شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شیخ علی جمعه

حوزه/ : علما درباره مصرف سیگار چند نظر دارند: برخی می گویند حرام است که فتوای مشهور و دارالافتاء نیز همین است. برخی می گویند مکروه است و برخی می گویند مباح است. و من حیران مانده ام که قائلان به وجوب چه استدلالی دارند؟!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر در برنامه "والله أعلم" شبکه سی بی سی گفت: برخی احادیث ضعیف وجود دارد که موافق قرآن و موافق سنت و عقل است و از طرفی ضعف آنها هم شدید نیست. به عنوان مثال حدیثی هست که می گوید: خداوند دوست دارد اگر کسی کاری می کند آن را به درستی انجام دهد. وی افزود: این حدیث زیبا است و تعارضی هم با قرآن ندارد، چون خداوند نیز در قرآن کریم می فرماید: « وقل اعملوا فسیری الله عملکم و رسوله والمؤمنون».

شیخ جمعه گفت: تندروها برای کارهای خود دلیل بسیار بدی دارند که ألبانی به آنها آموخته که: اگر حدیثی ضعیف بود به عکس آن عمل کن. وی افزود: البانی فقیه نبود و چیزی نمی دانست و زمانی ساعت تعمیر می کرد تا اینکه ناگهان به بحث های دینی روی آورد.

سکولاریسم و افراط دو روی یک سکه

وی در بخش دیگر از گفتگوی خود به این مطلب اشاره کرد که ارتباطی میان تصوف و تشیع نیست. و در ادامه گفت: سکولاریسم و افراط دو روی یک سکه اند، زیرا سکولاریسم اسلام را با ویژگی های نادرست توصیف می کند و تندروها نیز اسلام غیر واقعی را به نمایش می گذارند. و نهایت تفاوت آنها در این است که سکولار می گوید اسلام قتل را جایز نمی داند، پس من هم آن را نمی خواهم و افراطی می گوید اسلام قتل را جایز می داند، پس من می کشم و هردوی اینها همچون الاغ هایی هستند که هرچه می خواهند می گویند در حالی که قتل و کشتار در اسلام جایز نیست و علما نیز بر آن تاکید می کنند.

قتل به خاطر مصرف دخانیات!!

مفتی سابق مصر افزود: برخی برادر مسلمان خود را به خاطر مصرف سیگار می کُشند! علما در این زمینه چند نظر دارند: برخی می گویند حرام است که فتوای مشهور و دارالافتا نیز همین است. برخی می گویند مکروه است و برخی می گویند مباح است و برخی هم می گویند واجب است. و من حیران مانده ام که قائلان به وجوب چه استدلالی دارند؟!

وی در ادامه سخنان خود گفت: بسیاری از اساتید ما دخانیات مصرف می کردند، چون از نظر آنها حکم آن چیزی میان اباحه و کراهت بود. وی در ادامه با اشاره به رفتار افراطیونی که مسلمانان را به خاطر مصرف دخانیات می کشند گفت: همین ها اگر ببینند کسی شراب می نوشد او را نمی کشند چون حد شرب خمر 40 یا 80 ضربه شلاق است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha