جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت‌الله مصباح

حوزه/ عضو خبرگان رهبری تولید علم را یک نیاز وضروری جدی دانست و گفت: امروزه پرداختن به علومی که عزت اسلام و نظام اسلامی را حفظ می کند لازم و ضروری است که باید در این مسیر مهم قدم های بزرگتری برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی  امروزدر مراسم تقدیر از پژوهشگران برترموسسه امام خمینی(ره) که در سالن همایش های این موسسه برگزار شد، به تبیین اهمیت پژوهش در حوزه های علمیه و ضرورت تولید علم پرداخت.

ایشان گفت: علم از ارزش هایی است که نزد همه انسان ها محبوب می باشد و انسان ها فطرتا دوستدار علم و دانش هستند و امروزه دامنه علوم به گونه ای وسیع شده که یک انسان معمولی نمی تواند نسبت به همه علوم احاطه داشته باشد و به ناچار باید دست به انتخاب بزند و یک یا چند رشته را برای تحصیل انتخاب کند، البته باید تصمیم گرفت که چه موضوع و رشته علمی را جهت تحصیل یا پژوهش انتخاب کرد.

عضو خبرگان رهبری افزود:امروزه در دنیا علم را برای خود علم یاد می گیرند و خود علم غایت نهایی انسان ها می باشد که در سایر زمینه ها نیز همین گونه است اما درمنطق اسلام و در معارف دینی خود علم به تنهایی هدف غایی و اصلی نیست بلکه خود وسیله است و مقدمه ای است برای رسیدن به هدفی بالاتر و مهم تر.

آیت الله مصباح یزدی تولید علم را یک نیاز ضروری و جدی دانست و تاکید کرد:همانگونه که در بیانات علما و

بزرگان دینی آمده، رشد علمی به این معنا نیست که ما آموخته های دیگران را بیاموزیم بلکه رشد علم به این است که بتوانیم خودمان علم را تولید کنیم و مجهولاتی را کشف نماییم نه اینکه صرفا دانسته های دیگران را یاد بگیریم.

*هدف غایی همه کارها در اسلام قرب به خداست

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود:ضرورت دارد که همه پژوهشگران و فعالان در عرصه علم و پژوهش به این نکته مهم توجه داشته باشند که دراسلام هدف از تحصیل علم و سایر کارها تنها قرب به خداست نه چیز دیگر به عبارتی همه انسان ها دراین دنیا فقط یک وظیفه دارند و آن قرب به خدای متعال است و وقتی هدف از خلقت و زندگی این موضوع مهم شد آن وقت سایرمسائل اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی ، معنوی و پژوهشی همه در این نظام قرار می گیرند.

*ضرورت داشتن اخلاص در کارهای علمی و پژوهشی

عضو خبرگان رهبری نیت الهی در انجام همه کارها مخصوصا مسائل علمی و پژوهشی را بسیار مهم توصیف کرد و ابراز داشت: علم، خود یک ارزش است؛ یعنی حسن فعلی دارد؛ اما باید دقت کرد که ما هدفمان از یادگیری علم چیست به عبارتی آیا حسن فاعلی هم داریم یا نه؟که اگر نیت الهی نداشته باشیم مطابق روایات فراوان از اهل بیت(ع) جایگاه این گونه افراد که علم را برای غیر خدا و صرفا اغراض دنیوی و مادی فرا می گیرند در آتش جهنم خواهد بود.

آیت الله مصباح یزدی در پایان تاکید کرد: امروزه پرداختن به علومی که عزت اسلام و نظام اسلامی را حفظ می کند لازم و ضروری است که باید در این مسیر مهم قدم های بزرگتری برداشته شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha