پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علیرضا قزوه

حوزه/ مدیر مرکزآفرینش های ادبی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اشاره به نقش حوزه در ارتقاء ادبیات، گفت: ارتباط، تعامل و نزدیکی با حوزه های علمیه باعث رشد ادبیات انقلاب شده است.

علیرضا قزوه، درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به نقش حوزه های علمیه در ارتقای ادبیات جامعه، اظهارداشت: ارتباط ونزدیکی به حوزه های علمیه دلیل اصلی موفقیت و بالندگی ادبیات ماست.

وی ادامه داد: علما و بزرگان حوزه اشارات و راهنمایی های سازنده ای برای ارتقای محتوایی آثار ادبی داشته،  ولذا به جرأت می توان گفت که حوزه های علمیه همیشه باعث رشد و تعالی ادبیات بوده اند.

این شاعرو نویسنده معاصر انقلاب بااشاره به سابقه دیرین کارهای فاخرادبی درحوزه های علمیه، ابراز داشت: حدود 20 سال پیش من از دبیران جشنواره ادبی طلاب بودم وآن موقع تجلیل از بسیاری شخصیت های حوزوی ازجمله مرحوم حجت الاسلام والمسلمین بهجتی شفق، امام جمعه اردکان و دوست نزدیک مقام معظم رهبری به عنوان یک چهره شاخص حوزوی را انجام دادیم.

وی افزود: آن مرحوم ازدوران قبل ازپیروزی انقلاب سروده های فاخربسیاری داشت و عمده شعارهای انقلابی آن دوران ازسروده های او بودند.ایشان سال ها درمکتب اسلام شعرها و شعارهای خوب می نوشت و ازبیدارگران ادبیات انقلاب اسلامی به شمارمی رفت.

*حوزه، خاستگاه ادبیات دینی است

قزوه با بیان این که به تعبیررهبرفرزانه انقلاب ممکن است گاهی هزینه کردن دربرخی عرصه ها جواب ندهد و به نتیجه مطلوب نرسد، اما درحوزه ادبیات همیشه جواب می دهد، یادآورشد: براین اساس باید درعرصه ادبیات تلاش های مجدانه بسیاری صورت پذیرد و دراین راه همراهی و کمک گرفتن ازحوزه ها ضروری به نظرمی رسد.

مدیرمرکزآفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به حضورچهره های شاخص ادبی در حوزه های علمیه کشور، گفت:حوزه های علمیه نه امروز، بلکه از دیرباز و سالیان متمادی خاستگاه مردان بزرگی درادبیات بوده اند.

وی تصریح کرد: کسانی که حوزه علمیه و علوم اسلامی را با ادبیات گره زدند، همان کسانی بودند که توانستند درادبیات ما بدرخشند و ازاین چهره های شاخص در دیروز و امروز حوزه های علمیه فراوان یافت می شود.

*امام خمینی(ره)؛ شخصیت شاخص ادبی وعرفانی

ایین شاعر و نویسنده ادامه داد: از جمله این شخصیت های فرهیخته ادبی می توان به حجت الاسلام شیخ علی حزین که درادبیات ما بسیارخوب ظاهرشد، فیاض لاهیجی که اوهم چهره بارز و فرهیخته حوزوی دراین عرصه بود و درسال های نزدیک به ما آیت الله کمپانی، مرحوم علامه طباطبایی، و حضرت امام خمینی(ره) را می توان نام برد که این بزرگان علاوه برشخصیت برزگ و وارسته شان، با ادبیات سروکارداشته، دیوان داشته و شعرهای عارفانه زیادی سروده اند.

قزوه با بیان این که حوزه های علمیه باعث رشد و تعالی ادبیات هستند گفت: تفکر عرفانی سالم وصحیح و شعردرست و الهی نامه ها همه از حوزه های فقاهتی و دینی برخواسته است.

*ضرورت ارتباط نویسندگان با حوزه

وی افزود: تمام بزرگان ما مثل سعدی، حافظ ومولانا و ... اهل وعظ و خطابه و منبرو به نوعی روحانی بوده اند و کارهای بزرگ را همین ها انجام داده اند، چراکه با مبانی دین وقرآن کریم رابطه داشته و فقه را به خوبی می شناختند.

مدیرمرکزآفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان این که امروزیکی ازاساسی ترین نیازهای ادبیات به خصوص ادبیات انقلاب اسلامی نزدیکی هرچه بیشتربه حوزه های علمیه است، اظهارداشت: کسانی که در این عرضه فعالیت دارند، حتی اگرحوزوی نیستند، باید با کمک گرفتن ازیک روحانی بتوانند خودشان را با فضای قرآنی و عرفانی و فقاهتی نزدیک تر نمایند و بدانند که این حوزه حوزه ای است که با ادبیات بسیارتلفیق شده و قطعا بسیاری نیازهای ادبیات را پاسخ می دهد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مصطفی ناصرپور IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    0 0
    آقای قزوه یکی از بزرگترین شعرای انقلاب محسوب می شود. ازاین که خبرگزاری حوزه به وادی شعر و ادبیات انقلاب ورود کرده سپاسگذاریم. خبر خوبی بود