان با تحصيلات دانشگاهي

4- استمرار هفتگی آن

5- بهره مندي از اساتيد مجرب

6- دروس اخلاق هفتگي و مراسم معنوي

7- آشنايي با معارف جامع ديني

8- ارائه مباحث مورد نياز دانشجويان

9- امکان برخورداري از محيط با نشاط معنوي و حلقه دوستان ايماني

10- بهره گیری از اساتید مجرب آشنا با فضای دانشگاه همچون حجج اسلام والمسلمین صدیقی، جاودان، پناهیان، خسروپناه، قاسمیان و آقایان رحیم پور ازغدی، برازش و خانم ها نیلچی زاده، اثنی عشری، صاعدنیا و...

*فعالیت در 33 دانشگاه بزرگ

در حال حاضر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در 33 دانشگاه بزرگ کشور شامل اردبیل، اصفهان، بابل، بندرعباس، دانشگاه فرهنگیان (پردیس شهید چمران)، صنعتی اصفهان، بیرجند، تبریز، الزهرا(س)، دانشگاه تهران، شهید بهشتی، امیرکبیر، شریف، علامه طباطبایی(ره)، علم و صنعت، فاطمی، لرستان، رفسنجان، زاهدان، زنجان، سبزوار، یزد، شاهرود، شیراز، شهید رجایی، قزوین، قم، کاشان، کرج، کرمان، گلستان، مشهد و همدان دارای مرکز فعال می‌باشد، البته در اين ميان، مركز دانشگاه تهران به عنوان يكي از محوري ترين و پر مخاطب ترين مراكز در خط مقدم حركت علمي ـ ارزشي كشور قرار دارد.

*اهم فعاليت هاي فرهنگي

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان علاوه بر برنامه های آموزشی، فعالیت های فرهنگی را در محورهایی چون "ارائه نظام تربیتی در راستای رشد معنوی اخلاقی دانشجویان"، "ایجاد بسترهای لازم جهت شکل گیری شبکه اجتماعی معرفت جویان"، "رشد، ارتقاء و توانمند سازی معرفت جویان در قالب تشکیل گروه های جهادی علمی - فرهنگی"، "برگزاری همایش ها و نشست های تخصص علمی فرهنگی"، "برگزاری کارگاه های علمی پژوهشی" و ... را در دستور کار قرار داده است.

*سخن پایانی

تأكيدات و توصيه هاي مكرر مقام معظم رهبري به مراكز آموزشي و تربيتي مبني بر پرورش نيروهاي متخصصِ متعهد، اين وظيفه را سنگين تر كرده است. لذا تلاش حوزه دانشجویی بر این است که فضایی معنوی و دینی توأم با نشاط علمی را برای تحصیل علوم دینی دانشجویان فراهم آورد.

انتهای پیام 3/313

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha