پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جوادی آملی

حوزه/ حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: باید تلاش کنیم که از غیبت به حضور برسیم و غائب کسی است که نبیند و محجور و محروم باشد؛ اما امام زمان(عج) که مجاری فیض الهی هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید  در جلسه درس اخلاق خود، به تقابل همیشگی حق و باطل در طول تاریخ اشاره کردند و اظهار داشتند: باطل در طول تاریخ به عنوان بدلی در مقابل جریان حق نمایان شده است چنان که فرعون، زمانی که نتوانست با شعار توحیدی حضرت موسی(ع) مقابله کند با داعیه «انا ربکم الاعلی» ادعای خدایی کرد.

معظم له جریان باطل سقیفه را بدلی در مقابل جریان حق غدیر دانستند وگفتند: انتصاب حضرت علی(علیه السلام) با آن همه جلال و شکوه و در جمع صدهزار نفری مسلمانان با هیاهوی چند نفری سقیفه به حاشیه رانده شد و با این جریان حضرت را خانه‌نشین کرده و در مقابل غدیر و مسأله ولایت، بدلی به نام سقیفه را علم کردند.

ایشان ادامه دادند: در طول تاریخ، تعداد متنبیان و مدعیان باطل، کمتر از پیامبران(علیهم السلام) و اولیای الهی نبوده‌ است چنان که معاندان و مخالفان نخست با اصل مسأله نبوت و امامت به شدت مقابله کردند، اما بعد از استقبال و گرایش مردم، چون که نتوانستند از اصل آن جلوگیری کنند سیاست جدیدی اتخاذ کرده و برای منحرف کردن جامعه، آنها نیز ادعای نبوت کردند.

معظم له تأکید داشتند: هنگامی می‌توانیم اصل را از بدل تشخیص دهیم که با آیات، روایات، ادله نقلی و عقلی هماهنگ باشیم و مدعیان دروغین را بشناسیم. اگر کسی در معرض نسیم‌های الهی قرار داشته باشد و قرآن، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، ائمه اطهار(علیهم السلام) و حضرت مهدی(علی) را بشناسد فریب داعیه‌داران دروغین را نمی‌خورد و طعمه بیگانگان نمی‌شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود به آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی(عج) در 9 ربیع‌الاول اشاره و خاطرنشان کردند: انسان اگر بر حواس ظاهری‌اش مراقبت داشته باشد می‌تواند با حواس باطنی‌اش، امام زمان(عج) را ببیند و همانند حضرت یعقوب(علیه السلام) بوی یوسف زمان را در 9 ربیع، نیمه شعبان و ایام دیگر استشمام کند.

ایشان بیان داشتند: پیروی از امام زمان(عج) پیروی کردن از امام حاضر است و ما باید تلاش کنیم که از غیبت به حضور برسیم و غائب کسی است که نبیند و محجور و محروم باشد؛ اما امام زمان(عج) که مجاری فیض الهی هستند.

معظم له ایام و مکان‌های مقدس را «نفحات» الهی خواندند و افزودند: اگر کسی خودش را در معرض نسیم‌های الهی قرار دهد با رقت قلب و شکسته شدن دل به شهودی می‌رسد که هیچ‌کسی نمی‌تواند وی را منحرف کند. موحدان باید موحدانه و عاقلانه زندگی کنند و از فرصت‌های معنوی در زندگی حداکثر استفاده را داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha