جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله مجتهد شبستری

حوزه /نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی امنیت ایران اسلامی در عصری که همسایگان آن با چالش ناامنی مواجه هستند، را گواهی بر تاثیر ولایت فقیه دانست و گفت: توسعه فناوری و جهش های علمی کشور از برکات فقاهت ولی فقیه در عصر غیبت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله شبستری شب گذشته  درگردهمایی طلاب آذربابجان شرقی مقیم حوزه علمیه قم  که در مسجد مجتمع آموزش عالی فقه قم برگزار شد، ضمن ارائه تعریفی از فقه و فقاهت تصریح کرد: منظور از «تفقه فی الدین» شناخت و معرفت به دین است؛ به گونه ای که انسان اصول و فروع را بشناسد، ولو به مقام اجتهاد نرسیده باشد.

وی با تأکید بر این که نداشتن تفقه در دین در روایات اسلامی بسیار مذمت شده است، ابراز داشت: فقاهت در اصلاح نیز کسب قدرت استنباط احکام شرعی و از منابع چهارگانه فقه است. منظور از فقیه که در بسیاری از روایات به آن اذعان شده، همان تعریف اصطلاحی است.

وی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به سیر تاریخی فقه و فقاهت در دین، اظهار داشت: در دوران غیبت کبری امام زمان(عج)، فقها ستون دین و محور جامعه اسلامی بوده و خدمات شایسته ای را به جوامع بشری ارائه دادند.

وی با اشاره به برخی از خدمات ارزنده فقهای اسلام در حفظ استقلال و امنیت کشور، خاطرنشان کرد: نفوذ کلام مرجعیت، سابقه ای دیرینه دارد؛ نمونه بارز آن فتوای تاریخی آیت الله میرزای شیرازی(ره) در رابطه با تحریم استعمال تنباکوست که این فتوا، حتی به درون دربار حکومت نیز نفوذ کرده بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، معجزه الهی قرن یعنی همان، پیروزی انقلاب اسلامی را یکی دیگر از تاثیرات فقه و فقاهت در زمان غیبت صاحب الزمان(عج) دانست و خاطرنشان کرد: این انقلاب ثمره انفاس قدسیه امام خمینی(ره)، آن عارف حکیم و متفکر با بینش عمیق سیاسی است، که به پشتیبانی ملت ایران رقم خورد.

وی امنیت ایران اسلامی در عصری که همسایگان آن با چالش ناامنی مواجه هستند، را گواهی بر تاثیر ولایت فقیه دانست  و اذعان داشت: توسعه فناوری و جهش های علمی کشور از برکات فقاهت ولی فقیه در عصر غیبت است.

آیت الله شبستری با اشاره به سابقه دیرینه علم فقه، اظهار داشت: فقه یکی از مفیدترین علوم است و با توجه به مبتلا به بودن تمام مکلفین نسبت به موضوعات آن، دانشمندان این علم، از جایگاه والایی در جامعه برخوردارند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم یادآور شد: در آیات متعدد کلام الله، به دو وظیفه مهم طلاب علوم دینی، یعنی دین شناسی و تبیین آن به غیر، تاکید شده است.

این استاد حوزه در ادامه وظایف مشترک طلاب در عرصه های تحصیلی و تبلیغی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: اخلاق، رعایت تقوا، تزکیه نفس، تمحض در مباحث دینی، نظم در تمام امور، تعمق در علم ادبیات عرب و داشتن همت بلند از مهمترین مولفه ها و وظایف مشترکی است که طلاب علوم دینی باید بدان اهتمام ویژه ای داشته باشند.

وی ضمن تأکید بر وظیفه الهی جذب جوانان که بر عهده طلاب نهاده شده، اظهار داشت: طلاب باید ضمن ذکر مطالب مستند، عالم به اقتصائات زمان بوده و در راستای رفع نیاز جوامع بشری قدم بردارند.

عضو خبرگان رهبری در پایان با تأکید بر اهتمام بیشتر طلاب نسبت به مسئله هجرت به وطن، خاطرنشان کرد: هجرت یکی از مهمترین تمایزها و امتیازات حوزه های دینی است؛ مخصوصا در این شرایط که دشمن با تهاجمات فرهنگی در شکل های گوناگون، تمام توان خود را برای به انحراف کشاندن جامعه اسلامی به کار گرفته است.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha