پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ترابی هامبورگ

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ترابی: به جرأت می توان گفت یکی از گم گشته های بشر در دوران معاصر فقدان عشق حقیقی است و تشکیل خانواده­ی سالم از بهترین منابع تأمین عشق است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، نماز جمعه این هفته هامبورگ در مرکز اسلامی هامبورگ و توسط حجت الاسلام و المسلمین ترابی برگزار شد.

ترابی در ادامه سلسله بحث های خود درباره خانواده، به بیان برکات و آثار مثبت تشکیل خانواده پرداخت.

وی در ابتدای بحث خود با استناد به یکی از آیات قرآنی در مورد خانواده گفت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ  (روم/21)

«و از نشانه‏ هاى او اينكه از [نوع‏] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد، و ميانتان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين [نعمت‏] براى مردمى كه مى‏انديشند قطعاً نشانه ‏هايى است».

معنای مودت و رحمت

شیخ ترابی در توضیح معنای مودت و رحمت در این آیه شریفه گفت: خداوند متعال در این آیه به عنصر نرم این پیوند اشاره می فرماید كه اين پيوند در ميان همسران خصوصا، و در ميان همه انسانها عموما، نياز به يك جاذبه و كشش قلبى و روحانى دارد: لو جعل بينكم مودة و رحمه»؛ یعنی در ميان شما مودت و رحمت نهاد تا شما را به هم ارتباط و پیوند دهد و به یکدیگر راغب و مشتاق سازد. البته آيه مودت و رحمت را ميان دو همسر بيان مى كند ولى اين احتمال نيز وجود دارد كه تعبير ((بينكم )) اشاره به همه انسانها باشد، كه دو همسر يكى از مصاديق بارز آن محسوب مى شوند.

وی افزود: يكى از روشن‏ترين جلوه‏‏های رحمت، جامعه­ی كوچك خانواده است، چون زن و شوهر در محبت و مودت ملازم يكديگرند، و اين دو با هم و مخصوصا زن، به فرزندان شان رحمت می ورزند، چون در آنها ضعف و عجز مشاهده مى‏كنند، و مى‏بينند كه طفل صغيرشان نمى‏تواند حوائج ضرورى زندگى خود را تامين كند، لذا آن محبت و مودت وادارشان مى‏كند به اينكه در حفظ و حراست، و تغذيه، لباس، منزل، و تربيت او بكوشند، و اگر اين رحمت نبود، نسل به كلى منقطع مى‏شد، و هرگز نوع بشر دوام نمى‏يافت.

ارزش عشق

ترابی در مورد ارزش و جایگاه عشق گفت: در تبیین جایگاه عشق در هستی فلاسفه اسلامی کتب و رساله­های زیادی نوشته­اند که از آن جمله باید از رساله العشق بوعلی سینا یاد کرد. برخی از آنان فاعلیت بالعشق حضرت حق از ناحیه­ی علّیت غایی توجیه و تفسیر کرده­اند؛ چرا که حب به ذات مقتضی حبّ به مخلوقات است و این عشق عامل تحریک محرّک اوّل شده است. به همین دلیل حق تعالی مظهر اسم یا حبیب، یا محب، یا خیر محبوب و امثال آن است و انسان می تواند در خانواده این اسماء مبارک را محقّق سازد.

مصادیق عشق

امام جمعه موقت هامبورگ افزود: با نظر به دو راه کلّی خیر و شر، عشق نیز دو معنا پیدا کرده است. عشق ناپاک (ناراست) و عشق پاک. برخی از مصادیق کلّی در زندگی خانوادگی که می­تواند متعلّق عشق پاک باشد عبارتند از: 1ـ عشق به هم، 2ـ عشق به فرزند، 3ـ عشق به آنچه که خداوند از روزی و تقدیر قسمت آنها می کند؛ 4ـ عشق به فامیل و بستگان خصوصاً پدر بزرگها و مادر بزرگها و بزرگترهای دیگر؛ بلکه عشق به همه هم نوعان، 5ـ عشق به همسایگان و مردم 6ـ عشق به خدای سبحان به عنوان خالق و هدیه دهنده­ی همه عشق ها و خوبی ها 7ـ عشق به انبیاء و اولیاء الهی به عنوان راهنمایان زندگی سالم.

آثار عشق

وی در ادامه سخنان خود درباره آثار وبرکات عشق گفت: به جرأت می توان گفت یکی از گم گشته های بشر در دوران معاصر فقدان عشق حقیقی است. و تشکیل خانواده­ی سالم از بهترین منبع تأمین عشق است. عشق آثار مثبت و سازنده­ای در زندگی انسان دارد، از جمله: 1ـ لذّت بخش است و جاذبه دارد ؛ 2ـ ملالت و خستگی را می­زداید؛ 3ـ دغدغه ­ی تکرار را از بین می­برد و همیشه فیضی تازه و برکتی نو به ارمغان می­آورد؛ 4ـ قدرت و انرژی را مضاعف می­کند؛ 5ـ رخنه پوش است و خلأها و کاستی های طبیعی در زندگی را جبران و تدراک می کند؛ 6ـ از تظاهر، ریا و دو رویی جلوگیری  می کند و صداقت در گفتار و رفتار می آورد.

ترابی افزود: این که در ایالت کارولینای شمالی یک نژاد پرست سه مسلمان دانشجوی پسر و دختر را در خیابان می کشد دلیلش فقدان عشق حقیقی در درون چنان انسانی است. و آنهایی که با سکوت از کنار این جنایات تکان دهنده عبور می کنند نیز به خاطر محروم بودن از عشق حقیقی صداقت خود را از دست داده اند و منافقانه رفتار می کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha