جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
موسوعه شهید ثانی

حوزه/ موسوعة الشهيد الثاني، نخستین اثری جامع از تألیف‌ها و تحقیق‌های شهید ثانی است که در مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورتى بديع و دقیق و طبق آخرين روش‏های تحقيق و تصحیح، احیا و منتشر شده است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، موسوعة الشهيد الثاني به همت مرکز احیای آثاراسلامی  وابسته به پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثربرگزیده انتخاب شد.

شهيد ثانی، زين الدين‌بن علیّ‌بن أحمد الشامی (م 965 ق) از عالمان و دانشمندان كم‏نظير شيعه به شمار مى‏رود. آثار و تأليفات گرانسنگ بسيارى در علوم و فنون مختلف اسلامى از او به يادگار مانده است كه علما و دانشمندان همواره از آنها استفاده‌های فراوان برده‌اند. برخی آثار شهید ثانی سالیان درازی است که در حوزه‏هاى علميّه متداول بوده و همچنان تدريس میشود.

موسوعة الشهيد الثاني، نخستین اثری جامع از تألیف‌ها و تحقیق‌های شهید ثانی است که در مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورتى بديع و دقیق و طبق آخرين روش‏های تحقيق و تصحیح، احیا و منتشر شده است. این مجموعه مشتمل بر 55 عنوان از آثار شهيد ثانی است كه در قالب موسوعه‌ای 30 جلدی به انضمام یک جلد شرح حال شهید ثانی با نام المدخل انتشار یافته است.

آثار شهید در این موسوعه، بر اساس اهميّت موضوع و جايگاه هر اثر، ترتيب و تنظيم شده است. برخى آثار به دلیل کثرت حجم، در دو جلد يا بيشتر فراهم آمده‌اند؛ همچنان‌که كتاب مسالك الأفهام 12 جلد از موسوعه را به خود اختصاص داده است یا الروضة البهيّة في شرح اللمعة الدمشقيّة در چهار جلد از این مجموعه آمده است؛ اما برخى كتاب‌ها و رسائل شهید ثانی به دلیل قلت حجم آنها، تنها در یک جلد موسوعه جا داده شده‌اند؛ مانند جلد سوم که 24 اثر و جلد چهارم که 13 اثر از تألیف‌های شهید را در خود جای داده‌اند. 

از مجموع این 30 جلد، دو جلد 29 و 30 به فهارس فنی این موسوعه اختصاص يافته است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha