شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 344144
۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
مدرسه مولاوردی خان قزوین

حوزه/ مدرسه مولاوردی خان قزوین(سفیران هدایت فعلی)، حدود 350 سال پیش وقف شده و نیت واقف هم این بوده که از طریق درآمد موقوفه آن، 14 نفر شامل 7 طلبه شهری و 7 طلبه روستایی مشغول تحصیل علوم دینی شوند.

حجت الاسلام محمد علی عبداللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در قزوین بیان کرد: بنای مدرسه مولاوردی خان که در حال حاضر سفیران هدایت در آن مستقر است، به زمان قاجاریه بر می گردد.

وی ادامه داد: این مدرسه قریب به 350 سال پیش وقف شده و نیت واقف هم این بوده که از طریق درآمد موقوفه آن، 14 نفر شامل  7  طلبه شهری و 7 طلبه روستایی مشغول تحصیل علوم دینی شوند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت قزوین به روند توسعه این مدرسه نیز اشاره کرد و افزود: براساس رایزنی های آیت الله باریک بین، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، با متولیان موقوفات مولاوردی خان، ظرفیت مدرسه از 14 نفر به بیش از 100 نفر افزایش یافت.

حجت الاسلام عبدالهی ادامه داد: ساختمان مدرسه دارای 4 طبقه است که یک طبقه آن زیر زمین و سه طبقه هم دارای 55 حجره است که طبقه اول به برگزاری کلاس ها و  بقیه طبقات به دفاتر اداری و حجره طلاب اختصاص دارد.

وی با اشاره به نحوه پذیرش مدرسه سفیران هدایت، گفت: پذیرش طلاب در این مدرسه از طریق آزمون سراسری حوزه های علمیه بصورت متمرکز انجام می شود و معمولا در هر سال تعداد 30 نفر پذیرش می شوند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت قزوین با بیان این که مدرسه سفیران هدایت قزوین دارای سه معاونت تهذیب،آموزش و پژوهش است، ابراز داشت: معاونت آموزش، عهده دار برنامه ریزی آموزشی، امور اساتید، رسیدگی به وضعیت درسی طلاب، برپایی کلاس ها و... می باشد.

وی ادامه داد: طلاب سفیران هدایت علاوه بر آشنایی و گذراندن متون سنتی حوزه های علمیه، آموزش های کاربردی دیگری همچون تفسیر، مهارت های قرآنی، تجوید، روخوانی و روان خوانی، مفاهیم، فنون سخنوری، روضه خوانی، کلاس داری با گرایش های کودکان و بزرگسالان، دروس سیاسی شامل ریشه های انقلاب اسلامی، تحلیل سیاسی، قانون اساسی، ولایت فقیه، تاریخ پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) تاریخ تشیع، آشنایی با ادیان و فرق و مذاهب اسلامی را هم فرا می گیرند.

مدیر مدرسه سفیران هدایت قزوین با اشاره به تعداد طلاب مشغول به تحصیل در این مدرسه، گفت: در حال حاضر  108 طلبه در پایه های یکم تا پنجم مشغول به فراگیری علوم حوزوی می باشند که پس از 5 سال، در پایه 7 حوزه های دیگر به ادامه تحصیل خواهند پرداخت.

وی با اشاره به فعالیت دیگر معاونت های مدرسه، ادامه داد: معاونت پژوهش، امور مربوط به فعالیت های تحقیق و پژوهشی مدرسه را بر عهده دارد و راهنمایی طلاب برای تدوین پایان نامه و انتخاب اساتید راهنما برای پژوهش های طلاب و برگزاری کلاس های مختلف پژوهشی از جمله برنامه های این معاونت است.

حجت الاسلام عبداللهی خاطرنشان کرد: استفاده از وسایل و دانش ارتباطات جدید از جمله برنامه های پژوهشی مدرسه سفیران هدایت قزوین است که برای این امر، سیستم اینترنت پر سرعت در مدرسه راه اندازی و تعداد 8 دستگاه رایانه متصل به اینترنت همراه با امکان استفاده از نرم افزارهای پژوهشی مرکز نور برای طلاب فراهم شده است.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت قزوین خاطرنشان کرد: معاونت تبلیغ و تهذیب مدرسه هم به انجام فعالیت هایی همچون برگزاری اردوهای زیارتی و سیاحتی، دیدار با خانواده های طلاب در مناسبت های مختلف، برگزاری جلسات اخلاق، اجرای برنامه های ورزشی و فوق برنامه و ... می پردازد.

وی افزود: در بخش فعالیت های فوق برنامه و تهذیبی، برنامه ثابت شرح اصول کافی به صورت هفتگی در دو جلسه برگزار می شود که یک جلسه آن روزهای دوشنبه، بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد مولاوردی خان برای طلاب و عموم نمازگزاران و یک جلسه هم صبح پنج شنبه ویژه طلاب مدرسه برگزار می گردد.

حجت الاسلام عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: تمام برنامه ریزی های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی مدرسه سفیران هدایت در راستای تربیت روحانیونی آگاه به مسائل زمان و توانمند در راستای برآورده کردن نیازهای فرهنگی و تبلیغی جامعه است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha