شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیازمند مطالعات ادیان و مذاهب هستیم گفت: رجال و دانشمندان علمی ما باید به صورت دقیق سایر ادیان و مذاهب را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبر گزاری «حوزه»، دکتر علی لاریجانی امروز در مراسم  جشن «وحدت در سایه میلاد رحمت» که در دانشگاه ادیان و مذاهب قم برگزار شد  وجود چنین دانشگاهی که بتواند ادیان و مذاهب را به خوبی مطالعه کند را ضروری دانست و گفت: رجال و دانشمندان علمی ما باید به صورت دقیق سایر ادیان و مذاهب را مورد بررسی قرار دهند.

وی  با اشاره به نظر  "هانری کربن"  در مورد شیعه اظهارداشت: او معتقد بود مذهب تشیع در میان مذاهب اسلامی توانسته یک مدل زنده را ارائه کند که بعد از رسالت ارتباط مردم را با مقام متعالی برقرار کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما از چند جهت نیازمند مطالعات ادیان و مذاهب هستیم و یکی از وجوه آن تنازعی است که بین ادیان و مذاهب به جهت تاریخی از گذشته وجود داشته که آن نیز به علت جهل نسبت به مکاتب است. این نزاع ها در غرب و شرق عالم وجود دارد و به تعصب های جاهلانه و نگاه نادرست به دین بازمی گردد.

دکتر لاریجانی بعد دیگر این مسئله را بررسی های تاریخی دانست و گفت: باید این مسائل مورد نگرش قرار گیرد تا بیش از این توان کشورها به هدر نرود. بعضی ها تئوری داعش مبنی بر جنگ با کفار را قبول دارند.

وی در ادامه بیان داشت: افروختن آتش نفاق در یک مذهب، افراد را دچار مشکل می کند. این حالت در ادیان هم وجود دارد که  حتی ادیان خداباور دچار تفرقه و جنگ و جدال با یکدیگر می شوند. داشتن غایت و اخلاق و معرفت مشترک، رکن مهمی در ادیان است که می تواند باعث ایجاد اتحاد در میان ادیان باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما باید اصل را بر همگرایی و هم زیستی مسالمت آمیز و نه اختلاف و تفرقه بگذاریم. اصل زندگی نیز بر همین اساس است و همین عامل دیگری است که باعث می شود مطالعات ادیانی را بیشتر بشناسیم.

وی با بیان این که اگر تقرب ما به ادیان بیشتر باشد می توانیم به خواسته وحدت و همدلی نزدیک تر شویم، گفت: با مقایسه مبانی فکری یک فیلسوف مسیحی با قرائت های موجود با آن به تفاوت های موجود پی می بریم. نگاهی اگوستین قدیس یا ژیلسون و علامه طباطبایی با سایر علما در بسیاری مواقع متفاوت است.

حل مشکلات اجتماعی نیازمن فکر معنوی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان بیان داشت: در دنیای امروز از نظر اجتماعی هم به مسئله گفتگوی ادیان نیازمندیم. مشکلات اجتماعی خلاء و نابسامانی های زیادی ایجاد کرده که با یک فکر معنوی می تواند پر شود.

در پایان این مراسم مدرک فارغ التحصیلی تعدادی از دانشجویان این دانشگاه توسط دکتر لاریجانی و رئیس دانشگاه ادیان و همچنین سرکار خانم فریده مصطفوی به آنان اعطا گردید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha