پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
رمضانی هامبورگ

حوزه/ اگر همه پذیرفتند که انسان از گوهری کریم و ارزشمند برخوردار است، باید باور کنند که اموری چون آرامش، امنیت و... از حقوق اولیه او خواهد بود

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته در مرکز اسلامی هامبورگ توسط حجت الاسلام والمسلمین رمضانی و جمعی از مسلمانان و شیعیان برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین رمضانی در خطبه های نماز جمعه با اشاره به توجه اسلام به حقوق بشر، به تبیین برخی از اصول حقوق بشر اسلامی پرداخت.

خلقت، نظامی معنادار

خطیب جمعه هامبورگ در بیان معنا دار بودن نظام آفرینش گفت: جهان و انسان در یک نظام توحیدی معنادار آفریده شده و هیچ چیز در این نظام عبث و بیهوده آفریده نشده است. قرآن کریم درباره جهان هستی می‌فرماید:

« وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقّ»

همچنین از آنجایی که انسان دارای جایگاه و ارزش ویژه­ای در نظام خلقت می­باشد فرموده است:

« أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لاتُرْجَعُونَ»

وی در ادامه در بیان هدفمند بودن خلقت موجودات گفت: آفرینندۀ همه این موجودات خدای علیم حکیم است که هر چیزی را بر اساس حکمت می­آفریند. از این رو خلقت و آفرینش هر موجودی در نظام احسن است؛ به این معنا که هر موجودی با توجه به علم مطلق و محیط خداوند متعال به همان  شکلی که بایسته و شایسته است آفریده شده است به این معنا که خدای متعال در خلقت هر موجودی نمونه احسن و برتر را آفریده است.

ادراه خلقت بر اساس تربیت الهی

رمضانی در ادامه سخنان خود یکی دیگر از اصول حقوق بشر اسلامی را اصلی دانست که طبق آن نظام هستی با تربیت خداوند متعال مدیریت می شود و در حقیقت ربّ نظام هستی، همان خالق و آفرینندۀ نظام حکیمانه است. لذا خدای متعال رب و پروردگار همه عوالم هستی است و هیچ چیز از ربوبیّت حقتعالی خارج نیست. در نتیجه انسان به عنوان یک مخلوق احسن و یا برترین مخلوق، با ربوبیّت خدای متعال به هستی خود ادامه می‌دهد و هر موجودی نیز در این نظام، در آفرینش و بقای خود نیازمند ربّ است.

ترکیب انسان از جسم و روح

امام جمعه هامبورگ در ادامه سخنان خود به بیان اصلی دیگر از اصول حقوق بشر اسلامی پرداخت و گفت:  اصل دیگر مهم پذیرفته شده این است که انسان یک موجود مادّی صرف نیست؛ بلکه افزون بر جسم و تن، از حقیقتی به نام نفس و روح برخوردار است که جایگاه او را ویژه ساخته و بلکه به او ابدیّت داده است. بر این اساس او یک م مادی که فقط در مسیر تغییرات مادّی باشد نیست، زیرا این ابعاد محدود و متناهی و زوال پذیر است، اما آنچه که باعث شده انسان رنگ جاودانگی به خودش بگیرد روح و جان او است.

کرامت انسان

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به کرامت انسان به عنوان یکی از اصول حقوق بشر اسلامی، آن را اصل الاصول حقوق بشر اسلامی دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی در این زمینه گفت: انسان از حرمتی بس عظیم برخوردار است و باید این حریم به درستی شناخته شود و در همۀ مواد حقوق بشر مورد تاکید قرار گیرد؛ چراکه غفلت از این اصل مهم باعث می‌شود که هیچگاه آدمیان به حقوق جامع و کامل خود نرسند و این همان است که خدای حکیم به عنوان ربّ و پروردگار انسان، در حقیقت و جوهر انسان قرار داده است. چنان که فرمود: « وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدَمَ »

وی در ادامه گفت: این ارزش که در جان انسان ها به ودیعه نهاده شده باید جنبه عملی به خود گرفته و در تدوین حقوق بشر لحاظ گردد، زیرا اگر همه پذیرفتند که انسان از گوهری کریم و ارزشمند برخوردار است، باید باور کنند که اموری چون آرامش، امنیت و... از حقوق اولیه او خواهد بود و این حقوق هم باید به گونه‌ای تفسیر شود که با کرامت وی سازگار باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha