شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‌الله مظاهری

حوزه/ حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این که فقه فقه جواهری محور حوزه‌های علمیّه است، تأکید کردند: فقیه‌پروری برای نسل‌های آینده راهی جز اهتمام صحیح، عالمانه و همراه با برنامه‌ریزی به فقه سنّتی و جواهری ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، این مرجع تقلید در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور، با اشاره به اهمیّت تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیّه، گسترش فعالیّت‌های پژوهشی را بسیار لازم و مفید دانسته و اظهار داشتند: رشد و نوآوری علمی در رشته‌های مختلف علوم دینی و اسلامی نیازمند تحقیق گسترده و پژوهش‌های تخصّصی در حوزه‌های علمیّه است و از این رو باید در حوزه‌ بیش از گذشته به موضوع پژوهش اهمیّت داده شود.

حضرت آیت الله مظاهری با تقدیر از برنامه‌ها و فعالیّت‌های انجام شده در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیّه، ادامه دادند: بحمدالله اقدامات معاونت پژوهشی حوزه‌ در راستای گسترش فعالیّت‌های پژوهشی در سطوح مختلف حوزوی، مؤثّر واقع شده است، امّا باید دانست که این فعالیّت‌ها قدم اول در زمینۀ تحقیق و پژوهش است و باید برای گسترش روزافزون آن، فکر و همّت شود.

این مرجع تقلید در ادامه با تأکید براهمیّت فراوان فقه سنّتی و فقه جواهری، خواستار توجّه ویژۀ حوزه‌های علمیّه به فقه جواهری شدند و افزودند: کم‌رنگ شدن فقه جواهری و فقه سنّتی در حوزه‌های علمیّه، باعث نگرانی است و همۀ ارکان حوزه و از جمله معاونت پژوهشی، لازم باید ضمن اهتمام به فعالیّت‌های فعلی، در راستای احیای فقه سنّتی نیز فعالیّت مؤثّر و مستمری داشته باشند.

معظم له در این زمینه با بیان این که، فعالیّت‌های معاونت پژوهش، مکمّل احیای فقه سنّتی است، خاطرنشان کردند: توجّه و اهتمام به فقه سنّتی باید به موازات توجّه به همۀ ابعاد و شاخه‌های علوم حوزوی باشد و معلوم است که کم توّجهی به هیچ‌یک از فعالیّت‌های حوزوی صحیح نیست.

حضرت آیت‌الله مظاهری با بیان این که فقه سنّتی و فقه جواهری محور حوزه‌های علمیّه است، تأکید کردند: فقیه‌پروری برای نسل‌های آینده راهی جز اهتمام صحیح، عالمانه و همراه با برنامه‌ریزی به فقه سنّتی و جواهری ندارد و از این رو همواره امام راحل و سایر اعاظم بر ضرورت توجّه جدی‌تر به فقه جواهری پافشاری داشته‌اند.

ایشان اضافه کردند: استاد بزرگوار ما حضرت امام خمینی«قدس‌سرّه» در عین حال که یک مرجع روشن‌بین و نواندیش و گره‌گشا بودند و برای فعالیّت‌ها و اندیشه‌های نو و جدید، ارزش و احترام قائل بودند، ولی به قدری بر فقه سنّتی و فقه جواهری اهتمام و تأکید فراوان داشتند که حتی در وصیّت‌نامۀ الهی سیاسی خود نیز بر آن پافشاری فرمودند.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیّه کشور گزارشی از عملکرد، اقدامات و برنامه‌های این معاونت ارائه کرد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha