پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مصباح

عضو خبرگان رهبري سرگذشت شاه بايد براي کساني که آرزوي نوکري آمريکا را دارند، عبرت باشد، تفکر در همين نمونه‌ها نشان مي‌دهد که نبايد به اين زندگي و قدرت‌ها مغرور شد؛ بلکه بايد به چيزي دل بست که فنا شدني نيست.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آيت‌الله مصباح يزدي، در جمع  طلاب مدرسه علميه رشد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزارشد با بيان اين‌که محيط اطراف انسان و آن‌چه مي‌بيند و مي‌شنود، بر رفتار وي تأثيرگذار است، گفت: محدوده فکر آدمي بر گرفته از ديدني‌ها و شنيدني‌هاي محيط اطراف است و حتي اگر تفکر انسان به معقولات نيز تعلق بگيرد، نقطه آغازين آن، محسوسات است.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با بيان اين‌که فکر انسان در راستاي همان اموري است که مي‌بيند و مي‌شنود، به آيه‌اي از قرآن کريم اشاره و خاطر نشان کرد: اين مسأله نيز خواست تکويني خداست و البته تکامل انسان نيز در گرو استفاده از همين محسوسات است، چرا که گاه محسوسات، آدمي را به فراتر نيز سوق مي‌دهند.

ایشان با بيان اين‌که دايره وجودي هر شخصي به ميزان فکر اوست، خاطر نشان کرد: اگر فردي تنها به ماديات و نياز‌هاي مادي خود توجه داشته باشد، شخصيت و روح او نيز محدود به همان است و هر چقدر سطح فکر و دايره افکار او فراتر برود، وسعت وجودي فرد نيز گسترش مي‌يابد. لذا مي‌توان با اندکي مسامحه گفت وسعت و ضيق دايره وجودي ما تابع تفکر ماست.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به تأکيد آيات قرآن بر دقت در آسمان‌ها و زمين و موجودات اظهار داشت: بايد سعي کنيم تا دايره فکري خود را گسترش دهيم؛ البته قرآن تنها به شناخت موجودات و آسمان و زمين اکتفا نکرده است، بلکه خواسته تا در مورد خلقت آن‌ها نيز فکر کنيم؛ حتي به اين ميزان نيز اکتفا نکرده و مي‌خواهد تا انسان درباره گذشتگان نيز تفکر و عبرت اندوزي کند و حتي قرآن کريم پا را از اين فراتر گذاشته و بر تفکر انسان براي آينده اين جهان نيز تأکيد کرده است.

ایشان با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم خاطر نشان کرد: يکي از ارزش‌هاي مهم تربيتی قرآن اين است که از انسان مي‌خواهد تا از اين محسوسات دنيايي فراتر رفته و درکي عميق‌تر و بالاتر از خود، جامعه و جهان داشته باشد؛ لذا خداوند در قرآن از انسان‌ها مي‌خواهد که در زمين سير کنند تا صاحب دل شوند و با چشم دل آيات الهي را ببينند، چرا که کور حقيقي کسي است که صاحب قلب و دل نشده و قلب و دلش نمي‌بيند.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اين‌که وسعت دادن به تفکر سبب مي‌شود تا انسان متوجه مسئوليت خود نسبت به خود، خانواده، محله، شهر، کشور و جهان شود، خاطر نشان کرد: البته گاه در اين زمينه افراط و تفريط مي‌شود، عده‌اي فقط نگاه به ماديات، خود و خانواده شان دارند و عده‌اي نيز مسئوليت خود را عظيم دانسته و براي انجام رسالت جهاني خود، نسبت به خانواده و خويشان، اهمال و غفلت دارند. اين در حالي است که خداوند متعال بر هدايت يافتن خود و خانواده و خويشان در وهله اول تأکيد کرده است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: البته نوع ديگري از تفکر به غير از تفکر در آسمان و زمين نيز وجود دارد و آن نظر به عالم ملکوت است که خاص اولياء خداوند متعال است.

ایشان  با اشاره به آيات و روايات اظهار داشت: محدود کردن تفکر به ديدني‌ها و شنيدني‌هاي اطراف و توجه به نياز‌هاي مادي، سبب محدود شدن شخصيت ما مي‌شود؛ لذا بايد بخشي از وقت خود را براي تفکر در آفاق و انفس و خلقت آن‌ها اختصاص دهيم و ببينيم در مقابل خالق آن ها، چه وظيفه‌اي داريم.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اين‌که تفکر در سرگذشت پيشينيان سبب مي‌شود تا غفلت و خود برتر بيني و غرور را از خود دور کنيم، اظهار داشت: شاه اين مملکت بعد از يک عمر نوکري براي آمريکا، با ذلت به آمريکا راه داده نشد؛ و صدامي که  شاه را به دليل عدم استفاده از  اسلحه براي خودکشي سرزنش مي‌کرد، خود مدت‌ها در يک چاه مخفي شد و در نهايت با خفت و خواري دستگير و اعدام شد.

ایشان ادامه داد: سرگذشت شاه بايد براي کساني که آرزوي  نوکري آمريکا را دارند، عبرت باشد و تفکر در همين نمونه‌ها نشان مي‌دهد که نبايد به اين زندگي و قدرت‌ها مغرور شد؛ بلکه بايد به چيزي دل بست که فنا شدني نيست.

استاد حوزه علمیه قم  اظهار داشت: قرآن پديد آمدن شب و روز و تغيير اندازه ماه را از جمله آيات الهي معرفي مي‌کند تا انسان در آن‌ها تفکر کند، ولي عده‌اي آن‌ها را  امور طبيعي و معمولي تلقي مي‌کنند و خداوند کساني را که دائما آيات الهي را مي‌بينند، اما به آن‌ها توجه نمي‌کنند، توبيخ مي‌کند.

وي در پايان اظهار داشت: خداوند دستور به تفکر داده است و بدانيد هر چقدر ذهن و فکر شما دربارة  خلقت و پي بردن به حکمت و عظمت خالق آن گسترش يابد، خودتان رشد مي‌کنيد و شخصيت وجودي تان گسترش مي‌يابد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha