سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
L

حوزه/ سه تن از استادان دانشگاه عثمان‌قاضی با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب در نشستی با استادان و مسئولان این دانشگاه گفت‌وگو کردند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، این نشست دو ساعته ابتدا به معرفی اجمالی دانشگاه ادیان و مذاهب و نیز فعالیت‌های استادان ترک گذشت. سپس طرفین به گفت‌ و گو و تبادل نظر در خصوص موضوعات مشترک پرداختند.

 حسین آیدین، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه عثمان‌قاضی استان اسکی‌شهر ترکیه گفت: در سال‌های گذشته پژوهشگران حوزه الهیات، مجبور به سفر به آمریکا و انگلیس بودند به دلیل آن که سفر به کشورهای اسلامی برای استادان مشکل‌ساز بود؛ اما هم‌اکنون اوضاع متفاوت شده است و در حوزه شیعه‌شناسی، کلام و فقه شیعه فعالیت‌هایی آغاز شده است.

 مضراب پولات،  مدیر مرکز تحقیقات خاورمیانه دانشگاه عثمان‌قاضی شهر اسکی‌شهیر نیز گفت: در گذشته مسیحیان و یهودیان برای پژوهش در زمینه اسلام به ترکیه می‌آمدند و این در حالی بود که دسترسی به منابع شیعه برای پژوهش در حوزه شیعه‌شناسی بسیار محدود بود، اما امروزه فضا مساعدتر شده است و حتی دولت تشویق به ارتباط هرچه بیشتر با کشورهای اسلامی می‌کند.

 در ادامه دکتر جاودان، رییس پژوهشکده ادیان و مذاهب نیز  در سخنانی گفت: بخش نسخ خطی ترکیه از غنی‌ترین منابع شیعه‌شناسی است. برخی از دانشجویان ما نیز در این زمینه فعالیت‌هایی کرده‌اند و به نقل از آنان نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های ترکیه گنجینه نامکشوفی برای تشیع است که باید بر روی آن کار کرد. حتی پایان‌نامه‌ای نیز در این زمینه در دانشگاه ادیان و مذاهب به انجام رسیده است.

 سپس حجت‌الاسلام مسجدجامعی مشاور عالی ریئس و عضو هیئت علمی دانشگاه با میهمانان ترک در زمینه برگزاری کنفرانس بین‌المللی «مذاهب اسلامی خاورمیانه چالش مذاهب و تأثیر آن در سیاست و جامعه در دنیای اسلام» که قرار است اردیبهشت‌ماه در دانشگاه عثمان‌قاضی برگزار شود به بحث و تبادل نظر و رایزنی پرداخت.

 در ادامه نیز، دکتر یوسف کاراتاش، استاد ادبیات عربی دانشگاه عثمان‌قاضی نیز خواستار امضای تفاهم‌نامه تبادل استاد و دانشجو بین دو دانشگاه شد و آمادگی دانشگاه متبوعش را در راستای اجرای پروژه‌های مشترک به ویژه در خصوص شیعه‌شناسی اعلام کرد.

انتهای پیام  313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha