پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام و رهبری

حوزه/ مراسم ‌جشن پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی با موضوع "تبیین ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب" در نمازخانه مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی جامعة المصطفی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام امیدی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در این مراسم ضمن تبیین ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تصریح کرد: ابعاد شخصیتی این دو بزرگوار را در سه حیطه "بینشی"، "گرایشی" و "کنشی" می‌توان بررسی نمود.

وی در ادامه با تأکید بر این که عظمت انقلاب با عظمت شخصیت بنیانگذار جمهوری اسلامی، امام خمینی(ره) گره خورده است، ابراز داشت:‌ ابعاد مختلف انقلاب اسلامی را بدون شناخت درست از ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) نمی‌توان بررسی نمود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بعد بینشی امام(ره) را مهمترین بعد شخصیتی بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) در بعد بینشی خویش، شاخص‌های مهمی را ظهور و بروز داد که مهمترین آن شاخصه‌ها، اسلام شناسی ایشان است.

حجت الاسلام امیدی با بیان این که امام خمینی(ره) احیا کننده اسلام ناب محمدی(ص) است، یادآور شد: ایشان با مطرح نمودن جمهوری اسلامی و ضمن تأکید بر اخذ جمهوریت نظام از متن اسلام، دموکراسی واقعی ذات اسلام را به درستی درک نموده، تبیین کردند.

وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) سلسله‌وار اسلام را درک نمودند، اظهار داشت: در بعد شخصیتی مقام معظم رهبری نیز درک سلسله وار آموزه‌های اسلامی، به وضوح مشاهده می‌گردد.

سخنران این مراسم هدف‌شناسی صحیح و دوری از اهداف دست نیافتنی و یا اهداف پیش پا افتاده را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) عنوان کرد و ابراز داشت: امام خمینی(ره) هدف تعالی انقلاب اسلامی را دفع فتنه از سراسر عالم تعیین نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین امیدی افزود: امام خمینی(ره) نخستین فردی است که مسئله انقلاب را به صورت فقهی، تئوریزه و عملیاتی کردند و برای حکومت مطلوب اسلامی در عصر غیبت، شاخصه‌هایی را مطرح و به جامعه معرفی نمودند.

وی با بیان این که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مراحل انقلاب را گام به گام طراحی نمود، خاطرنشان کرد: تشکیل "دولت اسلامی"، "جامعه اسلامی" و در نهایت حرکت به سمت "تمدن اسلامی" از مهمترین مراحلی است که در اندیشه‌های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نهادینه شده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) دوری از اقدام مبارزاتی مسلحانه و یا سازش‌کارانه را از مهمترین ویژگی‌های مبارزاتی امام خمینی(ره) دانست و یادآور شد: امام(ره) همواره دو مؤلفه "افزایش آگاهی‌های عمومی" و "قیام همگانی ملت" را سرلوحه نهضت خویش قرار دادند.

وی با تأکید بر این که امام خمینی(ره) در برابر دشمن از روی فکر و اندیشه موضع‌گیری می‌نمودند، اذعان داشت: مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) با درک صحیح از فرجام شناسی، عصر امروز را عصر معرفت و تشنگی روزافزون بشریت به معارف ناب الهی دانستند و با درک عمیق افق‌های آینده را به درستی ترسیم و تبیین نمودند که از جمله آن می‌توان به نامه امام خمینی(ره) به رئیس جمهور شوروی اشاره نمود.

این محقق حوزه در ادامه حرکت کشورهای قدرتمند برای خروج از تک قطبی را مقدمه‌ای بر پیش بینی مقام معظم رهبری در رابطه با فروپاشی سلطه آمریکا بر جهان عنوان کرد.

حجت الاسلام امیدی شاخص‌های گرایشی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را مورد توجه قرار داد و افزود: رهبر معظم انقلاب همچون مقتدای خویش امام خمینی(ره) حق‌گرا است و در حق‌گرایی به جناح‌های چپ و راست تمایلی ندارند.

وی خداگرایی و عشق مفرط امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) را از دیگر شاخصه‌های گرایشی این بزرگواران عنوان کرد و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر اساس همین شاخصه، شاگردانشان را تربیت می‌نمودند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به مردم گرایی امام(ره) و توجه ایشان به خواص حوزوی و دانشگاهی، خاطرنشان کرد: وحدت گرایی به خصوص در میان مسئولین نظام، قومیت‌ها و فرقه‌های مختلف مذهبی و نگاه عادلانه و یکسان به قشرهای مختلف مردم، از دیگر شاخصه‌های گرایشی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

حجت الاسلام امیدی شاخص‌های کنشی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: امام(ره) با بینش الهی خویش اقامه دین را جزء وظایف علمای دین می‌دانستند و اصل قیام "برای خدا"، "به کمک خدا" و "در راه خدا" را در عرصه عملی نهادینه کردند.

وی با بیان این که امام خمینی(ره) نسبت به اصول اساسی دین اعتقاد راسخ داشتند، گفت: اگر اصلی از اصول اسلام خدشه‌دار می‌شد، تمام وجود امام خمینی(ره) را خشم فرا می‌گرفت و در این میان هیچ حد و مرزی نسبت به غیر و یا شاگردان‌شان قائل نبودند.

سخنران این مراسم "شجاعت و قاطعیت"، "دقت نظر" و "عدم وابستگی به اشخاص و گروه‌ها" را از دیگر مؤلفه‌های کنشی شخصیت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری عنوان کرد و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب چون؛ بنیان‌گذار نظام مقدس اسلامی، همه امور را منحصر در شخصیت خویش نکردند و در صحنه عمل اهتمام جدی به کادرسازی و پرورش نیرو دارند.

وی استکبار و استعمار ستیزی و حمایت از محرومین در همه حال را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای عنوان کرد و ابراز داشت: امام خمینی(ره) انقلابی بود و تا آخر انقلابی ماند و تا پای جان به آن عهدی که با مردم و خدای خویش بسته بود، وفادار ماند.

حجت الاسلام امیدی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که امام خمینی(ره) چون انسانی کامل، سنت الهی مسطور را مشهور و دین مهجور را مأنوس نمود، خاطرنشان کرد: امیدواریم خداوند متعال ما را قدردانان و شکرگذاران نعمت‌های خویش قرار دهد تا با درک عمیق از اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، گام‌های عظیم و مؤثرتری در مسیر اسلام و انقلاب برداریم.

انتهای پیام: 10 / 313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha