شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور

حوزه/ استاد حوزه گفت: باید مدل حکومت نبوی که جامعه فی ضلال مبین را به یک جامعه و مدل و الگوی دینی تبدیل کردند، در تحقیقات اسلامی پیشرفت مورد نظر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام والمسلمین بهجت پور پیش از ظهر امروز در نشست علمی «آرمان های الگوی پایه پیشرفت اسلامی» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزارشد  گفت: متاسفانه در بسیاری از پروژههای پژوهشی بنیادینی که در حوزه پیشرفت در حیطه اسلامی انجام میشود، همیشه به قرآن ظلم صورت گرفته است.

مبانی دقیق قرآنی به خوبی احصا و تحلیل و تفسیر نمیشود

وی افزود: این سخن از آنجا ناشی می شود که مبانی دقیق قرآنی به خوبی احصا و تحلیل و تفسیر نمیشود و بیشتر به یک سری ظواهر و به دور از دقایق مفهومی بسنده میشود.

این کارشناس قرآنی بر لزوم استانداردسازی سندهای علمی در کشور تاکید کرد و گفت:باید توجه داشت که نظام آرمان‏ها مبنایی ترین نظام است، ولی در ابتدا باید به تعریف خود نظام پرداخت.

وی افزود:یکی از اشکالات بسیاری از کارهای پژوهشی در عرصه پژوهش های بنیادین آن است که مبانی و مبادی در کنار هم به کار رفته می شود در حالی که مبانی با مبادی متفاوت است.

بزرگترین ظلم به پژوهش های قرآنی

این کارشناس قرآنی تصریح کرد: یکی از ظلم های بزرگی که همیشه در بسیاری از پژوهش های ناظر به دین به قرآن می شود آن است که پژوهشگر در یک اتاق می نشیدند و مباحث ذهنی خود را در یک پژوهش وارد می کند و سپس با چند آیه آن بدون تحلیل محتوایی می خواهد آن را به قرآن و دین نسبت دهد که باید در این رابطه حتما دقت نظر داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور یادآورشد: هر نوشتهای که ناظر به اسلام است باید در مرکز ثقل آن، مبانی آیات و روایات بیان شود و در این زمینه نباید عقل را بر قرآن حاکم کنیم.

وی گفت: یکی از مهمترین مسایلی که بسیاری از پژوهشگران در پژوهش های بنیادین به آن توجه نمی کنند، بحث پیاده سازی است؛ زیرا ما می خواهیم که از این پژوهش ها در جامعه به یک الگوی گفتمانی ملموس برسیم، ولی متاسفانه اکثر این پژوهش ها به قدری پیچیده و شبکه ای بیان می شود که درک آن برای بسیاری از اساتید نیز مشکل است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بهجت پور اظهارکرد: بحث های علمی را بیش از حد پیچیده بیان کردن کار درستی نیست و نشانه علمیت یک کار نیست، بلکه بیشتر دیگران را از منظور نهایی نویسنده دور می کند.

وی با تاکید بر مشخص شدن نظام ارزشها در الگوی اسلامی پیشرفت تصریح کرد: باید ببینیم که اسلام چگونه با ارزش هایش جامعه را پیش برد؛ در این رابطه باید مطالعات میدانی باشد؛ یعنی باید مدل حکومت نبوی که جامعه فی ضلال مبین را به یک جامعه و مدل و الگوی دینی تبدیل کردند، بهترین مدل است که باید در تحقیقات اسلامی پیشرفت مورد نظر واقع شود.

این استاد حوزه  افزود: باید وضع عینی اجتماع در هر تحقیق الگودهی مورد نظر واقع شود و این مسیر پالایش عینی و پیشرفت همه جانبه عینی یک جامعه هدف مورد نظر واقع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha