چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
شیخ نعیم قاسم

حوزه/ شیخ نعیم قاسم، چهار چالش اصلی جهان اسلام که همان موانع تحقق وحدت نیز هستند را مذهبی دانستن اختلافات، بی توجهی به مساله فلسطین، تکفیر و پیروی از آمریکا دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شیخ نعیم قاسم جانشین دبیر کل حزب الله لبنان روز دوشنبه طی یادداشتی در پایگاه السفیر لبنان به تبیین چالش های کنونی جهان اسلام پرداخت:

ترجمه یادداشت این روحانی مبارز در ذیل می‌آید.

وحدت اسلامی طرحی می باشد که نیازمند فکر و کار متراکم است، در این صورت پس از گذر زمان و برداشتن گام های عملی در این زمینه به نتیجه رسیده و خواهد توانست با چالش های پیش روی خود مقابله کند. در این نوشته به بیان چهار چالش اصلی وحدت و روش برخورد با آنها می پردازیم:

چالش اول: مذهبی دانستن اختلافات سیاسی

اولین چالش پیش روی وحدت این است که در هر اختلاف سیاسی، بسترهای مذهبی آن ترویج و بزرگ نمایی می شود و رسانه ها، سیاستمداران، علما و رهبران کشورها تلاش می‌کنند تا اختلافات جهان اسلام را به اختلافات مذهبی تفسیر کنند، در حالی که این اختلافات مذهبی نبوده و سیاسی است. بنابراین با این چالش می توان به چند روش برخورد کرد:

اول: باید به امت توضیح دهیم که مساله اختلاف مذهبی فقط نزد افراطیونی مطرح است که به مسایل مذهبی دامن می زنند بدون اینکه به اختلافات سیاسی و مشکلات اصلی اشاره‌ای کنند، زیرا این افراطیون (که از تمام مذاهب هستند) دوست ندارند مسلمانان را متحد ببینند، بلکه زندگی و حیات آنها به وجود اختلاف و تنش بین گروه‌های مختلف مسلمانان وابسته است.

دوم: اختلافات مذهبی نزد حاکمان مستبد نیز مطرح است و آنها از طریق رسانه ها و امکانات خود به گونه ای موضع گیری می کنند که گویی حامیان مذهب هستند، در حالی که آنها هیچ اطلاعی از فقه و اصول و ابزارهای فهم دینی و روایات ندارند و چون نمی توانند مردم را متقاعد کنند، به تحریک احساسات مذهبی آنها می پردازند. در این زمینه نیز ما باید این حاکمان را رسوا کنیم و به مردم بگوییم که این حاکمان هستند بر اساس منطق مذهبی سخن نمی گویند، بلکه بیشتر آنها قبله و نماز و حتی اسلام را هم نمی شناسند.

سوم: در این میان حاملان اسلام اصیل هرگز به تحریک مذهبی نپرداخته و به اختلافات مذهبی دامن نمی زنند و در همین راستا از مذهب به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود نیز استفاده نمی کنند.

مسایل اصلی جهان اسلام

 ما هنگامی که به مسایل اصلی و مرکزی جهان اسلام توجه کنیم، می بینیم برخی مسایل سیاسی بوده و هیچ زمینه مذهبی ندارند. این مسایل عبارتند از:

اول: رویارویی با آمریکا و همچنین برنامه آمریکا برای سیطره بر منطقه.

دوم: رویارویی با اسراییل که فلسطین را اشغال کرده و به دنبال تحمیل سلطه خود بر منطقه است.

سوم: تکفیری ها که با مسلمانان شیعه و سنی و غیر مسلمانان رو در رو شده اند.

این سه مساله اصلی جهان اسلام، در واقع مسایلی سیاسی هستند و ما نیز باید با اقدامات عملی خود نشان دهیم که این مسایل مذهبی نیست. در این زمینه همچنین به مجموعه ای از موضع گیری های کنونی جهان اسلام اشاره می کنم که نشان می دهد این اختلاف نه مذهبی بلکه سیاسی است.

1. موضع ایران علیه اشغالگری آمریکا در افغانستان و عراق و همچنین موضع ایران علیه اشغالگری اسراییل در فلسطین.

2. اختلافات مصر، لیبی، تونس، اختلافات میان ترکیه و مصر و میان عربستان و قطر، همه اختلافاتی سیاسی است، چون طرفین این اختلافات همه یک مذهب دارند و با این حال مشکلات زیادی در کشورهای آنها پدید آمده است.

3. پروژه تخریب سوریه نیز از مسایلی است که کشورهای عربی و اسلامی در مورد آن اختلاف نظر دارند؛ برخی با آن موافق و برخی مخالفند که یک دسته پیرو برنامه های آمریکا و اسراییل در منطقه و برخی ها نیز مخالف این برنامه ها می‌باشند بدین ترتیب این مساله سیاسی است و مذهبی نیست.

4. مقاومت فلسطین حامیان و مخالفانی دارد و این امر ربطی به مذهب و عقاید ندارد، بلکه ماهیت آن سیاسی است.

5. مقاومت حزب الله در لبنان در برابر اسراییل نیز مبنای مذهبی ندارد و دلیل آن نیز همبستگی میان حزب الله و مقاومت فلسطین می باشد که مذهب متفاوتی دارند، اما هر دو در یک جبهه قرار دارند.

اکنون در لبنان به نوعی همبستگی داخلی رسیده ایم، به گونه ای که همه به این نتیجه رسیده اند که طرف های سیاسی داخلی باید با هم گفتگو کنند، تا عنوان مذهبی از اختلافات موجود برداشته شود و در همین راستا نشست هایی میان حزب الله و المستقبل تشکیل شد تا خفقان مذهبی برطرف شود و برای مبارزه با تروریست ها متحد شویم و ثابت کنیم که مشکل لبنان مذهبی نیست و حزب الله نیز تا کنون برای اثبات این واقعیت رنج های زیادی را متحمل شده است.

امروز دیگر روشن شده که حزب الله با اسراییل و با تکفیری هایی می جنگد که دشمن تمام مسلمانان و مردم جهان هستند همچنین با سلطه آمریکا می جنگد که می خواهد خود را بر منطقه تحمیل کند. ما امروز در لبنان می توانیم ثابت کنیم که اختلافات ما مذهبی نیست و سیاسی است و ان شاءالله در این راه موفق می شویم.

چالش دوم: بی توجهی کشورهای اسلامی به مساله فلسطین

دومین چالش پیش روی جهان اسلام، بی توجهی بسیاری از کشورها و سازمان های اسلامی به مساله فلسطین است با این دلیل که ما نمی توانیم در برابر فشارهای بین المللی بایستیم و باید با اسراییل به توافق برسیم، اما ما معتقدیم که راه حل از چند راه حاصل می شود:

اول: پافشاری بر آزادسازی فلسطین از طریق موضع گیری ها، ادبیات، رسانه ها و تمام ابزارهای ممکن.

دوم: تاکید بر اینکه مساله فلسطین مساله ای همگانی است و ویژه فلسطینی ها نیست بلکه مساله ای اسلامی و انسانی است که هر انسانی در برابر آن مسؤول بوده و همه باید مخالفت خود را با ظلم و تجاوز و اشغالگری اعلام کنند.

سوم: اولویت دانستن آزادی فلسطین و مرتبط ساختن مسایل مختلف به این مساله. به بیان دیگر ما باید آزادی فلسطین را در برنامه عملی خود قرار دهیم و تمام موانع تحقق این امر را کنار بگذاریم.

چهارم: تمسک به مقاومت به عنوان تنها راه آزادسازی فلسطین؛ چرا که آزادی فلسطین از طریق شورای امنیت و کنفرانس ها  امکان پذیر نیست. فلسطین با سلاح مقاومت آزاد می شود و حزب الله و مقاومت فلسطین ثابت کرده اند که اسراییل فقط زبان زور را می فهمد و با همین زبان و به برکت بازوان و تفنگ های مجاهدان بود که از لبنان بیرون رفت و ما باید همچنان بر این راه پافشاری کنیم.

چالش سوم: تکفیر به عنوان دشمن اسلام

سومین چالش جهان اسلام تکفیر است که به دنبال محو نشانه های اسلام می باشد. تکفیر اندیشه ای کاملا اسلام ستیز می باشد و من سخن برخی که تکفیر را مشکل اسلامی می دانند اشتباه است، چون تکفیر اصلا ربطی به اسلام و شیعه، سنی و قرآن و محمد(ص) ندارد و ما باید با تکفیری ها به عنوان تروریست های متجاوز برخورد کنیم.

برخورد با این پدیده نیز از چند روش ممکن است:

اول: علما باید علم خود را اظهار کنند و این مسؤولیت شرعی علما است که رسول خدا(ص) درباره آن فرمود: «هرگاه بدعت ها در امت من ظاهر شد، عالم باید علم خود را بیان کند و هرکس چنین نکند، لعنت خدا بر او باد».

دوم: ما همواره باید میان قواعد، مبانی رحمانی اسلام و اندیشه تکفیر تفاوت بگذاریم و همواره در سخنرانی ها و موضع گیری های خود این تفاوت ها را بیان کنیم تا مردم فرق میان اسلام و تکفیر و فرق میان رحمت و جنایت را بدانند.

سوم: تقویت نشست هایی که نشان دهنده وحدت اسلامی است.

چهارم: اهتمام به حوزه ها و مدارس دینی برای ترویج دین صحیح و اسلام ناب و من امیدوارم که این اتفاق رخ دهد چون تکفیری ها هم از حوزه ها و مدارس دینی برای ترویج فکر خود استفاده می کنند.

چالش چهارم: پیروی از آمریکا

چهارمین چالش پیش روی جهان اسلام، پیروی از آمریکا و غرب است با این بهانه که ما به پیشرفت و تکنولوژی و حمایت آنها نیاز داریم. برای برخورد با این چالش نیز باید بدانیم که آزادی و استقلال حق مشروع همه است. امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «بنده دیگر مباش که خداوند تو را آزاد آفریده است». همچنین در این راه باید به منافع ملی خود در برقراری روابط با کشورهای بزرگ پایبند باشیم و وحدت و همبستگی مردمی میان کشورهای اسلامی را حفظ کنیم تا غرب را وادار کنیم که مطابق منافع ما با ما رابطه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha