جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مبلغی

حوزه/ رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که باید صدای تفاهم مذهبی در دنیای اسلام بلند تر شود، گفت: به دلیل فقدان اعتدال و تفاهم مذهبی، فضا به دست افراط گریان افتاده که با دیپلماسی وحدت باید آنان را منزوی کنیم.

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، امروز در نخستین هم اندیشی دانشگاه های مهم جهان اسلام، در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، گفت: به دلیل فقر و فقدان نظریه هایی که بتواند تعامل و ارتباطات و اتباع مذاهب را تعمیق و تنظیم نمایید، افراط گرایان با وجود تعداد کم، همه فضاها  را پرکرده اند.

وی تاکید کرد: حوزه های علمیه و دانشگاه های اسلامی رسالت بسیار سنگینی برای مقابله با این وضعیت و سوق دادن حرکت ها به سمت تفاهم  و اعتدال بردوش دارند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: ما باید از نگاه های جزیره ای و فردی و به سمت نگاه های نظریه ای و ناظر به کلان روابط اسلامی حرکت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: اگر نظریه کلان روابط امت در دانشگاه ها و نظام آموزشی کشورهای اسلامی مبنا قرار گیرد، فضای حاکم بر روابط امت تلطیف خواهد شد و صدای اعتدال نیز بلند و بلندتر خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر این که ما به دیپلماسی وحدت نیاز داریم، گفت: دیپلماسی وحدت به معنای گفت و گو و تلاش برای دستیابی به تفاهم است و تا زمانی که دانشگاه ها وارد اینگونه فضاهای علمی نشوند، این مهم قابل تحقق نیست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین تاکید کرد: ما با گفت وگو های علمی باید زمینه دیپلماسی وحدت را فراهم نماییم.

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: دانشگاه مذاهب اسلامی در راستای اندیشه های رهبر معظم انقلاب حرکت می کند تا بتواند زمینه های همکاری علمی و فکری را در جهت نفی خشونت و در راستای منافع امت اسلام فراهم کند.

وی همچنین گفت: اگر فرهنگ اعتدال و تفاهم مذهبی در دانشگاه های اسلامی به یک حرکت اساسی تبدیل شود بسیاری از چالش های فرارو برطرف خواهد شد.

این محقق حوزوی در ادامه گفت: دانشگاه الزیتونه تونس از جایگاه مهمی در جهان اسلام برخوردار است و اعتدال در مشی این دانشگاه و اساتید آن به وفور وجود دارد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: وظیفة حل مشکل بر دوش «دانشگاه» است؛ ما باید نظریه کلی در مورد روابط اسلامی ارائه کنیم و بتوانیم این نظریه ها را در نظام آموزشی قرار دهیم و حرکت اساسی فرهنگی در جهان اسلام را پایه‌ریزی کنیم؛ آن وقت است که صداها به سمت اعتدال خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه امروز، جلسه مشورتی بین رؤسای دانشگاه ها برگزار می شود و پس از بحث و بررسی، محورها در یک تفاهم نامة جامع قرار خواهد گرفت و مورد امضای شرکت کنندگان قرار می گیرد و نقطه شروعی برای دنبال کردن مباحث این حوزه از جمله فقه مقارن می‌شود.

وی افزود: به همین دلیل اولین نشست هم اندیشی دانشگاه های مهم جهان اسلام را با این دانشگاه برگزار کردیم و نشست با سایر دانشگاه های معتبر اسلامی جهان نیز ادامه خواهد داشت.

در این مراسم هشام قریسه رییس دانشگاه الزیتونه تونس نیز به ایراد سخنرانی پرداخت و بعد از ان نیز تفاهم نامه ای بین دانشگاه تونس و هفت دانشگاه مهم کشورمان به امضاء رسید.

 در این مراسم حجج اسلام والمسلمین دیرباز رییس دانشگاه قم، ابوالحسن نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، غضنفری رییس دانشگاه علوم قرانی و قائمی رییس دانشگاه علوم و فنون قرآنی، قائم مقام جامعه المصطفی العالمیه و نماینده رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز حضور داشتند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha