سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
طلاق

حوزه/ کارشناس امور تربیتی و خانواده گفت: فرزندان بزرگترین سرمایه زندگی می باشند. این سرمایه نیازمند مواظبت ، محبت و دقت است و نباید با بی دقتی موجب از بین رفتن این سرمایه شویم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی رضا تراشیون، در سلسله نشست های تربیتی که با حضور طلاب وخانواده آنها در سالن اجتماعات مدرسه عالی درالشفاء برگزار شد، اظهارداشت: براساس بررسی هایی که در دنیا انجام شده، درصد قابل توجهی از انسانها بی هدف زندگی می کنند.

وی افزود: واقعیت این است بسیاری از انسانها در زندگی روزه مره خود به هدف خاصی فکر نمی کنند و همین عامل در عرصه تربیت نیز قابل مشاهده است بسیاری از والدین هدف مشخصی برای تربیت فرزندان ندارند.

حجت الاسلام تراشیون اظهارداشت: مشخص نبودن هدف تربیت، باعث شده جامعه در سردرگمی تربیتی قرار گیرد و عاملی برای بسیاری از ناهنجاریها و رفتار های ناپسند اخلاقی و اجتماعی را به همراه داشته باشد.

کارشناس امور تربیتی گفت: قرآن کریم، هدف از تربیت را بنده پروری نامگذرای کرده است. و تربیت دینی نیز به معنای شکوفا سازی استعدادهای  بالقوه و فطرت الهی در رفتار، حرکات و سکنات فرزندان است و این در حقیقت همان معنای بنده پروری است که قرآن کریم از آن به عنوان تربیت نام برده است.   

تربیت دینی باید تراز با تربیت جهانی باشد

 وی افزود:  بدان معنا که اسلام دین جهانی است و حتی پیامبر (ص) وقتی مردم را به اسلام و ایمان دعوت کرد، تنها برای مردم عربستان و ایران نبوده، بلکه همه جهان را دعوت به یکتا پرستی کرد همانند حضرت ابراهیم . بنابراین براساس آموزه های دین زمانی که حضرت ولی عصر (ع) ظهور می کنند و می خواهند در همه جهان عدل و داد برگزار کنند نیازمند انسانهایی هستند که دارای تربیت جهانی باشند.

حجت الاسلام تراشیون اظهارداشت: اگر تربیت از سطح جهانی پائین تر باشد، قطعا از تربیت دینی دورخواهیم شد و اگر هم بخواهیم تراز تربیت دینی،  تراز تربیت جهانی باشد، نیازمند به خاستگاهی به نام خانواده هستیم و در خانواده، مسؤلیت والدین به خصوص پدر، نقش مهمی در تربیت دینی فرزندان دارند.

رسانه و مدرسه مسئول تربیت فرزندان نیستند

مشاور تربیتی و خانواده گفت: اینکه جامعه، رسانه، مسجد و مدرسه را مسئول تربیتی فرزندان می دانند، فکر غلط و اشتباهی است، زیرا این عناصر تنها مؤثر در تربیت می باشند و نقش اصلی تربیت به عهده والدین است. بنابراین  فرزندان باید در محیط خانواده تربیت بشوند تا در جامعه بتوانند الگو قرار بگیرند.

وی خاطر نشان ساخت : آرامش، دوستی و محبت، عناصر مهم در خانواده است. اگر در خانوادها این عناصر باهم وجود داشت نتیجه آن فرزندان سالم، محیطی سالم برای رشد و مهارت افزایی بهتر برای آینده می شود. و نبودن این عوامل موجب بسیاری از ناهنجاریهای اخلاقی، اجتماعی و زیاد شدن طلاق در جامعه  شده است.

زنگ خطر طلاق

این کارشناس تربیتی ادامه داد:آمار ها نشان می دهد در 4 سال اخیر، میزان رشد طلاق در کشور دو برابر شده و این زنگ خطری است که والدین در خانواده چه رفتاری با یکدیگر دارند؟ و آینده فرزندان این گونه والدین چه خواهد شد؟

حجت الاسلام تراشیون گفت: طلاق عاطفی دومین عامل در این گونه خانواده است و متأسفانه آمارها نشان می دهد از هر دو خانواده یکی به طلاق عاطفی رسیده و قهرکردن زن و شوهر از یکدیگر، زد و خورد، گریز از خانه و دعوا علائم طلاق

عاطفی در خانواده است.

عدم فراگیری مهارت های زندگی عامل مشکلات جامعه

وی افزود: دلیل این همه مشکلات در جامعه این است که، نتوانستیم مهارت زندگی به فرزندان درخانواده، مدرسه و حتی در دانشگاه بیاموزیم و به آنها طریقه محبت کردن، دوست داشتن و حتی طریقه همسرداری و شوهرداری به آنها آموزش بدهیم. بنابراین مشکل اصلی، نبود مهارت های لازم در عرصه های مختلف تربیتی مانند ارتباط کلامی زوجین، ارتباط کلامی با فرزندان و طریقه محبت کردن می باشد.

مشاور تربیتی و خانواده گفت: اگر امروز بخواهیم تربیت ارزشمند، پاک، جهانی و مقبول حضرت ولی عصر (عج)را داشته باشیم، باید به روزی و پولی که وارد خانه می کنیم توجه کنیم و با گفتن ذکر و خواندن آیات نورانی قرآن و از هر گونه معاصی هر چند بسیار بی ارزش و پیش پا افتاده  دور کنیم، تا نور ایمان در خانه و خانواده و در روح و جسم فرزندان تجلی پیدا کند.

حجت الاسلام تراشیون در پایان گفت: فرزندان بزرگترین سرمایه زندگی می باشند. این سرمایه نیازمند به مواظبت، محبت و دقت دارد و با بی دقتی موجب از بین رفتن این سرمایه نشویم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha