جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
12

حوزه / کتاب نظریه سازی دینی درعلوم اجتماعی اثر حجت الاسلام حسین بستان (نجفی) با گروه علمی علوم اجتماعی ازسوی انتشارات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه به چاپ رسیده است .

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» این کتاب که با تكيه بر آموزه‌هاي ديني و با رويكردي جامعه‌شناختي،به مدلي نظري راجع به خانواده پرداخته درشانزدهمین همایش کتاب سال حوزه یکی ازآثار برگزیده  شناخته شد.

مبنای اصلی نویسنده در این اثر، الهام‌بخش بودن گزاره‌هاي توصيفي و تجويزي متون اصلی اسلام از مدل‌ها و نظريه‌هايي تبييني يا به عبارتی، هنجاري در موضوعات مختلف اجتماعي است.

تلاش صاحب اثر بر این بوده است با تكيه بر آموزه‌هاي ديني و با رويكردي جامعه‌شناختي، مدلي نظري راجع به خانواده ساخته و پرداخته شود؛ مدلی كه چارچوب تبيينی قابل قبولي از عوامل بي‌ثباتي در خانوادۀ ایرانی در دوران معاصر ارائه می‌دهد و امكان پيش‌بيني و سياست‌گذاري در این باره را نيز فراهم مي‌كند.

بنابراین، می‌توان دستاوردهای اصلی این كتاب را دو امر دانست:

* دستاورد عام روش‌شناختی که عبارت است از: ارائه تصویری نسبتاً روشن از مبانی متاتئوریک و روش مدل‌سازي و نظریه‌سازی در علوم اجتماعی بر پایۀ متون دینی. این دستاورد، می‌تواند الگویی برای نظریه‌سازی و مدل‌سازي در شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی پیشنهاد شود.

 * دستاورد خاص جامعه‌شناسی خانواده که همان ساختن مدلي نظری، برگرفته از گزاره‌های متون دینی در بارۀ ثبات خانواده است. این دستاورد، از ظرفیت تبیین بي‌ثباتي خانواده در دوران معاصر و به ویژه در جامعۀ ایران، برخوردار بوده و به عنوان يك الگو و چارچوب نظری رقيب، برابر نظریه‌های جامعه‌شناسی خانواده قابل ارائه است.

این مدل که «مدل نظری خانوادۀ با ثبات» نامیده شده است، علت اصلی بي‌ثباتي خانواده را اختلال در تأمین نیازهای فطری همسران از جمله نیازهای معیشتی، جنسی، عاطفی و معنوی به ضمیمۀ کاهش وابستگی همسران به خانواده در تأمین نیازها معرفی می‌کند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha