پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شمالی

در پايان اين برنامه که حدود 30 رسانه بين المللي در آن حضور داشتند، حجت الاسلام و المسلمين شمالي ضمن تشکر از حضور رسانه ها، وظيفه سنگين آنها در آموزش و نشر حکمت و اميد در جامعه را مورد گوشزد قرار داده و ابراز اميدواري کرد که در آينده جلسات بيشتر و مرتب تري با رسانه ها داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در آستانه هفته وحدت و به مناسبت نزديکي سالروز ميلاد فرخنده خاتم الانبياء حضرت محمد مصطفي (ص) و حضرت عيسي (ع)، کنفرانس خبري و جلسه پرسش و پاسخي با حضور نزديک به 30 رسانه بين المللي در محل مرکز اسلامي انگليس در لندن برگزار شد.

در اين کنفرانس خبري حجت الاسلام والمسلمين شمالي، نماينده مقام معظم رهبري و رئيس مرکز اسلامي انگليس به پرسشهاي خبرنگاران پاسخ گفت.

در ابتداي اين برنامه، حجت الاسلام والمسلمين شمالي ضمن تبريک ميلاد حضرت عيسي (ع) و حضرت محمد (ص)، نزديکي اين دو رويداد مبارک را به فال نيک گرفته و سالي پر از برکت و پيشرفت براي بشريت و به ويژه پيروان اين دو پيامبر عظيم الشأن آرزو نمود.

وي به مقام والاي حضرت عيسي (ع) در نزد مسلمانان اشاره کرد و گفت: ما مسلمانان به آن حضرت و مادر والامرتبه اش علاقه بسيار زيادي داريم. وي همچنين به ديدگاه اسلام در مورد نقش آن حضرت در وقايع آخرالزمان اشاره کرده و بر اساس حديثي از منابع اهل سنت در اين زمينه توضيحات بيشتري ارائه نمود.

رييس مرکز اسلامي انگليس توضيح داد که بر اساس روايتي از صحيح بخاري، پيامبر اسلام (ص) به مسلمانان فرمودند که "حال شما چگونه خواهد بود وقتي که پسر مريم بر شما فرود آيد هنگامي که امامتان در ميان شماست." وي بر اين نکته تاکيد کرد که اين روايت با وجود منبع سني آن، بر وجود امام در آن عصر تاکيد دارد.

وي بر اهميت اين نکته تاکيد نمود که از ميان همه پيامبران فقط حضرت عيسي (ع) است که در آخرالزمان چنين نقشي دارد و گفت: شايد يکي از نکات اين انتخاب نشان دادن اهميت همراهي و نزديکي بيشتر بين مسلمانان و عيسويان باشد. خداوند در آيه 55 سوره آل عمران به حضرت عيسي مي فرمايد «اذ قال الله يا عيسي اني رافعک و مطهرک ... » يعني «چنين بود که خداوند فرمود اي عيسي من فراگيرنده (روح) تو و برکشنده ات به سوي خويش و رهايي دهنده ات از کافرانم و پيروان تو را تا روز قيامت از کافران برتر مي دارم ...». بر اين اساس وي تاکيد کرد که ما به عنوان مسلمان بايد در جهت دوستي و همراهي بين مسلمانان و مسيحيان بيشتر فعاليت کنيم. وي گفتگوي بين اعضاي خانواده (توحيدي) را حداقل کار ممکن دانست و اظهار داشت که اين همراهي بايد از مرحله گفتگو نيز بالاتر رود.

حجت الاسلام والمسلمين شمالي در ادامه افزود: ما امروز در جهان با مشکل بزرگي دست و پنجه نرم مي کنيم و با افرادي سر و کار داريم که ابداً بويي از رحمت و عشق به خدا نبرده اند و يا اگر از عشق به خدا بهره اي برده اند، ديدگاه آنها مالکانه و انحصارطلبانه است. اينها افرادي هستند که خدا را و عشق به خدا را با احساسي مالکانه و انحصار طلبانه فقط براي خودشان مي خواهند.

پاسخ به پرسشهای خبرنگاران

پس از سخنان حجت الاسلام شمالي، خبرنگاران حاضر در جلسه به نوبت سوالات خود را مطرح کردند. اولين پرسش از سوي خبرگزاري تقريب مطرح شد. وي با معرفي موضوع تقريب به عنوان موضوعي تاريخي که از ابتداي اسلام همواره مطرح بوده، خواستار ارائه راه حل ها و روشهاي عملي براي تحقق تقريب از سوي رئيس مرکز اسلامي انگليس گرديد.

محمد علي شمالي در پاسخ توضيح داد که از نظر اسلام وحدت يک آرمان است و نه وسيله. وي گفت با توجه به ديدگاه توحيدي، وحدت يکي از اهداف انبيا است. يکي از جنبه هاي وحدت نيز وحدت دروني انسان موحد است با خودش. وي توضيح داد که رسيدن به آرمان وحدت کار البته دشواري است و به اين آساني ها قابل دست يافتن نيست. وي آنگاه افزود: البته آنچه مهم است اينکه تلاش ها و برنامه ريزي هايي که مي کنيم ما را قدم به قدم به تحقق وحدت نزديک کند. وي به خصوص بر وظيفه خواص در اين زمينه تاکيد کرده و اظهار داشت که از نظر او زمينه براي همدلي و وحدت خيلي بيشتر از آن است که ما شاهدش هستيم. وي راه عملي تحقق وحدت و همدلي را ايجاد تماس هاي بيشتر بين افراد، دوستي، نشست و برخاست، مسافرت گروهي يا پروژه هاي مشترک معرفي نمود.

سوال خبرنگار شبکه پرس تي وي از رئيس مرکز اسلامي انگليس اين بود که با توجه به ظهور داعش در سال 2014 به عنوان يک تهديد بزرگ براي جهان اسلام، مسلمانان در غرب چگونه مي توانند از شکسته شدن وحدت و ايجاد تفرقه بين شيعه و سني جلوگيري کنند.

حجت الاسلام شمالي در پاسخ به اين سوال بهترين راه مقابله با تفرقه را آموزش توسط آموزگاران صميمي و مخلص عنوان نمود. به گفته وي پيامبر اسلام خود را يک معلم مي دانست و از آنجا که اسلام دين توازن است، اگر آموزشي بر اساس روش مدون و صحيح داشته باشيم و سخنرانان و رهبران، آموزش صحيح و تحت نظر حوزه هاي علمي شناخته شده و تثبيت شده ديده باشند، آنگاه اين آموزش مي تواند راهگشاي بسياري از مشکلات مسلمانان در اين زمينه باشد.

وي همچنين به نقش رسانه ها در آموزش جوانان اشاره کرد وگفت: اگر رسانه ها خود در زمينه مسائل اسلامي ناآگاه باشند و مثلاً افراطي گري را ذاتي و ويژگي انحصاري اسلام بدانند، مي توانند خود به منبع اطلاع جوانان آموزش نديده تبديل شوند. به اين ترتيب رسانه به وسيله اي براي تبليغ اسلام به طور وارونه براي جوانان تبديل مي شود. لذا آموزش خود رسانه ها نيز در اين فرآيند امري بسيار مهم و حياتي است.

* جلوگیری از افتادن جوانان به دام افراط گرایی

در اين کنفرانس، خبرنگار ديگري پرسيد که چگونه مي توان از افتادن جوانان به دام افراطي گرايي جلوگيري کرد. شمالي در پاسخ گفت اگرچه تمايل به افراطي گري در جوامع مسلمان شيعه رواج ندارد اما دليل نمي شود که به فکر پيشگيري نباشيم. لذا بايد به نقش جامعه و خانواده و همچنين آموزش از طريق حوزه هاي علميه وتحت نظر علماي بزرگ و مدارس علميه توجه ويژه نمود.

خبرنگار شبکه المنار سوال خود را درباره دزديده شدن اسلام توسط تفکرات افراطي و تکفيري مطرح نمود. در پاسخ به اين سوال رييس مرکز اسلامي انگليس گفت: ما بايد در مباحث تئوريک فعال باشيم و بتوانيم به مسلمانان بگوييم ديدگاه اسلام در برابر «ديگري» چيست. ما بايد پاسخي روشن براي روابط بين انسانها داشته باشيم.

دولت انگلیس واقع گرا باشد

خبرنگار شبکه الضيحاء پرسيد: به نظر شما دولت انگليس بايد در مورد مدارسي که تفکرات افراطي آموزش مي دهند چه رويکردي داشته باشد. پاسخ آقای شمالي اين بود که ما از همه دولت ها و از جمله دولت انگليس مي خواهيم که واقعگرا بوده و متوجه باشند که چه گروه هايي توسط چه کشورهايي حمايت مالي و فکري مي شوند. وي گفت هوش زيادي نمي خواهد فهميدن اينکه پول و حمايت معنوي چه کشورهايي پشت تفکرات تکفيري است. وي گفت ما در مرکز اسلامي انگليس احساس مسووليت بزرگي مي کنيم و از خدا مي خواهيم که به ما کمک کند. ما تمام تلاش خود را در اين زمينه بکار مي بريم چرا وحدت اجتماع مسلمين و وحدت بين مسلمانان و وحدت بشريت خود براي ما يک هدف است. هدفي که براي رسيدن به آن آموزش را بهترين وسيله مي دانيم.

وي در پاسخ خبرنگار شبکه خبر که پرسيد: به نظر شما گروه هاي تکفيري چگونه به وجود آمدند و چه کسي از آنها منفعت مي برد گفت: در مجموع بايد گفت که افراطي گري نتيجه عدم درک و عصبانيت است که مي تواند توسط بي عدالتي و يا تحريک شدن توسط نفرت پراکني توليد شود. گروهي از مردم که لزوماً آدمهاي بدي نيستند، ممکن است در صورت تحريک و عصباني شدن و در کنار نبود آموزش، به سمت اولين و ساده ترين راهي که به ذهنشان مي رسد بروند، يعني خشونت. وي گفت: بنابراين در درجه اول بايد با بي عدالتي و نبود دموکراسي در جهان مبارزه کرد و در درجه دوم مردم را با توسل به آموزش به سمت روشهاي مسالمت آميز و سياسي براي رسيدن به خواسته هايشان هدايت نمود.

مبارزه فرهنگی با گروه های تکفیری

رضوي خبرنگار مستقل پرسيد: براي مقابه با گروه هاي تکفيري در بُعد مبارزه نرم و فرهنگي چه تدابيري انديشيده شده است. حجت الاسلام و المسلمين شمالي در پاسخ اظهار داشت: مرکز اسلامي انگليس داراي همه امکانات و نيروي انساني لازم براي توليد محصولات فرهنگي نيست اما همواره ديگران را به استفاده از آفرينش هاي هنري و استفاده از روشهاي فرهنگي تشويق کرده است. وي ابراز اميدواري کرد که NGO ها در اين زمينه وارد عمل شده و با حمايت از نويسندگان و هنرمندان مسلمان بخشي از اين مسووليت را عهده بگيرند.

حجت الاسلام شمالي در پاسخ سوال خبرنگار سوماليايي که پرسيد آموزش چگونه مي تواند جلوي افراطي گرايي را بگيرد گفت: اگر به اينگونه افراد (افراطي ها و تکفيري ها) نگاه کنيد هيچيک از تفکرات آنها تابع يک نظام مدون و يک مکتب شناخته شده اسلامي نيست. به هيچ مرکز و حوزه فکري و فقهي اسلامي متصل نيستند و تفکرشان هيچ ساختاري نداشته و توسط هيچ نهاد شناخته شده اسلامي تاييد نمي شود. آموزشي که مد نظر ماست، خلاف اينگونه آموزش است. آموزشي که داراي روش و متودولوژي شناخته شده بوده و توسط علماي بزرگ و حوزه هاي علميه تدريس شود.

حضور 30 رسانه بین المللی

در پايان اين برنامه که حدود 30 رسانه بين المللي در آن حضور داشتند، حجت الاسلام و المسلمين شمالي ضمن تشکر از حضور رسانه ها، وظيفه سنگين آنها در آموزش و نشر حکمت و اميد در جامعه را مورد گوشزد قرار داده و ابراز اميدواري کرد که در آينده جلسات بيشتر و مرتب تري با رسانه ها داشته باشد.

وي با آرزوي اينکه سال 2015 سال مبارکي براي همه بشريت باشد و با تبريک ميلاد حضرت عيسي (ع) به مسيحيان جهان جلسه را به پايان برد.

اسامي برخي از رسانه هاي خبري که در کنفرانس خبري امروز مرکز اسلامي انگليس شرکت کرده بودند به اين قرار است: • سفير تي وي /  هدايت تي وي  / شبکه خبر /  کربلا تي وي /  لؤلؤ تي وي (بحرين) /  شبکه سحر /  شبکه العهد /  واحد مرکزي خبر /  شبکه النجف /  قناه الضيحاء /  قناه التقريب /  شبکه اهل البيت /  پرس تي وي /  شبکه الفرات /  شبکه البلادي /  شبکه المنار /  خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران (ايرنا) /  موسسه افکار و الآراء / شبکه الثقلين /  تلويزيون الغدير /  مکتب بدر /  شبکه الرشيد /  خبرگزاري شفقنا / خبرگزاري تقريب /  روزنامه اطلاعات بين الملل

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha