جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله ممدوحی

حوزه/ در یکی از روز‌های ایام مبارزات انقلابی قرآن را باز کردم و به قرآن تفالی زدم، این آیه آمد « الیس الصبح بقریب» با این آیه برای من یقین شد انقلاب پیروز می شود..

آیت الله ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه به مناسبت ایام الله دهه فجر در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» گفت: در ایام طاغوت، آن چنان وضعیت جامعه برای مردم غیر قابل پیش بینی بود که کسی فکر نمی کرد، عواملی دست به دست هم دهند و انقلابی را به وسیله یک روحانی به وجود آورند؛ رهبری که بتواند حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را با آن همه سرویس های مخوف اطلاعاتی و ساواک، حمایت غربی ها و به خصوص رژیم صهیونیستی سرنگون کند و انقلاب اسلامی را در ایران پایه ریزی نمایند.

*استفاده رژیم از ابزار‌های رسانه‌ای علیه دین

 وی ادامه داد: رژیم با اطمینان کامل، طوری وانمود می کرد هیچ وقت شکست نخواهد خورد و مملکت را به وسیله عوامل داخلی و خارجی و ابزاری‌هایی مانند رادیو، مجلات، روزنامه و نیروی نظامی ارتش که در اختیار داشتند، هر اتفاق و حادثه ای که درکشور به وجود می آمد، درنطفه خفه می کرد و اجازه خود نمایی برای قد علم کردن در برابر رژیم را به هیچ کس نمی داد.

 رژیم از طریق همین امکانات رسانه ای که در اختیار داشت، با شعار علیه دین، امنیت را از مردم گرفته بود؛ در این میان روحانیت نهادی انقلابی بود و نمی توانست ضد ارزش ها را در جامعه ببیند و حرفی نزند، از این رو در مقابل این حرکات ضدارزشی رژیم مقابله می‌کرد و به شدت در محاصره بی دینی و فشاردشمن بود.

*رژیم پهلوی به قدرت خود اعتماد داشت

 آیت الله ممدوحی اظهارداشت: کسی گمان نمی کرد این رژیم از بین برود، ولی اراده و وعدۀ خدا حتمی و قطعی بود، وقتی خدا به انجام کاری اراده،کند هیچ قدرتی نمی تواند جلوی آن را بگیرد. رژیم پهلوی به قدرت خود اعتماد زیاد داشت و با وجود این همه سختی ها و فشارها بر مردم و روحانیت و تبعید علما، باور نمی کرد که چنین انقلابی اتفاق بیافتد.

این استاد حوزه افزود: اقدامات امام(ره) در راستای تشکیل حکومت اسلامی را همه باور داشتند، ولی می گفتند نمی گذارند امام(ره) زنده بماند. روش کار رژیم باعث شد مردم دیگر طاقت نیاورند، و عواملی مثل فشارهایی که دولت به مذهبی ها و مردم  وارد می کرد، اذیت و آزار مردم و کشتار وحشیانه در چندین مرحله دست به دست هم دادند، تا مردم به فکر چاره ای بیافتند و با قاطعیت تمام از حرکت انقلابی امام خمینی(ره) حمایت کردند.

عضو مجلس خبرگان یادآور شد: در یکی از روز‌های ایام مبارزات انقلابی قرآن را باز کردم و به قرآن تفالی زدم، این آیه آمد « الیس الصبح بقریب»  با این آیه برای من یقین شد انقلاب پیروز می شود. و به تدریج شاهد از بین رفتن دستگاه قدرتمند رژیم پهلوی بودیم و از بدنه آن فقط یک دولت ضعیف مانده بود و همه می دانستند به زودی این هم ازبین خواهد رفت.

*دلایل تبعید امام(ره) امام به کشور‌های مختلف

آیت الله ممدوحی تصریح کرد: امام خمینی(ره) مجاهد و مبارزی بود که خود را وقف اسلام کرده بود و بر سر اسلام و دین با کسی شوخی نداشت و معامله نمی کرد، در همین راستا در ملاقات‌هایی که دشمنان با امام(ره) داشتند به خوبی فهمیدند امام(ره) انسانی معمولی نیست و از روی وظیفه و برای دل سوزی سخن می گوید. وقتی دیدند نمی توانند با امام(ره) کنار بیایند، ایشان را به کشورهایی همچون ترکیه ، عراق و فرانسه تبعید کردند؛ اما هر جا امام(ره) می رفت، اخلاق و رفتار ایشان مردم و طلبه‌ها را به خود جذب می کرد. این امر برای عراق و دولت پهلوی سنگین بود. لذا وقتی دولت عراق دید امام خمینی(ره) در این کشور طرف دار دارد، نتوانست وجود ایشان را تحمل کند، تا این‌که رهبر کبیر انقلاب را به فرانسه تبعید کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه یادآور شد: امروز هم متن حوزه‌های علمیه با انقلاب اسلامی است، چون هیچ گروهی به اندازه روحانیت در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زجر نکشیده است. تعداد شهیدان روحانی را با سایر گروه‌ها مقایسه کنید؛ در دوران دفاع مقدس بیشترین شهید را روحانیون در بین سایر اقشار جامعه دارند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha