پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
12

حوزه / کتاب تفسیر تنزیلی(به ترتیب نزول) اثرحجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در گروه علمی تفسیر وعلوم قرآن شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثرشایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، مفسر در این سبک، به مبانی صدوری و ماهیتی قرآن توجه ویژه دارد و نزول تدریجی را به شدت اهتمام می‌ورز‌د.

یکی از سبک‌های تفسیری، رعایت ترتیب نزول سوره‌ها همگام با فرود آنها بر پیامبر اکرم (ص)است. مفسر در این سبک، به مبانی صدوری و ماهیتی قرآن توجه ویژه دارد و نزول تدریجی را به شدت اهتمام می‌ورز‌د.

مدافعان تفسیر تنزیلی بر این باورند که نزول مکرر و مستمر آیات و سوره‌ها، بخش‌هایی از مراد خداوند متعال را آشکار می‌سازد. افزون آنکه در نظم، تعاقب، پی‌درپی بودن نزول آیات و سور و ملاحظاتی که میان واقعیت جامعه مخاطبان عصر نزول و اراده‌های خدا وجود دارد، ‌حکمت‌هایی نهفته است که تنها با مطالعۀ قرآن به این سبک نمایان خواهد شد. همچنین به دلیل همگامی این سبک تفسیری با فرایند تدریجی و پیوستۀ نزول، مفسر در فضا و جو نزول قرار می‌گیرد. در نتیجه، از راهی مطمئن و آسان، شرایط و ظرف نزول آیات و سور را به دست می‌آورد.

مفسر در این سبک، به انسجام مجموعه آیات هر سوره و معناداری روابظ ظاهر و پنهان آیات درونی سوره و سیاق و تناسب میان آنها توجه ویژه می‌کند و از کنار موارد به ظاهر غیر متناسب، به سادگی نمی‌گذرد. افزون بر این، می‌کوشد از ارتباط و تناسب معنادار میان سوره‌ها در ترتیب طبیعی نزول یا سیاق سوره‌های نازل شده در یک قطعۀ زمانی، برای فهم مراد خدای حکیم بهره گیرد.

مفسران این سبک، بر این باوراند که این نگاه تفسیری، دانش‌هایی افزون بر دیگر سبک‌های تفسیری را فراچنگ پژوهشگران قرار می‌دهد و برخی از ابعاد جدید معنایی قرآن را در اختیار قرآن‌پژوهان می‌گذارد.

کتاب تفسیر تنزیلی در پنج فصل سامان یافته است. در فصل نخست آن، کلیاتی از تفسیر تنزیلی آمده و در چهار فصل بعدی، مبانی، اصول، قواعد و فواید این سبک تفسیری به تفصیل ارائه شده است.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha