جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هامبورگ عزاداری

مراسم دهه پایانی ماه صفر با حضور عدّه کثیری از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) از ملّیتهای مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. حضور جوانان در این شب­ها بسیار چشمگیر بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مراسم دهه پایانی ماه صفر که مصادف با اربعین حسینی(ع)، رحلت پیامبر رحمت حضرت محمّد(ص)، شهادت­ کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) بود، از روز جمعه 12 تا دوشنبه 22 دسامبر 2014 به مدت 10 شب با حضور عدّه کثیری از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) از ملّیت­های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید. لازم به ذکر است حضور جوانان در این شب­ها بسیار چشمگیر بود.

در این شبها عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت الاسلام والمسلمین رمضانی مدیر مرکز اسلامی، از برنامه تلاوت قرآن توسط قرّاء ممتاز منطقه، بیان احکام شرعی توسط آقای سیدمحسن آل بتول، سخنرانی حجّت الاسلام و المسلمین عالی و مداحی مداح اهل بیت (ع) حاج مجید شعبانی  بهره مند می شدند.

تشریح ابعاد مختلف زیارت اربعین

در ویژه برنامه شب اربعین حسینی(ع)، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان با اشاره به حدیث مشهور امام حسن عسکری (ع) یکی از علامات مؤمنان را زیارت اربعین دانسته و با اشاره به زیارت قبر امام حسین (ع) توسط جابر بن عبد الله انصاری در روز اربعین، به تشریح ابعاد مختلف زیارت اربعین و تفسیر عبارات زیارتنامه مخصوص امام حسین (ع) در روز اربعین پرداختند. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود از زیارتنامه هایی که برای ائمه اطهار (ع) بیان شده است، به عنوان کتاب آموزشی و کلاس تربیتی یاد کرد و افزود: زیارت اربعین به انشاء امام معصوم (ع) است و ائمه نسبت قرائت آن حتی از راه دور نیز سفارش نموده اند.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ ادامه داد:  خود زیارت رفتن، یک کلاس آموزشی و تربیتی است. زیارت یعنی ارتباط با آن کسی که انسان زیارتش می کند. هر کلاس تربیتی نیازمند متن است و زیارتنامه های ائمه (ع) متن های آموزشی هستند. به وسیله این زیارتنامه ها انسان می تواند با امام خود ارتباط فکری برقرار کند. لذا زیارت باب نزدیکی به خداست؛ به همین دلیل است که در روایت داریم با زیارت گناهان آدمی بخشیده و به حسنات تبدیل می شود.

عوامل رشد و توسعه وجود انسان

محور اصلی سخنرانی های حجت الاسلام والمسلمین عالی در دهه پایانی ماه صفر « عوامل رشد و توسعه وجود انسان » بود که با استفاده از آیات قرآن مجید و احادیث و روایات ائمه اطهار، تشریح و تبیین گردید. ایشان در بخشی از سلسله سخنرانی­های خود عواملی که در قرآن و روایات، برای ایجاد ظرفیت بیشتر جهت دریافت عنایت­ها و رزق­های مادّی و معنوی از خداوند متعال ذکر شده است را این­گونه برشمرد:

1. شکر و سپاس نعمتهای الهی. بنا بر آیه شریفه « لئن شکرتم لازیدنّکُم » شکر نعمت­های الهی باعث افزایش ظرفیت انسان می گردد. آنچه انسان را به مقام شکر می رساند، اوّلاً توجه به نعمت­های مادّی و معنوی و ثانیاً ندیدن این نعمت­ها از اسباب ظاهری و ثالثاً ندیدن آنها از خود می باشد؛ یعنی نعمت­ها را فقط باید از سوی خداوند متعال دانست و اسباب که واسطه های رساندن آن نعمت­ها به انسان ها هستند را حجاب قرار ندهیم. تنها از این طریق است که می توانیم شاکر خداوند سبحان باشیم.

2. یکی دیگر از عوامل رشد و توسعه وجودی انسان همّت و نیّت بالا و والا می باشد. حضرت امام علی(ع) فرمودند: « علی قدر النیّه تکون من الله العطیّه » خداوند به اندازه نیت و خواست هرکس به او عطا می­کند. در نیّت باید دو اتفاق بیافتد: یکی وفور نّیت که گسترش کمّی نیّت است؛ یعنی انسان در همه کارهایش نیّت و انگیزه خوبی داشته باشد. دوم صعود نیّت است؛ یعنی رشد کیفی نیّت که انگیز ها به تدریج در راه بندگی خدا خالص شود، تا حدی که کارها را نه برای رسیدن به دنیا و حتی آخرت و بهشت؛ بلکه فقط به جهت عشق به خدا و اولیاء الهی انجام دهد و منتظر مزد نماند.

3. عفت و حیا. کنترل و مهار کردن شهوات و خواسته های نفسانی یکی دیگر از عوامل رشد است. حضرت امام علی (ع) می فرمایند: مَن لَم یعطِ نَفسَهُ شَهوَتَها أَصابَ رُشدُهُ ؛ هرکس شهوات و خواسته های نفسانی خود را مهار کند و هر چه نفسش خواست را اجابت نکند، به راه رشد خواهد رسید.

4. رعایت و توجه به حقوق براداران دینی و دوری از خودخواهی و خودبینی است. چنانچه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « مَن حَبَسَ عَن اَخيهِ المُسلِمِ شَيئاً مِن حَقِّهِ حَرَّمَ اللّه‏ عَلَيهِ بَرَكَةَ الرِّزقِ » هرکس چیزی از حق برادر دینی خود را پایمال کند، خداوند متعال برکت رزق را او می گیرد. ( و ظرف وجودی او کوچک می شود )

5. معاشرت با انسانهای بزرگ است. این نوع نشست و برخاست ها انسان را بزرگ می­کند. به قول مولوی:

صد قیامت در درونشان نقد هست                   اولین آنکه سود همسایه مست

ویژه برنامه کودکان و نوجوانان

ویژه برنامه کودکان و نوجوانان نیز به مدت 10 شب در کتابخانه مرکز اسلامی برگزار گردید که شامل برنامه های بسیار متنوعی از جمله: بیان نکات اخلاقی از طریق پخش کلیپ تصویری، بیان قصه های قرآنی، همخوانی گروهی برخی ادعیه و سوره های قرآن، نقاشی و ... بود .

شایان ذکر است در مراسم شب شهادت امام رضا(ع)، عزاداران رضوی میهمان سفره با برکت امام رضا علیه السلام بوده و از آش شُله که توسط مشهدی های مقیم هامبورگ تهیه شده بود، تناول نمودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha