سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
معصومه ظهیری

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران و مشاور امور خانواده به تبیین چرایی خیانت زوجین به یکدیگر و نیز ارایه راه‌کارهای مقابله و درمان آن پرداخت.

خانم معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این‌که مساله خیانت یکی از آفت‌ها و آسیب‌های جدی زندگی مدرن امروزی به شمار می‌رود، اظهار داشت: در روزگار کنونی شاهد بروز و ظهور آسیب‌های نوین در روابط خانوادگی هستیم که از آن جمله، مساله خیانت زوجین نسبت به یک‌دیگر است.

وی با بیان این که در دین مبین اسلام، بحث ازدواج و همچنین وفاداری زوجین به یکدیگر برپایه محبت، صداقت و ازخودگذشتگی، جایگاه بسیار مهم و مقدسی دارد، افزود: آنچه از آموزه‌های دینی دریافت می‌کنیم، این است که حقیقتاً ازدواج سبب آرامش، مودت و رحمت میان زوجین است و برعکس خیانت و بی وفایی، عاملی است که اصل و اساس کیان خانواده را دچار آسیب جدی می‌نماید.

این کارشناس و مشاور امور خانواده ادامه داد: انتخاب آگاهانه و عاقلانه در امر ازدواج و نیز لزوم آموزش صحیح در زمینه برقراری درست روابط زناشویی از جمله عواملی است که تا حد زیادی جلوی آسیب‌های بعد از ازدواج را می‌گیرد؛: امروز نسل جوان ما و زن و شوهر‌های تازه ازدواج کرده، بیش از هر زمان دیگری در معرض آسیب‌های فرهنگی قرار دارند، البته مساله خیانت اختصاص به نسل جوان ندارد و بعضاً خانواده‌هایی را شاهد هستیم که چند دهه با هم زندگی کرده اند و بعد بر اثر خیانت و یا عوامل دیگر در آستانه طلاق هستند و یا احیاناً از هم جدا شده اند.

خانم ظهیری افزود: اگر پرونده‌های دادگاه‌های خانواده را بررسی کنیم، با موارد متعددی از خیانت در خانواده‌ها روبرو می‌شویم که به عنوان یکی از عوامل اصلی طلاق جلوه گر شده؛ در این میان، گرچه آمار بالایی از طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول ازدواج است؛ اما نباید از یاد ببریم که بخشی از آن‌ها هم مربوط به زوجین با سن‌های متوسط و بالا می‌باشد.

ظهیری، تقویت دین داری و معنویت گرایی را از جمله عواملی برشمرد که تا حدود زیادی جلوی بروز آسیب‌هایی چون خیانت و بی وفایی میان زوجین را می‌گیرد.

وی یادآور شد: بی تردید هر مقدار حیا، عفاف و نیز صداقت و تعهد در فضای خانواده و روابط زناشویی بیشتر شود، به همان میزان از مساله آفت خیانت و به تبع آن، از معضل طلاق دورتر می‌شویم.

استاد حوزه علمیه خواهران به نقش رسانه‌های جدید و نوظهور در این باره اشاره کرد و گفت: در زندگی امروزی که از سنت به سمت صنعت می‌رود، فراغت‌های زیاد و اوقات بیکاری زنان به‌ویژه که درصد قابل توجهی از زنان ما خانه دار هستند که نه شاغل می‌باشند و نه محصل، باعث شده تا به سمت شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و یا شبکه‌های ماهواره‌ای روی بیاورند که این امر خود زمینه ساز بسیاری از آلودگی‌ها و معاصی می‌باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران تاکید کرد: به عبارت دیگر یکی از ابزارهای خیانت ناظر به نوع ارتباط با رسانه‌های جمعی و تاثیرپذیری از آن‌ها به ویژه شبکه‌های مبتذل ماهواره ای و سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است که در این زمینه خانواده‌ها بسیار مراقب باشند.

وی با بیان این‌که باید چارچوب‌های اخلاقی و رفتاری بر اساس الگوهای دینی در جامعه کاملاً معرفی وتبیین شود، افزود: بنده از آن جا که مشاور امور زنان و خانواده هستم و در طول هفته با مراجعه‌های بسیاری روبرو می‌باشم، به جرات می‌توانم بگویم که بسیاری از غفلت‌ها و لغزش‌ها ریشه در ورود به فضای مجازی و مشاهده شبکه‌های ماهواره ای دارد و این‌که هیچ گاه نباید از یاد ببریم که دام‌های شیطان برای انحراف و گناه، چقدر خطرناک و پیچیده است.

ظهیری ادامه داد: بسیاری از خیانت‌ها از غفلت‌های کوچک شروع می‌شود که شاید هم در بدو امر خیلی به چشم نیاید اما منشأ بسیاری از لغزش‌ها و مصیبت‌های دیگر است.

وی با بیان این‌که در امر مقابله با آسیب‌ها و آفت‌های زندگی اجتماعی، فردی و زندگی‌های خانوادگی، نهادهای فرهنگی کشور مسئولیت دارند، گفت: متولیان، مسئولان و کارشناسان ما باید به نسل جوان و عموم مردم آموزش درست بدهند و برای صداقت و وفاداری و راه‌های رسیدن به آن فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

این استاد حوزه علمیه خواهران افزود: بی شک اگر خداباوری و خدابینی در همه حالات زندگی انسان برقرار باشد، دیگر شاهد خیانت در روابط زناشویی نخواهیم بود، چرا که در آن صورت همواره وفاداری و صداقت در محیط خانواده حرف اول را می‌زند و از سویی ما نیاز به آموزش جدی مبنی بر راه‌های استفاده درست از ابزارهای رسانه ای به ویژه شبکه‌های مجازی و اجتماعی را داریم.

مدیر کل امور بانوان استانداری قم خاطرنشان کرد: نباید به راحتی ابزارهای رسانه ای در اختیار افراد قرار گیرد، بلکه خود خانواده‌ها و فرد باید خودکنترلی داشته باشند.

وی همچنین پادزهر بسیاری از خیانت‌ها در محیط خانواده را تکیه بر اصل صداقت توصیف کرد و گفت: امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند، بهترین ابزار زندگی زن و مرد و ضامن سعادت آن‌ها در زندگی زناشویی، تعهد و صداقت است.

این صاحب نظر مسایل خانواده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که عوامل بسیاری در بروز مساله خیانت اثرگذار است و نباید نگاه تک بُعدی به مساله داشت، تصریح کرد: این مساله حقیقتاً پیچیده‌تر از آن است که به‌توان با بررسی سطحی و بدون در نظر گرفتن همه جوانب امور آن را تبیین یا در نهایت حل کرد و بعد از فاش شدن خیانت، زوجین ممکن است دست به اقدامات و فعالیت‌های نادرست و اشتباهی بزنند.

وی گفت: چندی پیش خانمی پیش من آمد و می‌گفت چون شوهر من با فردی در ارتباط است و خیانت می‌کند، پس من هم باید تلافی کنم که بنده به او گفتم راه تلافی کردن درست نیست و شرعاً هم حرام است، باید با از بین بردن زمینه‌های خیانت، به اصلاح شوهرتان بپردازید، ضمن آن که گذشت، بخشش و محبت کردن باعث می‌شود که فرد واقعأ از کارش پشیمان شده، دوباره به همسر خود رجوع کرده و وفادارانه زندگی کند.

ظهیری با اشاره به این نکته کلیدی که همسر عهدشکن باید مسوولیت بی‌وفایی خود را بپذیرد، ابراز داشت: فردی که خیانت کرده، باید با اجتناب از موقعیت‌ها و فرصت‌های خیانت، مسوولیت بی‌وفایی خویش را بپذیرد و سعی کند از هر راه ممکن برای بازگرداندن زندگی به امنیت و آرامش سابق، استفاده کند.

وی با اشاره به این که بی شک هر خیانتی چالش‌ها و مشکلات عاطفی خاص خود را دارد، گفت: یکی از عوامل اصلی خیانت، نارضایتی از روابط زن و شوهر است؛ زمانی که بین همسران روابط زناشویی خوبی حاکم نباشد، این احتمال وجود دارد که فرد به همسر خود خیانت کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در واقع اختلالات زناشویی که به مرور زمان برای برخی به وجود می‌آید همراه، مشکلات شخصیتی، باعث می‌شود تا فرد نتواند به همسر خود محبت کند و در نتیجه فقدان محبت، عاطفه و روابط گرم و صمیمی باعث این خیانت‌ها می‌شود، لذا همسرانی که به هر دلیلی از محبت و توجه‌های شریک زندگی خود محروم باشند، وقتی مورد وسوسه و اغوای شخص دیگری قرار می‌گیرند، ممکن است که دچار انحراف شوند.

وی همچنین بار دیگر بر مساله لزوم توجه به آموزه‌های دینی و معنویت گرایی تاکید کرد و بیان داشت: متاسفانه در جامعه ما غیرت برای مردان و حیا برای زنان مقداری کمرنگ شده و این زنگ خطر جدی است که نباید آن را نادیده گرفت. به هر حال این‌ها از جمله مسایلی است که به خدشه دار شدن جدی امنیت اخلاقی و اجتماعی جامعه ضربه زده و به طریق اولی خانواده‌ها را از میان می‌برد.

مشاور مسایل خانواده با بیان این‌که خیانت و بی وفایی زوجین به نوعی یک مخدر خانمان سوز جامعه می‌باشد، افزود: متولیان فرهنگی و دینی جامعه، ائمه جمعه و جماعات و مبلغین ما جامعه را نسبت به عوارض و تبعات بسیار سوء این مساله آگاهی دهند، چرا که اگر خدای ناکرده در این باره غفلت کنیم، در نهایت دود آن به چشم خود ما می‌رود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha