جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جواد عزتی

حوزه/ برای این‌که بتوانم بهتر نقش روحانی را ایفا کنم در حوزه‌علمیه حضور پیدا کردم و با طلاب گفت‌و‌گوهای بسیاری داشتم .

 جواد عزتی، بازیگر فیلم سینمایی «فرشته‌ها با هم می آیند» در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره نگاه سینما به روحانیون اظهار کرد: در سینما چند فیلم است که به طور شاخص به روحانیون پرداخته است. «زیر نورماه»، «طلا و مس»و «فرشته ها با هم می آیند» البته فیلم‌های دیگری هم در این حوزه ساخته شده است، اما کارهایی که محور زندگی شخصیت اصلی فیلم، روحانیون باشد این آثار است.

کار برای روحانیت مطالعه دقیق می خواهد

وی گفت ؛این آثار توانست در جذب مخاطب موفق عمل کند، چون زندگی این قشر کمتر برای مردم آشنا بود به همین دلیل سبب جذاب تر شدن موضوع شده بود، اما از این به بعد اگر فیلمی بخواهد به این موضوع بپردازد، باید داستان ناب و بکر داشته باشد، تا کار در دام تکرار گرفتار نیاید.

وی درباره دلایل انتخاب نقش روحانی در فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، گفت: هدف من حضور در فیلمی بود که داستان عاشقانه داشته باشد. برای همین لباس و قشری که آن را بازی می‌کردم برایم معیار نبود، اما وقتی فهمیدم شخصیت احمد یک روحانی است کارم سخت تر شد. چون بازیگری که می خواهد این نقش را ایفا کند باید با کارکتر آشنا باشد، تا بتواند به خوبی نقش ایفاکند،.برای همین در حوزه های علمیه حضور پیدا کردم تا بتوانم با رفتار و کردار روحانیون بیشتر آشنا شوم، البته به واسطه فیلم «طلا و مس» تا حدودی با رفتار روحانیون آشنا شده بودم، ولی چون در «فرشته ها با هم می آیند» خودم نقش اول را ایفا می کردم توجه و تمرکزم بیشتر شد.

 نهاد روحانیت تنوع لازم را برای کار هنری دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تفاوت شخصیت‌ های روحانی که تا به حال ایفا کرده، چنین توضیح داد: من قبل از «فرشته ها با هم می آیند» در دو فیلم دیگر نقش روحانی را ایفا کرده بود، اما در هر کدام از این شخصیت ها می توان تفاوت های آشکاری را مشاهده کرد که سبب شده هیچ یک با دیگری شباهت شخصیتی نداشته باشد، تنها لباس آنها بوده که شبیه همدیگر بوده است. مطلب دیگر این که ممکن است من در فیلمی نقش یک مهندس را چند بار ایفا کنم، پس باید گفت تمام آن شخصیت ها با هم یکی بوده است؟ نکته دوم اینکه لباس به کارکتر رفتار می دهد نه شخصیت، به همین دلیل داشتن لباس روحانی در چند فیلم دلیل بر شبیه بودن آنها با یکدیگر نیست.

عزتی ادامه داد: یک شاخصه بزرگ در خصوص این فیلم وجود دارد آن هم این است که این فیلم به شدت بی ادعاست و هیچ بازیگری در آن سعی ندارد توانایی هایش را در کار درشت نشان دهد، هرچند کارگردان هم از ما چنین چیزی را می خواست. هدف در این کار تنها روایت قصه ای انسانی و عاشقانه بود که به زیبایی‌هایی که خداوند به هر انسانی با دادن فرزند اعطا می کند اشاره دارد.

این بازیگر درباره ویژگی کار کردن با کارگردان و تهیه کننده «فرشته ها با هم می آیند» چنین گفت: کار کردن با منوچهر محمدی و حامد محمدی یک امتیاز بزرگ برای هر بازیگری است، زیرا آنها به بازیگر اجازه می دهند که درباره نقشش اظهار نظر کند و به نوعی برای بهتر شدن کارش، چیزی را که در فکرش است به زبان آورد. این اتفاق نیز تنها مختص به لحظاتی خاص نبود، چون ما تا دقیقه 90 این امکان را داشتیم که اگر درباره صحنه ‌ای، اظهار نظری داشتیم آن را بیان کنیم. این اتفاق جدا از این که به نفع بازیگر است به نفع فیلم نیز خواهد بود چون به بالا رفتن کیفیت کار کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که ریزه کاری های شخصیتی را در «فرشته ها با هم می آیند» چگونه بدست آورده است؟ گفت: بسیاری از این ریزه کاری ها در حین بازی به کار اضافه شد، چون حامد محمدی تا دقیقه 90 مشغول نگارش فیلمنامه بود. برای همین هر روز قبل آغاز فیلمبرداری می نشنشستیم و درباره چگونگی نقش آفرینی در فیلم با یکدیگر سخن می گفتیم. نکته دیگر درباره جنس بازیم این است که، من در عموم کارهایی که انجام می‌دهم سعی می‌کنم به نوعی یک سری شیرین کاری در بازی‌هایم لحاظ کنم تا کارها به دل تماشاگر بنشیند، هرچند اگر کارگردان مخالف چنین اقدامی باشد سعی می‌کنم متناسب با خواست او نقش را جان ببخشم.

سه قلو ها تنوع خوبی به داستان داده بودند 

وی درباره فیلمنامه این فیلم سینمایی هم چنین گفت: در این فیلم چند گره داستانی وجود داشت که هر کدام می توانست انگیزه ای برای ساخت یک کار متفاوت باشد. برای مثال می شد به سه قلو بودن نوزدان پرداخت یا اینکه مریض شدن یکی از نوزادن، اما آنچه که کارگردان می خواست پرداختن به هر یک از این موضوعات به صورت جداگانه نبود، بلکه رضایتی که در پایان برای تماشاگر حاصل می شد هدف فیلم بود که فکر می کنم با عکس العملی که تماشاگران داشتند در رسیدن به آن نیز موفق بوده است.

وی درباره پیام انسانی فیلم «فرشته با هم می آیند» چنین توضیح داد: به نظرم آنچه که در این فیلم بیش از همه اهمیت دارد، پیام انسانی فیلم است که از جایگاه والای مخلوقات سخن می گوید، البته این را باید اضافه کنم ،نشان دادن این انسانیت والا با لباس یک روحانی شکلی جذاب‌تر و دلنشین تر به خود گرفته است.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره لحاظات خوشی که در این کار سپری کرده هم چنین توضیح داد: تجربه بازی در این فیلم را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم، چون در طول 45 روزی که فیلمبرداری می‌شد ، از این سه قلو‌ها مواظبت می‌کردیم، حتی می‌توانم بگویم ارتباطی که آنها برقرار کرده بودیم، تنها کاری حرفه‌ای نبود، بلکه به واقع علاقه‌ای بود که نسبت به آنها به وجود آمده بود.

وی در پاسخ به سئوال پایانی مبنی بر اینکه وی هم در کارهای طنز حضور داشته هم در کاری جدی، چه تفاوتی میان این دو سبک احساس می کند؟ گفت: در کارهای جدی تکیه بازیگر روی قصه ایجاد شده است، اما در فیلم‌های طنز تمرکز بیشتر روی موقعیت و لحظه است. برای همین کار در هر یک از این دو سبک متفاوت است، اما همان گونه که پیش‌تر گفتم ،سعی می‌کنم در نقش‌هایی که ایفا می‌کنم حتما شیرینی خاصی را مد نظر قرار دهم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha