شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شاهمرادی

با توجه به اینکه در زمینه امر به معروف در کشور آنطور که باید فرهنگ سازی نشده است، لذا نیازمند تصویب قوانینی برای پر کردن این خلاء ها و اجرایی شدن آن هستیم.

حجت الاسلام سید حسین شاهمرادی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «حوزه»، با اعلام اینکه امر به معروف و نهی از منکر ،مسئله ای است که در قرآن و روایات آمده و خدای سبحان و ائمه اطهار  بر آن تاکید فراوان کرده اند، اظهارداشت: با کمی بررسی می بینیم نه تنها دین اسلام بلکه دیگر ادیان هم به نوعی  به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام دارند؛ حرکت ماندگار امام حسین(ع) بر محور این فریضه مهم شکل گرفت، لذا شایسته است امروز بیش از پیش به این مهم پرداخته شود.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، با تاکید بر اینکه زیر بنا و موجودیت انقلاب اسلامی در راستای احیاء این دو فریضه مهم ایجاد می باشد،گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو مقوله اصلی دین ما مثل نماز، روزه، زکات و خمس است.

* امر به معروف و نهی از منکر تنها یک امر صرفا اخلاقی نیست

وی با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها یک امر صرفا اخلاقی نیست بلکه مراجع عظام نسبت به اجرای این موضوع فتواهای متعددی بیان کرده اند، افزود: هر کسی به عنوان یک مسلمان و یک شیعه در تمامی موارد دین از مراجع تقلید می کند، باید نسبت به حدود این دو مساله که مراجع و علمای دین برای ما تبیین کرده اند، حساس باشد؛ تبیین حدود امر به معروف و نهی از منکر آن  امری است که خداوند و ائمه اطهار(ع) برای ما بیان و تشریح کرده اند و امروز توضیح آن توسط مراجع و علمای صورت می گیرد.

حجت الاسلام شاهمرادی، در پاسخ به علل اجرایی نشدن امر به معروف و نهی از منکر، گفت: علت این مهم این است که فرهنگ سازی خوبی در این راستا انجام نشده و نباید گمان کنیم مشکل در امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با تاکید بر اینکه نباید مسائل فرهنگی را با مسائل امنیتی حل کنیم، همانطور که نباید مسائل امنیتی را با مسائل اقتصادی حل کنیم، تصریح کرد: چون کار فرهنگی و فرهنگ سازی بین مردم انجام نشده، هر جایی که به مشکلی برمی خوریم و می بینیم که صدای همه در می آید، آنگاه به حاشیه رفته و  هیچ کسی نمی رود ریشه ها و مشکلات اصلی را بررسی کند تا ببیند مشکل از کجا است؟

مسئولان فرهنگ سازی کنند

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، با تاکید بر اینکه مسئولین باید به مقوله فرهنگ سازی توجه کنند گفت:  البته فرهنگ سازی هم زمان می برد، منتهی موضوع شناخت، راه حل دوم است و همه باید یک نواخت و هم سو در این راستا حرکت  نماییم تا شاهد اثربخشی در این موضوع باشیم.

وی در پاسخ به اینکه علی رغم وجود این همه دستگاه دولتی و فرهنگی، چرا هنوز نمی توان با افراد منحرف درست برخوردکرده و امر به معرف نمود،  اذعان داشت: کسی نگفته امر به معروف یا نهی از منکر با ضرب و جرح باشد، امر به معروف در مرحله اول با زبان و بیان و در مرحله دوم باید با عمل باشد؛ وقتی می گویند مردم را به غیر از زبان به امر به معروف و نهی از منکر دعوت کنید، همه باید به آن عمل کنیم. فردی که منادی راستگویی است، اگر دروغ بگوید، نباید انتظار داشته باشد که اگر دیگران را ترغیب به درستکاری کرد، آنها درستکار بشوند، چون عمل آن فرد نشان دهنده خلاف گفتارش است.

شاهرودی تاکید کرد: مسئولین امر به معروف اول باید خودشان عامل به امر به معروف و نهی از منکر بوده و  ثانیا برای تاثیرگذاری مهم باید از پتانسیل نهادهایی چون خانواده استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اکنون ما در مقوله خانواده ، جامعه و عمل خود فرد مشکل داریم و در خصوص مراکزی چون مدارس آموزش و پرورش که پتانسیل بالایی دارند، کار زیادی انجام نداده ایم،  و حالا می خواهیم با یک جلسه  نتیجه آنرا شاهد باشیم، که این امر نشدنی است.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور، در پاسخ به اینکه آیا برای حل مشکلات این بخش نیاز به قانون داریم گفت:  با توجه به اینکه در این زمینه در کشور فرهنگ سازی نشده است،  لذا نیازمند قانون هستیم؛ تا خلاء های موجود را پر کنیم، در نتیجه نمایندگان مجلس به آن سمت رفتند که با وضع قانون در رفع مشکلات این مهم گام بردارند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha