شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 343838
۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
بحرین ویزا

حوزه/ اکنون شمار افرادی که تابعیت بحرینی آنها لغو شده به 124 نفر می رسد که بیشتر آنها از معارضان نظام هستند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نظام بحرین روز شنبه در حکمی تابعیت بحرینی 72 نفر از شهروندان بحرینی را لغو کرد که 50 نفر از این لیست، از معارضان و فعالان سیاسی و رسانه ای بحرین هستند. نظام بحرین همچنین در اقدامی شیطنت آمیز اسامی تعدادی از اعضای وابسته به داعش را نیز در این لیست در کنار اسامی معارضان بحرینی قرار داده تا این افراد را با اعضای داعش برابر بداند. این تصمیم نظام بحرین، واکنش گروه های سیاسی داخلی و بین الملل را در پی داشته است.

لغو تابعیت، ابزاری برای مجازات معارضان

جمعیت های سیاسی بحرین نیز اعلام کردند که نظام بحرین از این اقدام به عنوان ابزاری برای مجازات معارضان استفاده می کند بدون اینکه توجهی به قوانین بین الملل داشته باشد. جمعیت های سیاسی بحرین این اقدام را سرکوبگرانه و بازی با آینده معارضان دانسته اند و گفته اند این بهترین دلیل بر این واقعیت است که کشور به اصلاحات سیاسی واقعی نیاز دارد.

جمعیت های سیاسی الوفاق، وعد، جمعیت ملی، المنبر التقدمی و الاخاء در بیانیه ای به این مناسبت گفت: لغو تابعیت بحرینی 72 شهروند بحرینی که 50 نفر آنها از معارضان نظام هستند، نشان می دهد که علت تصمیم اخیر نظام، این است که افراد مذکور نظر خود را بیان کرده اند. این بیانیه تاکید کرده که مسؤولان بحرین به قوانین بین الملل حقوق بشر پایبند نیستند و نظام از این عامل به عنوان ابزاری برای مجازات معارضان استفاده می کند و این اقدامات ادامه سیاست های استبدادی نظام می باشد.

جمعیت های سیاسی، جامعه بین الملل را در مقابل نقض حقوق بشر توسط نظام بحرین مسؤول دانسته اند به ویژه با توجه به اینکه این اقدام همزمان شده است با ادامه سرکوب ها و بازداشت شیخ علی سلمان دبیر کل الوفاق و سید جمیل کاظم رییس شورای الوفاق.

این جمعیت های سیاسی در ادامه تاکید کردند تا کنون شمار افرادی که تابعیت آنها لغو شده به 124 نفر می رسد که بیشتر آنها از معارضان نظام هستند و خواستار تغییرات دموکراتیک در بحرین هستند و به سبب ظلم و ستم و فشار نظام مجبور به مهاجرت و ترک بحرین شده اند.

لغو تابعیت، اقدامی انتقام جویانه است

جریان الوفاء الاسلامی بحرین اقدام روز گذشته نظام بحرین در لغو تابعیت 72 شهروند بحرینی را محکوم کرد و آن را اقدامی انتقام جویانه دانست؛ چرا که بسیاری از این افراد از فعالان سیاسی برجسته انقلاب بحرین هستند.

در بیانیه الوفاء آمده گنجاندن اسامی برخی افراد وابسته به داعش در میان لیست این افراد نشان دهنده میزان ضعف و درماندگی نظام و تلاش او برای وارونه نشان دادن حقایق و برابر دانستن انقلابیون آزاده بحرینی با اعضای داعش است.

مرکز بین الملل حمایت از حقوق و آزادی ها

مرکز بین المللی حمایت از حقوق و آزادی ها عضو ائتلاف دیوان کیفری بین الملل، نیز ضمن محکوم کردن لغو تابعیت بحرینی 50 نفر از معارضان و فعالان سیاسی و رسانه ای بحرین، ، از حمد آل خلیفه پادشاه بحرین خواست اسامی معارضان سیاسی و رسانه ای و فعالان را از لیست 72 نفری حذف کند و زمینه حمایت از تمام مدافعان حقوق بشر و معارضان را فراهم کند و به معاهدات و پیمان های بین الملل که بحرین در آنها عضویت دارد پایبند باشد.

این مرکز در بیانیه خود موارد نقض حقوق شهروندان و معارضان توسط نظام بحرین و بازداشت و سرکوب و بدرفتاری با معترضان مسالمت آمیز و لغو تابعیت انها را محکوم کرده است.

مرکز بین المللی حمایت از حقوق و آزادی ها تاکید کرده که قرار دادن اسامی 50 نفر از معارضان و فعالان سیاسی و رسانه ای و حقوقی در کنار اسامی اعضای داعش و محروم ساختن همه آنها از حقوق مدنی و سیاسی، اقدامی محکوم و برخلاف قوانین بین الملل است و موجب توهین به معارضان و فعالان می باشد و از سوی دیگر با تمام معاهدات و قوانین بین الملل به ویژه پیان بین الملل حقوق مدنی و سیاسی منافات دارد.

این مرکز از سازمان رونت لاین دیفندرز و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل و سازمان های حقوق بشر و تمام جمعیت های بین المللی خواسته برای حمایت از تمام حقوق و آزادی ها در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با هم متحد شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha