پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

ضعف یا تضعیف هویت فراگیر اسلامی باعث ظهور پدیده های خطرناکی مانند تکفیر و طائفه گرایی خواهد شد و این مسیر در نهایت راه به تضعیف هویت های مذهبی در نسل های جدید نیز می برد. بدخواهی قدرت ها و جهالت تکفیریان، دو لبه تیز قیچی فشار بر امت است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در جلسه "اختتامیه مسابقات بین المللی قرآن کریم  در کشور هند"، طی سخنانی با اشاره به اینکه هویت اسلامی در مرحله متقدم بر هویت مذهبی است، اظهار داشت: مسلمانان با داشتن دو هویت اسلامی و مذهبی به صورت همزمان،  به تکالیف و وظایف خود عمل کنند.

وی گفت: اگر هویت های مذهبی  زیر سقف هویت مشترک اسلامی گرد نیایند،  با یکدیگر درگیری و اصطکاک پیدا می کنند.

وی گفت: انفکاک و انفصال هویت مذهبی از اتباع هر مذهب، امری ناممکن و برای آن اتباع نامشروع است ولی باید بدانیم ایجاد و تقویت هویت اسلامی برای اتباع همه مذاهب امری ممکن، معقول و واجب است؛ زیرا با هویت اسلامی، هویت های مذهبی معنا و نقش طبیعی خود را باز می یابند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: هویت اسلامی  مشترک بین شیعه و سنی است و بر مبنای شهادتین شکل می گیرد و شکل دهنده  جامعه بزرگ اسلامی می باشد.

وی گفت:  در چنین شرایطی، هویت های مذهبی به جای تهدید برای امت ، به فرصت برای جامعه اسلامی تبدیل می شوند.

 وی گفت: هویت اسلامی را با شعار نمی توان ساخت، واقعیتی است که باید در جان و روح مسلمان شیعی و سنی نفوذ و رسوخ پیدا کند و با نمادیابی جمعی و نمود پذیری اجتماعی به امت متشکل از این دو گروه معنا، عینیت و وحدت ببخشد. بنابر این می توان گفت: ظهور و بروز امت در ساحت های اجتماعی در گرو شکل گیری هویت اسلامی است.

هویت اسلامی در صدر اسلام

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به غلبه هویت اسلامی در صدر اسلام بر هویت های مذهبی ادامه داد: در صدر اسلام وقتی از کسی سوال می شد "تو کیستی"، پاسخ می داد، "مسلمانم" و این حاکی از این است که در صدر اسلام هویت اسلامی هویتی پررنگ، ملموس، فعال و در برگیرنده همه بوده است.

وی ادامه داد: اسلام بدون مذهب حرف غلطی است،  ولی هویت مذهبی بدون هویت اسلامی نیز حرف  غلطی است. اگرهویت های مذهبی بر بستر هویت اسلامی استقرار نگیرند، مفاهیم مربوط به امت را  یا از کار می اندازند و یا آن ها را به نفع اجتماع های محدود مذهبی مصادره می کنند و در نتیجه  جامعه هایی تکه تکه شده و با قابلیت رفتن به سمت تکفیر را پدید می آورند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: اسلام نسبت به اعضای امت پیامبر اسلام (ص)  دستوراتی دارد که با همدیگر رفتارهای اخلاقی ویژه ای داشته باشند، برادر باشند و همدیگر را دوست داشته باشند اگر هویت اسلامی نباشد و صرفا هویت مذهبی باشد هر مذهبی نسبت به فرزندان و ابناء آن مذهب، اخلاق، حب و اخوت را رعایت می کند و نسبت به پیروان سایر مذاهب، چنین رفتار و نگاهی را از دست می دهد و گاهی دشمنی هم پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد:  امت اسلامی از برخی مفاهیم اسلامی شکل می گیرد و اگر آن هویت اسلامی نباشد هر مذهبی آن مفاهیم را به نفع مذهب خود و در جهت شکل دادن به جامعه خود به کار می گیرد و آن وقت جامعه اسلامی از دو بخش مجزا و در برابر هم شکل می گیرد ودر این صورت، آنچه که متضرر می شود اسلام است و آن چه سود می برد و در نهایت شکل می گیرد طائفه گری وتکفیر است.

علمای هند از اعتدال و توان تحلیل بالایی نسبت به جامعه اسلامی برخوردارند

وی علمای هند اعم از شیعه و سنی را انسان هایی معتدل، صاحب اندیشه و  دلسوز برای اسلام  دانست و گفت:  علمای هند، قدرت و توان تحلیل بالایی نسبت به جامعه اسلامی دارند و در سده های گذشته نیز واجد ظرفیت بسیار عظیم عالمان اسلام در هند در جهت وحدت، تولید و خلق ادبیات وحدت آمیز و ایجاد تراث پیرامون وحدت بوده اند.

 وی گفت: خطاب به علمای مسلمان هند بخشی از امیدهای اسلام هستند و باید با انسجام جایگاه تاثیرگذاری در جهان اسلام پیدا کنند.

 وی گفت علمای اسلام بدانند: نظام جمهوری اسلامی ایران، رهبری معظم انقلاب  و مراجع معظم تقلید با تمام قامت به میدان تلاش برای ایجاد وحدت آمده اند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، دانشگاهی برای همه مذاهب است و  دانشجو را از هر کشوری می پذیریم. در این چارچوب آماده ایم دست گرم عالمان این دیار( هند) را در جهت تقویت علوم اسلامی به معنای  عام آن را بفشاریم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی شب گذشته همچنین با مولانا سیدˈجلال الدین عمری ˈ رییس جماعت اسلامی و سایر اعضای این جماعت دیدار  گفت و گو کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha