جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
عباس نظری

حوزه/ امروز روحانیون و طلاب به عنوان شاگردان امام صادق(ع) که میراث دار حضرت در علوم مختلف می باشند، باید عین پایبندی به فقه جواهری، در علوم مختلف مورد نیاز بشریت تخصص های لازم را کسب کنند.

حجت الاسلام عباس نظری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با اشاره به ویژگی های مکتب امام صادق(ع)، بیان کرد: در دوران امام صادق(ع)، با توجه به شرایط جامعه اسلامی، فرصتی پیش آمد تا ایشان، دین جدش را احیاء و تمام علومی که مورد نیاز بشر بود را به وجود آورد و به کمال رساند.

 وی افزود: عصر حیات امام صادق(ع)، دوران انقراض بنی امیه و به وجود آمدن بنی عباس با شعار حمایت از آل محمد (ص) بود، ولذا نه بنی امیه تحمل مبارزه با امام(ع) را داشتند و نه بنی عباس با آن شعارشان می توانستند در مقابل امام صادق(ع) بایستند، لذا امام صادق(ع) یک دانشگاه و حوزه ی علمیه بزرگ جهانی را تاسیس کردند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به وضعیت علمی دوران امام صادق(ع)، اظهار کرد: دوران امام(ع) مصادف با تاسیس و  فعالیت فرقه های مختلفی همچون معتزله، جبریه، مرجئه و ... بود و حضرت در مقابل این فرقه هاف با استدلال، منطقف عقل و مجادله ی نیکو تمام شبهات را پاسخ داد و به تناسب همین فعالیت امام صادق(ع)، چندین علوم مختلف ایجاد شد.

معاون پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین، تربیت نیروی انسانی متخصص را دستاورد دیگر فعالیت های علمی امام صادق (ع) عنوان کرد و گفت: شیوه آموزش امام صادق (ع) در نشر علوم اسلامی باعث تربیت نیروی انسانی متخصص در علوم مختلف شده بود؛ به طوری که هر کس وارد مجلس درس امام(ع)  می شد، متناسب با سئوال و موضوع مورد مراجعه، امام صادق(ع) او را به یکی از شاگردان متخصص خویش ارجاع می داد.

 پژوهشگر حوزه قزوین ادامه داد: شرایط علمی دوران امام صادق(ع)  و وجود شور و اشتیاق نسبت به یادگیری علوم باعث شده بود تا علم آموزانی از همه نقاط دنیای اسلام، نزد امام(ع) به شاگردی بپردازند؛ به طوری که بنا به نقل مورخین، ایشان  4 هزار شاگرد  متخصص تربیت کرد و بسیاری از سران و روسای فرقه های اسلامی با واسطه یا بی واسطه، از شاگردان حضرت بودند و امروز هم بشریت مدیون علوم منتشر شده توسط امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام نظری، مکتب علمی امام صادق(ع) را ادامه دهنده راه پیامبر اکرم(ص)  در پایه گذاری تمدن بزرگ اسلامی دانست و گفت: دوران جاهلیت یک دوران تاریک و به تعبیر قرآن دوران ضلالت و گمراهی بود، اما پیامبر اسلام(ص) با رسالت خویش، علم، فرهنگ و هنر را برای جهان آن روز به ارمغان آورد و تمدن بزرگ بشری را پایه گذاری کرد.

وی افزود: حرکتی که با رسالت پیامبر اکرم(ص) و در پرتو تعالیم قرآن آغاز شده بودف با توصیه آن حضرت و ائمه معصومین(ع) نسبت به آموختن علم، ادامه پیدا کرد و امام صادق(ع) میراث اجداد بزرگوارش را با مجموعه فعالیت های خویش تکمیل کرد.

 این محقق حوزوی اظهار کرد: علوم اسلامی به جا مانده از ائمه معصومین(ع) و امام صادق(ع)، معادن غنی دانش هستند که هیچ وقت تمام نمی شود و میزان استفاده از آنها بستگی به توانایی و ظرفیت هر کس دارد تا بتواند با بهره گیری از این علوم، چشمه های جوشان حکمت را بر روی خویش بگشاید و خود و جامعه بشری را سیراب سازد.

معاون پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی قزوین، حوزه های علمیه را خاستگاه اصلی علوم اسلامی خواند و گفت: امروز روحانیون و طلاب به عنوان شاگردان امام صادق(ع) که میراث دار حضرت در علوم مختلف می باشند، باید عین پایبندی به فقه جواهری، در علوم مختلف مورد نیاز بشریت تخصص های لازم را کسب کنند.

پژوهشگر حوزه علمیه قزوین ادامه داد:  نیازمندی های مختلف جدیدی در جهان امروز به وجود آمده که باید حوزه های علمیه با تأسی از مکتب امام صادق(ع) و تولید علم، پاسخ گوی نیازهای جوامع بشری باشند.

وی در پایان افزود: گویند بهترین، بالاترین و ارزشمندترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی توانمند آن است و حوزه های علمیه می توانند با تربیت نیروهای متخصص و متعهد، به این نیاز مهم و کلیدی جامعه پاسخ دهند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha