پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام عماد

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: به استقرار منظم و منطقی نیازسنجی و پاسخگویی به مطالبات نظام و جامعه در پژوهش های دینی نیازمندیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد امروز در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه اظهار داشت: کتاب سال حوزه، بخشی از تولیدات حوزه، حوزویان و نهادهای آموزشی و پژوهشی است و موجب رشد در تحولات علمی می‌شود، که رشد و شکوفایی آن را می توان در آثار مشاهده کرد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این که کارآمدی عرصه دانش و پژوهش وابسته به چند امر مهم است، گفت: مراجع تقلید و رهبری از حوزه انتظار دارند که پژوهش ها ناظر و منطبق به نیازهای زمان باشد؛  نیازسنجی گام مهمی است که به ما می گوید در چه شرایطی قرار داریم و طبقه بندی آن ها ناظر به کدام نیازها می باشد و کدام محقق و نهاد می تواند به این نیازها پاسخ دهد.    

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان این که در گام اول باید تکالیف عرصه پژوهش را بشناسیم، گفت: ایده نیازسنجی پژوهشی، 8سال پیش در نهاد مدیریتی حوزه های علمیه شکل گرفت تا نیازهای انسان معاصر، جامعه و انقلاب اسلامی شناسایی شود.

وی افزود: فقه به عنوان اصلی ترین دانش حوزه مورد پژوهش قرار گرفت و در دوره گذشته کتاب سال حوزه عرضه شد. 

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: با پیشرفت هایی که در  نیازسنجی فقه صورت گرفت، امیدوارم در نشست های آتی کتاب سال، نیازسنجی های دیگری  نیز رونمایی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به نیازسنجی های در حال تدوین گفت: نیازسنجی اصول با 60 درصد، فقه سیاسی با 60 درصد، نیازسنجی علوم حدیث با 30 درصد پیشرفت و نیازسنجی پژوهشی مهدویت با 30 درصد، کلام با 20 درصد و الگوی نیازسنجی حوزه های علمیه با 20 درصد پیشرفت در حال تدوین است.

وی افزود: نیازسنجی قلمروی ادیان  و مذاهب، تاریخ اسلام، جامعه شناسی، قلمروی فرهنگ و هنر و عرفان و ادب را در دستور کار قرار دادیم که 10 درصد پیشرفت داشته اند اما به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شده است. 

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به اینکه انجمن های  علمی حوزه نقش مهمی در تدوین نیازسنجی ها داشته اند، گفت: نیازسنجی ها با همت و عنایت مدیریت حوزه و شورای عالی حوزه صورت گرفته است و همواره پشتیبان این مسئله بودند.    

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان این که این نیازسنجی ها در مراحل بعدی با توصیف روشن تر و سرفصل های جزئی تر به جامعه علمی عرضه می‌شود، ابراز داشت: اگر بخواهیم این اقدام جدید و مبارک را که در سطح ملی بی نظیر است، تداوم و به دغدغه های رهبری و مراجع پاسخ دهیم،نیازمند استقرار منظم و منطقی نیازسنجی و پاسخگویی به مطالبات نظام و جامعه درپژوهش های دینی هستیم.

وی افزود: سامانه نیازسنجی در عرصه مطالعات دین، طرح بزرگ ملی است و نیازمند حمایت ارگان های کشوری می باشد.

وی با بیان اینکه شناخت نیازها و اولویت گذاری از گام های اجرای این سامانه کلان است، افزود: نهادهای اجرایی باید این طرح های پژوهشی را حمایت و اجرا کنند. 

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: اگر این سامانه های پژوهشی راه اندازی شود بزرگ ترین کرسی در عرصه آزاداندیشی دروس خارج فقه خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان این که دائما نیازمند ارشادات مراجع تقلید هستیم، ابراز داشت: دفتر مقام معظم رهبری همواره از حامیان تدوین نیازسنجی های پژوهشی بوده است.

وی با اشاره به این که 122 نشریه علمی پژوهشی در حوزه انتشار می یابد، گفت: امروز به لطف خداوند در سرزمین پهناور اسلامی با انبوهی از نشریات علمی تخصصی و علمی پژوهشی در عرصه دین مواجه هستیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: این نشریات در موضوعاتی نظیر اخلاق و عرفان، اقتصاد و مدیریت، تاریخ اسلام، علوم اجتماعی و تربیتی، علوم سیاسی، فقه و اصول، کلام و معارف، کلیات علوم انسانی  و ادیان و مذاهب است.    

حجت الاسلام والمسلمین عماد تصریح کرد: امیدواریم در اجلاس آتی  با حضور سردبیران و مدیران مسئول در مجمع عمومی خانه نشریات از سند چشم انداز تحول نشریات حوزه که در قالب 25برنامه عملیاتی می باشد، رونمایی کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز حوزه نسبت به چهار دهه پیش، رشد قابل توجهی داشته؛ اما اگر نسبت به نیازهای جامعه بسنجیم امیدواریم به لطف خداوند بتوانیم کاستی ها را جبران کنیم.

انتهای پیام/313 /33 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha