جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فقیهی بنیاد شهید

معاون پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تاکید بر جایگاه امر به معروف گفت: انتظار داریم مجلس شورای اسلامی با مطالعه عمیق روانشناختی و جامعه شناختی شرایط کنونی نظام را در نظر بگیرد و در روش اجرای این سنت الهی دقت بیشتری را لحاظ کند.

حجت الاسلام سید مهدی فقیهی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری «حوزه»، با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین و یکی از مسلمات اعتقادات شیعه است، اظهارداشت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم به صراحت به آن  اشاره شده و یکی از اصول لایتغیر و مطرح برای آحاد جامعه است؛ امر به خیر و نیکی و نهی از بدی و پستی امری واجب و ضروری شناخته شده است.

وی گفت: آنچه که در عرصه اجتماع به موضوع امر به معروف و نهی از منکر قوام و اهمیت می بخشد، روش اجرایی و سنت الهی است، ما در مرحله اجرا از لحاظ آیین حقوق اسلامی و حقوق جمهوری اسلامی، آداب و روشهای مختص خود را داریم، اول اینکه آمر باید خودش عامل به معروفات باشد. آمر باید مراتب اجرای امر به معروف را لحاظ کند و مراتب او از تذکر لسانی آغاز شود آمر باید معروف را ترویج و یا منکر را با گفتمان متناسب نهی کند.

معاون پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، افزود: اینکه کسانی با بدترین روش های منکرانه بخواهند دیگران را به سمت معروفات مومنانه سوق بدهند، از منظر اخلاق اسلامی پذیرفته و پسندیده نیست.

وی با یادآوری اینکه مجلس شورای اسلامی در مقطع اخیر با ورود به حوزه امر به معروف قصد ساماندهی این اصل اساسی اسلام و اصل بدیهی قانون اساسی را دارد، اذعان داشت: این مهم را به فال نیک می گیریم اما انتظار داریم مجلس شورای اسلامی با مطالعه عمیق روانشناختی و جامعه شناختی شرایط کنونی نظام را در نظر بگیرد و در روش اجرای  سنت الهی دقت بیشتری را لحاظ کند.

حجت الاسلام فقیهی با تاکید بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر یادآور شد: در بنیاد شهید از سالها قبل بنابر گردش کار و دستور مقام معظم رهبری ملزم هستیم افراد و اشخاصی که در اثر امر به معروف و نهی از منکر دچار آسیب های جسمی، روحی یا شهادت می شوند را حمایت کنیم، مواردی داریم که آمران، کشته شده، در کمیسیون احراز بنیاد شهید، به عنوان شهید امر به معروف شناخته و ثبت شده اند.

دغدغه ای در خصوص امر به معروف

معاون پارلمانی بنیاد شهید تصریح کرد: دغدغه ما این است قانون به گونه ای تنظیم نشود تا بهانه به دست افراد سست ایمان یا شیاد یا فرصت طلب بدهد و به واسطه این حمایت قانونی از سنت حسنه امر به معروف، به روش هایی دامن بزنند که آثار و نتایج منفعت فردی و متقلبانه را به بار بیاورد.

وی با تاکید بر اینکه قوانین در خصوص مصدومان و کشته شدگان امر به معروف و نهی از منکر در احراز شهادت شفاف است ، اضافه کرد: مرجع اصلی در موضوع احراز مصدومین یا جانبازان ناشی از امر به معروف و نهی از منکر در آیین نامه های مرتبط توسط مجلس تصویب و در آیین نامه دولت نیز به ما ابلاغ شده و الان روش کامل و جامعی در این موضوع داریم.

حجت الاسلام فقیهی یادآور شد: همانطور که دیدید در موضوع طلبه شهید خلیلی شهادت او را احراز کردیم و الان به عنوان یکی از شهدای امر به معروف شناخته می شود و معاونت حقوقی بنیاد شهید هم در دادگاه به حمایت حقوقی از وی پرداخت و توانست عاملان آن را به مجازات عملشان برساند اما انتظار داریم ضمن تنظیم موضوع در تنظیم مواد قانونی کار کارشناسی بیشتری بشود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha