چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خانواده

حوزه/ کارشناس امور تربیتی و خانواده اظهار داشت: غربی ها با این که اعتقادی به دین و خدا ندارند ، ولی برای دنیای خود و بهتر زندگی کردن برنامه و فرهنگ دارند، اما جوامع اسلامی که اعتقاد به خدا و دین آخرت دارند؛ برای دنیا و بهتر زندگی کردن برنامه ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حسین دهنوی، در سلسله نشست های تربیتی که با حضور طلاب وخانواده آنها در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، گفت: مباحث خانواده و تربیت فرزند از مسائل بسیارمهم جامعه اسلامی به شمار می رود که توجه به هریک از موضوعات و اجرای راهکار مناسب می تواند پیشرفت جامعه را به همراه  داشته باشد.

 وی افزود: اسلام و قرآن کریم تاکید فراوانی بر تربیت و نوع آن دارند و در اهمیت این موضوع همین قدر بس که آیاتی از قرآن به مباحث خانواده و چگونه در کنار هم زندگی کردن اختصاص داده شده است.

حجت الاسلام دهنوی ابراز داشت: خانواده به تعبیر قرآن کریم خاستگاه آرامش است و در حقیقت هدف از تشکیل خانواده چیزی غیر ازآن نیست.

توجه به دو عنصر اسایش و آرامش خانواده

کارشناس امورتربیتی و خانواده گفت: اگر بخواهیم به همسر خوشبختی هدیه کنیم و او هم در خانواده احساس رضایت کند، باید آسایش و آرامش که دو ستون  خوشبختی هر خانواده است را فراهم نمائیم.

حجت الاسلام دهنوی افزود: آسایش به معنای تأمین نیازهای مادی است که اکثر مردم در جامعه به این عنصر توجه کافی دارند. یعنی همه به دنبال این هستند که از اول صبح تا پاسی از شب برای تأمین آسایش همسر و فرزندان تلاش کنند و از نظر مادی احساس راحتی داشته باشند.

وی ادامه داد: ولی اکثر خانواده ها از اهمیت ستون دوم در خانوده، یعنی آرامش روحی غافل اند. این در حالی است که اگر چه پول خوب است، راحتی می آورد؛ اما باید بدانیم آرامش نمی آورد. بنابراین آسایش دادن به خانوداه لازم است، اما کافی نیست. باید در کنار آسایش ، رکن دوم یعنی آرامش باشد تا معنای رضایت مندی محقق شود.

مشاور امور تربیتی و خانواده اظهار داشت: عشق، مودت، صفا و مهربانی بهترین راهکار تربیتی در خانواده است. برای این که خانوده ای از هر سو آرامش و امنیت داشته باشد، باید عشق و محبت در منزل حاکم باشد و مرد به همسر ابراز علاقه کند تا صمیمیت و دوستی ایجاد شود.

نگاه غربی‌ها به خانواده

حجت الاسلام دهنوی افزود: متأسفانه غربی ها با اینکه اعتقادی به خدا و جهان بعداز مرگ ندارند، ولی توجه زیادی به مسائل تربیتی، مهر و محبت درخانواده دارند و در حقیقت مسلمانان نسبت به موضوعات خانوداه و به خصوص موضوعات تربیتی و ابراز علاقه به همسر، کم توجه اند و باید  بگویم، اکثر قریب به اتفاق در جامعه اسلامی این گونه اند و این قضیه با وجود این که قرآن کریم، پیامبر خاتم (ص) و ائمه طاهرین (ع) تاکید زیادی براهمیت آن دارند، نگران کننده است.

*نگاه مهربانانه

کارشناس امورتربیتی و خانواده گفت: خانوده ها، مهارت های زندگی را به فرزندان آموزش دهند و این مهارت ها مانند، ارتباط داشتن زوجین به همدیگر به معنای این که، زوجین در کنار هم و زیر یک سقف بنشینند.  زیرا در کنار هم بودن محبت را زیاد می کند و این کنار هم بودن به معنای این نیست که تنها جسم آنها کنار هم باشد، بلکه باید دل های همسران با هم باشد تا محبت  و عشق ایجاد شود. بنابراین با مهربانی به همدیگر نگاه کنند.

*محبت کلامی

وی خاطر نشان کرد: مهارت ارتباط کلامی، یکی دیگر از مهارت ها است. در این نوع ارتباط، زوجین در کنار هم کلمات محبت آمیز را نسبت به همدیگر ابراز کنند. باید کلماتی که عشق را در خانه زیاد می کند و موجب آرامش و آسایش همسر می شود بیان کرد و به زبان آورد.

حجت الاسلام دهنوی افزود: متأسفانه  غربی ها در این بعُد از مسلمانان جلوترند. آنها می گویند؛ برای این که عمر شما زیاد شود، در خانه به همسرتان آرامش و آسایش همراه با ارتباط کلامی محبت آمیز داشته باشید. زیرا بی محبتی و ناراحتی در خانه موجب افسردگی و ترشح اسید در معده و در نتیجه کمی عمر را به همراه خواهد داشت. اما دین اسلام و پیامبرخاتم(ص) بیش از  1400 سال پیش فرموده اند« اگر مرد به همسرش محبت کند 70 حج مقبول شده در پرونده عمل او ثبت می شود» ولی جامعه اسلامی از این مهارت هم بهره ای نبرده اند.

 کارشناس امورتربیتی و خانواده اظهار داشت: غربی ها با اینکه اصلا اعتقادی به دین و خدا ندارند و کافر هم هستند، ولی برای دنیا خود و بهتر زندگی کردن برنامه و فرهنگ دارند، اما جوامع اسلامی که اعتقاد به خدا و دین آخرت دارند؛ اما برای دنیا و بهتر زندگی کردن برنامه ندارند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالمجید IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    0 0
    متاسفم برای آقای دهنوی مگر شما با چند خانواده غربی برخورد داشته اید که این چنین قضاوت می کنید و تاسف دیگر از نشریه افق حوزه از انتشار این مزخرفات