شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 342761
۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
حرم حضرت معصومه (س)

حوزه/ علامه كلباسى از علمای اصفهان وقتى به زيارت حضرت معصومه سلام الله علیها مى‏آمد از مسجد امام حسن عسكرى علیه السلام كفش خود را از پاى بيرون مى‏آورد و می گفت: حدود 700 تن از محدّثين و عالمان احاديث خاندان پيامبر علیهم السلام در اين منطقه دفن هستند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، 23 ربیع الاول سالروز ورود با برکت دخت امامت و شفیعه روز جزاء حضرت معصومه(س) به قم است، حضرت در لسان حضرات معصومین علیهم السلام و علما از جایگاه یژه‌ای برخوردار است.

حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها بعد از يكسال دوری از برادر بزرگوار خود جهت دیدار و زيارت امام رضا علیه السلام به همراه 400 نفر عازم مرو شدند.

بعد از آن که حضرت به شهر ساوه رسيدند، سربازان خليفه متوجه شده و به قافله ایشان حمله کردند.

در این هجوم ددمنشانه سربازان خلیفه عباسی، عده‏اى از یاران و همراهان حضرت معصومه سلام الله علیها را به شهادت رسیدند که مزار و مرقد مطهر تعدادی از آنها در قم و اطراف قم می باشد.

حضرت معصومه سلام الله علیها بعد از این درگیری بیمار شده و وقتی از نزدیکی شهر قم باخبر می شوند، سفارش كرده مرا به قم ببريد.

موسى بن خزرج از بزرگان قم به استقبال حضرت آمده و ایشان در محله ميدان مير در خانه‏اى که امروزه به نام بيت النّور نامیده می شود، ساکن شده و بعد از 17 روز از دنيا رحلت می کنند.

فضيلت زيارت:

*حدیثی از امام رضا علیه السلام به سعد

عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام قَالَ قَالَ: يَا سَعْدُ عِنْدَكُمْ لَنَا قَبْرٌ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَبْرُ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى قَالَ نَعَمْ مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.

امام رضا عليه السّلام به سعد فرمود: ای سعد! قبرى از ما در بلاد شما است عرض كردم: فدايت شوم قبر فاطمه دختر موسى بن جعفر عليه السّلام؟. حضرت فرمود: آرى هر كس او را با معرفت زيارت كند بهشت برين جايگاهش خواهد بود. (بحار، ج‏48، ص: 317)

سپس دستور زيارتى كه مشهور است را دادند.

*حدیث امام جواد علیه السلام

عَنِ ابْنِ الرِّضَا علیه السلام قَالَ مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِي بِقُمَّ فَلَهُ الْجَنَّۀ.

*امام جواد علیه السلام فرمود: كسى كه قبر عمّه‏ام را در قم زيارت كند بهشت برايش مى‏باشد.

(كامل الزيارات، ص: 324)

*حدیث امام صادق علیه السلام

امام صادق علیه السلام در ملاقات با اهالى رى چندين بار فرمود:

رُوِيَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَهْلِ الرَّيِّ أَنَّهُمْ دَخَلُوا عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ قَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّيِّ فَقَالَ مَرْحَباً بِإِخْوَانِنَا مِنْ أَهْلِ قُمَّ فَقَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّيِّ فَأَعَادَ الْكَلَامَ قَالُوا ذَلِكَ مِرَاراً وَ أَجَابَهُمْ بِمِثْلِ مَا أَجَابَ بِهِ أَوَّلًا فَقَالَ إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ وَ إِنَّ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ وَ إِنَّ لَنَا حَرَماً وَ هُوَ بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِي تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِي وَ كَانَ هَذَا الْكَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ يُولَدَ الْكَاظِمُ عَلَيْهِ السَّلَام.

از عده ای از مردم رِى روايت شده كه به خدمت امام ششم رسیدند و گفتند:

ما اهل رى هستيم. حضرت فرمود: مرحبا به برادران قمى ما!. آن ها گفتند: ما اهل رِى هستيم. امام سخن خود را تکرار کردند. باز گفتند ما اهل ری هستیم و همان پاسخ را شنيدند. پس امام فرمود: خدا را حرمى است كه مكه می باشد و رسول خدا (ص) حرمي دارد كه مدينه است و اميرالمؤمنين حرمى دارد كه كوفه است و ما را هم حرمى است كه شهر قم می باشد و البته در آن حرم، زنى از فرزندانم به نام فاطمه (س) دفن خواهد شد و هر كه‏ او را زيارت كند، بهشت بر او واجب می‌شود. راوى گفت: اين سخن امام صادق علیه السلام قبل از اين بود كه امام كاظم عليه السّلام متولّد شوند.

 (بحارالانوار، ج 57، ص 216-217)

در امان بودن شهر قم از فتنه

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا.

امام صادق عليه السّلام فرمود: وقتی فتنه همه بلاد را در برگيرد بر شما باد كه به قم و اطرافش پناه بريد كه بلاء از آن به دور است. (بحار، ج 57، ص 214)

* كرامات:

خاطره مرحوم محدّث نورى‏

مرحوم محدّث نورى در دار السلام خاطره‏اى را كه خود شاهد بوده مى‏نويسد: در سال 1280 قمرى، زماني كه در كاظمين بودم مردى فرانسوى و مسيحى در بغداد به بيمارى سختى مبتلا شده بود كه پزشكان از علاجش عاجز ماندند تا اينكه شبى خواب سيدى نورانى را مى‏بيند كه به او مى‏گويد: اگر شفا مى‏خواهى بيا كاظمين. پس از خواب، قصه را براى مادرش تعريف مى‏كند او هم مى‏گويد: اين خواب شيطانى است و صليب به گردنش مى‏آويزد.

خود می گوید: مجدّداً به خواب رفتم و خانمى نقاب بسته را در خواب ديدم. به من فرمود: مگر پدرم با تو شرط نكرد كه به زيارتش بروى تا تو را شفا دهد؟. پرسيدم: پدر شما كيست؟. فرمود: موسى بن جعفر. پرسيدم شما كيستى؟.

فرمود: انا المعصومۀ اخت الرضا علیه السلام.

از خواب بيدار شدم؛ متحير بودم چه كنم، كجا بروم؟. بالاخره به خانه سيد راضى بغدادى رفتم. وقتى در زدم و صداى مرا شنيد به دخترش گفت برو در را باز كن. يكى مسيحى آمده مسلمان شود. بعد از ورود، شگفت زده پرسيدم: شما از كجا مى‏دانيد.

گفت: جدّم موسى بن جعفر علیه السلام در خواب اين خبر را به من داد.

با هم به كاظمين آمديم به زيات امام كاظم علیه السلام رفتيم. پس از زيارت حالم به هم خورد و به زمين خوردم. مثل اينكه كوهى بر پشتم سنگينى مى‏كرد و ناگهان سبك شدم؛ رنگ زردم سرخ شد و تمام آثار مرض تمام شد. به بغداد برگشتم.

خويشان و اقوام به محض اطلاع به خانه ما آمده و همه مرا سرزنش مى‏كردند؛ حتى سفير دولت انگليس به عمويم گفت: او را به من بسپاريد تا او را تنبيه كنم؛ چون كافر شده و به زودى همه طائفۀ ما را كافر خواهد كرد.

سپس دستور داد مرا حبس كرده و به شدت با شلاق سيمى آن قدر مرا زدند كه خون جارى شد.

وقتى ديدند فايده‏اى ندارد به من گفتند: هر كجا مى‏خواهى برو. من به كاظمين خدمت علامه شيخ عبد الحسين طهرانى رسيدم و اسلام آوردم.

عصر آن روز والى بغداد نامه ای به شيخ نوشت كه يك نفر از تبعه فرانسه نزد شما آمده بايد او را تحويل دهيد؛ اما علامه طهرانی مرا پنهان كرده و به كربلا فرستاد؛ پس از چند سال ازدواج كردم و فرزندانى دارم.

(دار السلام، ج 2، ص 169)

ملاصدرا شيرازى‏

حاج شيخ عباس قمى در كتاب فوائد الرضويه مى‏نويسد: مرحوم ملاصدرا شيرازى بر اثر قضايايى كه در شيراز پيش آمد از سوی حکومت صفوی به کهک از روستاهای قم تبعید شد.

ملا صدرا هرگاه در مشكلات علمى و فلسفى به مشکل برمی خورد، به قصد زيارت حضرت معصومه سلام الله علیها راهی قم می شد و در جوار مرقد مطهرۀ ایشان دو رکعت نماز می خواند؛ به محض بازگشت، مشكلش حل مى‏شد.

(فوائد رضويه، ص 379)

علامه كلباسى‏

علامه كلباسى از علمای اصفهان وقتى به زيارت حضرت معصومه سلام الله علیها مى‏آمد از مسجد امام حسن عسكرى علیه السلام كفش خود را از پاى بيرون مى‏آورد و می گفت: حدود 700 تن از محدّثين و عالمان احاديث خاندان پيامبر علیهم السلام در اين منطقه دفن هستند.

منبع: یادداشت های حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha