پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان این که هنوز موقوفاتی هستند که در تصرف دیگران قراردارند گفت: باید شرایطی به وجود بیاید که اموال موقوفه بر اساس نیت اصلی واقفان و در همان راستا مصرف شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  آیت‌‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار مدیرکل اوقاف استان قم، با اشاره به اهمیت و جایگاه وقف در اسلام و  با بیان این که در گذشته، وقف و موقوفات مورد دستبرد نا اهلان قرار داشت و در جهت منافع خاص عده‌ای استفاده می‌شد گفت: در حقیقت استفاده‌ای که از موقوفات می‌شد با نیاتی که واقفان داشتند، فاصله‌ای عمیق داشت و همین امر سبب شده بود مردم هم ذهنیت منفی به وقف داشته باشند.

 وی ادامه داد: این رویه به ویژه در دوره رضاخانی به اوج خود رسیده بود و همین طور پهلوی دوم هم شیوه کاری گذشته را به شکلی دیگر ادامه داد.

 آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان این که بر اثر همین عوامل، مردم رغبت نمی‌کردند مالی را وقف کنند خاطرنشان کرد: دلیلش هم این بود که احساس می‌کردند وقف‌ها در جهت مصالح مصرف نمی‌شوند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی پنهان‌کاری‌ها در مسئله موقوفات برای دوری از دستبردها گفت: با تغییر این فضا و به برکت انقلاب اسلامی به تدریج این رویه تغییر کرد هرچند هنوز وجود رسوبات آن دیدگاه، احساس می‌شود.

 وی تصریح کرد: امروزه در زمینه‌های مختلف حتی مواردی که در گذشته، جزو عرصه‌های وقف نبوده نیازمند وقف هستیم؛ زیرا شرایط زمانه تغییر کرده و نیازهای جدیدی هم به وجود آمده‌اند.

 آیت‌‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه مسائل علمی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و ... در شرایط کنونی نیازمند موقوفات جدیدی هستند عنوان داشت: لازم است روحانیت و حوزه‌های علمیه با توان تبلیغی که دارند در جهت ایجاد رقبات وقف کار تبلیغی انجام دهند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم بیشتر نگاه خاصی به وقف و نیازهای جامعه دارند گفت: چند سالی است که تغییر در این نگاه در جامعه احساس می‌شود و طی سال‌های اخیر، با هماهنگی که بین حوزه و سازمان اوقاف به وجود آمده، همایش‌های مشترک و برنامه‌ریزی‌های هماهنگی برای انجام کارهای بهتر تدارک دیده شده‌اند.

 وی افزود: تاثیر این اجلاس‌ها و همایش‌ها را وقتی می‌بینیم که مدیر اوقاف یکی از استان‌ها گزارش داد که پس از برگزاری این مراسم، هشت موقوفه جدید حوزوی ایجاد شده است.

 آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه برای اداره حوزه‌های علمیه باید امکاناتی آماده شوند خاطرنشان کرد: چنانچه مبلغان مذهبی در مناطق مختلف به مسئله وقف هم بپردازند و مردم را با آثار و برکات این سنت حسنه و صدقه جاریه آشنا کنند آنگاه شاهد شوق و رغبتی بیشتر در مردم برای وقف خواهیم بود.

 مدیر حوزه‌های علمیه اضافه کرد: گزارشی که اخیراً سازمان اوقاف برای مدیریت حوزه مبنی بر هزینه‌کرد درآمدهای وقف برای حوزه‌های علمیه ارسال کرد امیدبخش بود.

 وی ادامه داد: لازم است برای تعیین رویکرد این هزینه‌ها هم جلسات مشترکی میان اوقاف و حوزه علمیه برگزار شود تا مبالغی که از سازمان اوقاف به حوزه‌ها پرداخت می‌شود هم جزء بودجه رسمی آنها حساب شود.

 آیت‌الله حسینی بوشهری ضمن تشکر از رویکرد مثبتی که رئیس سازمان اوقاف به مسئله مهم حوزه‌های علمیه دارد گفت: وضعیت نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته هرچند هنوز هم موقوفاتی هستند که در تصرف دیگران هستند در حالیکه نیت واقف کمک به حوزه‌ها یا مسائل دیگر بوده است؛ لازم است شرایطی به وجود بیاید که اموال موقوفه بر اساس نیت اصلی واقفان و در همان راستا مصرف شوند.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این آمادگی را داریم که در راستای احقاق حقوق موقوفات و حوزه‌های علمیه همکاری لازم را داشته باشیم تا اگر مال وقفی در اختیار اشخاص حقیقی یا حقوقی قرار دارد، به مسیر صحیح بازگردانده شود.

 وی با اشاره به اعلام آمادگی دستگاه قضا برای حل مشکل اینگونه موقوفات عنوان داشت: گاهی ممکن است شخصی دچار اشتباه شود و مال وقفی را تصرف کند زیرا مردم ما مذهبی و متدین هستند و حرمت موقوفات را نگاه می‌دارند.

 آیت‌الله حسینی بوشهری با تاکید بر برگزاری جلسات مشترک میان مدیرکل اوقاف استان قم با نمایندگان طلاب بیان کرد: در این جلسات می‌توانید راهکارهای سریع‌تر و مطمئن‌تر برای احیای موقوفات را بیابید.

 مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در خاتمه با اشاره به سختی‌های کار در قم گفت: البته به عقیده من کار در قم نیازمند ظرافت‌های ویژه‌ای است زیرا انتظارات و توقعات بالاست ولی در عین حال اگر یک مدیر و مسئول فقط رضایت الهی را مد نظر داشته باشد و در مسیر صحیح حرکت کند و نگاه خیرخواهانه داشته باشد مشکلی هم برایش به وجود نمی‌آید.

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha