جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محسن اراکی

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تروریسم را تهدیدی برای امنیت جهانی دانسته و گفت: کنفرانس وحدت امسال با حضور بیش از300 شخصیت بزرگ جهان اسلام از 69کشور، 17 تا ۱۹ دی ماه در تهران برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله محسن اراکی، عصر امروز سه شنبه، 13 دی ماه، در نشست خبری بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، گفت: امروز با توجه به شرایطی که بر جهان اسلام حاکم است، مسئله وحدت مسلمین به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین راه حل مشکلات کنونی جامعه بشری و اسلام، بیش از هر زمانی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: اصولا وحدت برای همه جوامع منشأ قدرت و اقتدار است و همچنین برای بالابردن استعداد و توانایی های ملت ها در برخورد با مشکلات اثر گذار است.

وی با اشاره به این که در شرایط کنونی، حوادث جهان و آنچه در منطقه ما رخ می دهد با هم ارتباط مستقیم دارند، افزود: رویداد های منطقه جدای از حوادث سایر نقاط جهان نیست، برای نمونه ناامنی در سوریه، عراق، پاکستان و افغانستان در حد و مرز های این کشور ها متوقف نمی شود.

آیت الله اراکی با بیان این که امروز جهان دهکده واحدی است، اظهار داشت: حوادثی که در منطقه رخ می دهد به سایر مناطق سرایت می کند و امنیت این منطقه، امنیت سایر مناطق نیز محسوب می شود.

وی با اشاره به این که یکپارچگی آرامش ملت هاست، ادامه داد: یکپارچگی می تواند به ملت ها برای مقابله با جریان های افراطی و تروریسم کمک کند.

*دعوت از 300 شخصیت جهان اسلام

وی اضافه کرد: کنفرانس وحدت امسال با حضور بیش از300 شخصیت بزرگ جهان اسلام از 69کشور و به همین تعداد از داخل کشور در روزهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ دی ماه برگزار خواهد شد و از جمله برنامه های کنفرانس امسال دیدار شخصیتهای تقریبی با مقام معظم رهبری و شرکت در جشن میلاد رسول خدا(ص) در مرقد حضرت امام خمینی (ره) است.

*تروریسم؛ تهدیدی برای امنیت جهانی

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این که امروز تروریسم تهدیدی برای امنیت جهانی است، افزود: تروریسم تهدیدی برای ارزش های حاکم بر جامعه بشری است.

آیت الله اراکی اضافه کرد: ما امروز از یک سو با پدیده تروریسم که ریشه از افراطی گری می گیرد، مواجه ایم و از سوی دیگر با پدیده پراکنده شدن ملت ها و از بین رفتن هویت ملتها که در نتیجه افراطی گری است مواجه هستیم.

وی افزود: اگر هویت ملتی با خطر مواجه شود، آن ملت توان و اراده خود را از دست خواهد داد یا به عبارت دیگر اگر جوامع و ملت ها دچار شکاف هویتی شوند، در معرض سقوط و نابودی قرار می گیرند و اراده ملت ها کارآیی خودش را از دست خواهد داد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان ساخت: در کنفرانس وحدت امسال کمیسیون هایی با موضوعات مختلف برگزار خواهد شد و از جمله ویژگی های کنفرانس امسال این است که اقشار مختلف را فعال کرده ایم، به این معنی که کنفراس های قبلی بیشتر علمایی بوده، اما در کنفراس امسال هم علمایی از جهان اسلام و هم اقشار دیگر از جمله تجار و بازرگانان تقریبی، بانوان نخبه و فعال تقریبی، دانشجویان فعال تقریبی، نخبگانی از احزاب مقاومت در منطقه نیز دعوت شده اند و کمیسیون هایی ویژه برای این اقشار برگزار خواهد شد که از جمله می توان به کمیسیون ویژه بانوان تقریبی و کمیسیون ویژه جوانان تقریبی اشاره کرد.

وی افزود: از دیگر برنامه های کنفراس امسال، برگزاری نشست کمیته مساعی حمیده است که گزارشی از برنامه ای آینده آن ارائه خواهد شد و برنامه آینده آن بررسی و به شورای عالی مجمع تقریب ارائه و پس از تصویب اجرا خواهد شد.

آیت الله اراکی در ادامه ابراز امیدواری کرد: درهفته وحدت امسال شاهد موفقیت و اثرگذاری کنفراس وحدت در یکپارچه شدن جامعه اسلامی باشیم.

*برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) در سراسر کشور

آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به برنامه های متنوع و بسیار مؤثر هفته وحدت، اظهار داشت: علاوه بر برگزاری بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، جشن میلاد پیامبر اعظم (ص) نیز همزمان با هفته وحدت در سراسر کشور برگزار می گردد این برنامه ها با پشتیبانی مجمع جهانی تقریب برگزار می شود.

دبیرکل مجمع جهانی مذاهب اسلامی افزود: جشن بزرگ میلاد پیامبر اعظم(ص) در تهران نیز در آستان مقدس امام راحل برگزار خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همچنین دو جشنواره شعر عربی و فارسی با تدارکات خوبی برگزار خواهد شد، علاوه بر این شب شعر عربی محلی در استان خوزستان خواهیم داشت که با همکاری نهادهای این استان برگزار خواهد شد.

آیت الله اراکی ادامه داد: از دیگر برنامه جانبی کنفرانس وحدت، رونمایی از سلسله کتاب های احادیث مشترک بین شیعه و سنی است که این کار علمی در ۶۲ جلد عرضه خواهد شد.

*تجلیل از شخصیت های برجسته تقریبی

وی افزود: از جمله برنامه‌ای که در کنفراس امسال برگزار می شود، تجلیل از شخصیت‌های برجسته تقریبی است که در مراسم امسال از سه شخصیت برجسته تقریبی جهان، امام موسی صدر، آیت الله واعظ زاده نخستین دبیر کل مجمع تقریب مذاهب و علامه شیخ سعید بلال شعبان عالم بزرگ اهل سنت لبنان که نقش مؤثری در زمینه تقریب در جهان اسلام و مخصوصا لبنان داشته است تجلیل به عمل خواهد آمد.

آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: در حاشیه کنفراس وحدت امسال نمایشگاه های متعدی نیز برپا خواهد شد و در این نمایشگاه ها آثار بزرگان تقریبی و آثار مجمع تقریب در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. همچنین امیدواریم شاهد اکران فیلم محمد رسوالله (ص) که مقدمات آن فراهم شده نیز باشیم.

وی اضافه کرد: در روز جمعه و آخرین روز از برگزاری کنفراس وحدت، با شرکت در نماز پرشکوه جمعه، شاهد پیوند ناگسستنی علمای اهل سنت و شیعه و جامعه اسلامی خواهیم بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد: با همکاری رسانه ها بویژه در انعکاس دقیق رویداد های هفته وحدت و بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، گام های مؤثری در مسیر وحدت جامعه اسلامی برداشته شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha