پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دعای فرج

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان گفت: در دوران غیبت کبری بسیاری از افراد گمراه می شوند، به جز گروهی که برای فرج امام عصر(عج) بسیار دعا کنند.

حجت الاسلام مرتضي امین نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مشهد درباره اهميت توجه به تربيت دینی فرزندان و آشنا سازی آنان با وجود مقدس حضرت مهدي(عج)، ابراز داشت: می توان از منابع دینی خصوصیت خانواده مهدوی را استخراج کرد، در این میان بحث تربیت، نخستین امری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 وي، تربیت فرزندان را یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها عنوان کرد و گفت: در اهمیت این موضوع می توان به دعای 25 صحیفه سجادیه اشاره کرد که امام چهارم از خداوند می خواهند تا فرزندان خود را به خوبی تربیت کرده و به آنها نیکی کنند.

حجت الاسلام امين نيا با اشاره به اين كه دین برای تربیت فرزندان توصیه هایی دارد و یکی از روش های تربیت، براساس محبت به اهل بیت(ع) است، افزود: در آموزه های دینی، آمده است که تربیت فرزندان بر اساس سه ویژگی محبت به پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) و قرائت قرآن باشد؛ بنابر این اصل، تربیت در خانواده مورد نظر  ولی عصر(عج) باید به گونه ای باشد که با محبت ایشان شکل بگیرد.

وي اضافه كرد: بزرگان معتقدند که محبت نقش کیمیا را دارد؛ زیرا همانطور که کیمیا ماهیت و شکل یک چیزی را عوض می کند، محبت این نقش را ایفا نموده و به بیان شاعر «از محبت خارها گل می شود». یعنی اگر بچه ای را با محبت اهل بیت(ع) آشنا کنیم، این شناخت در تربیت او می تواند نقش زیادی داشته باشد.

اين پژوهشگر حوزوي، با بيان اين كه باید تربیت دینی فرزند را از قبل تولد آغاز کرد، توضيح داد: مي بايست متوجه بود که نطفه پاک خیلی مهم است و بنیان و ریشه خانواده نیز نباید با گناه آغاز شود. همچنین لقمه حرام در تربیت فرزند موثر است.

وي خاطرنشان کرد:  نمی توان ادعا کرد، آنهایی که در مقابل امام حسین(ع) شمشیر به دست گرفتند، حرام زاده بودند، بلکه به فرموده خود امام، شکم هایشان از حرام پر شده بود.

حجت الاسلام امين نيا در ادامه، رفتار والدین را یکی دیگر از امور مهم در تربیت دینی و مهدوی فرزند ان خواند و اظهار داشت: اگر خانواده ای مهدوی و مهدی باور و یاور باشد، به طور قطع فرزندی که تربیت می شود نیز براساس محبت و عشق به وجود مقدس حضرت بقیه ا...(عج) تربیت شده و رشد خواهد کرد.

اين محقق حوزوي اضافه كرد: در واقع ایجاد محبت نسبت به اهل بیت(ع) تاثیر اساس در آینده فرزندان دارد و به همین جهت یکی از کارهای معاویه که امروزه هم به نوعی توسط رسانه های دشمن انجام می شود، ایجاد کینه نسبت به معصومین(ع) است.

وي با بيان اين كه با توجه به فرمایش حضرت علی(ع) که محبت را فرع و شاخه ای از معرفت و شناخت می دانند، باید فرزندان خود را با امام زمان(عج) آشنا کرده و به آنها آگاهی دهیم، خاطرنشان کرد: این کار با حضور در جلسه های مذهبی، استفاده از نرم افزارهای موجود و نیز ذکر یاد آن حضرت انجام می شود. بنابراین، ایجاد این محبت همان کیماست که در درس، کار، ادب و ... انسان تاثیر می گذارد.

اين محقق حوزوي در ادامه مباحث خود یکی دیگر از تاکیدهای دین را دعا برای فرج امام عصر(عج) عنوان کرد و گفت: در دوران غیبت کبری بسیاری از افراد گمراه می شوند، به جز گروهی که برای فرج امام عصر(عج) بسیار دعا کنند.

وي با اشاره به اين كه آیت ا... بهاءالدینی در هر وعده نمازش برای فرج امام زمان(عج) دعا می کرد و می گفت "توصیه شده در نماز آن حضرت را دعا کنیم"، ابراز داشت: یکی از نمونه های آشنا کردن فرزندان با امام زمان(عج) همین دعاهاست و دعای برای فرج آن حضرت، موجب گشایش در کارها می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha