شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
12

حوزه/ در کنار درس‌‏هایی که به روال گذشته ده‏‌ها سال است در حوزه‌‏ها تدریس می‏‌شود، چند سال است که دروس جدیدی نیز به دروس معمول حوزه‎ اضافه شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پویایی فقه شیعه و نیاز جامعه به تبیین احکام فقهی درباره موضوعات نوپدید سبب شده است در سالیان اخیر دروس خارج فقه رسانه و خارج فقه مسائل بانکی نیز در حوزه ارائه شود.

گسترش شهرنشینی و احداث شهرها و شهرک‏‌های جدید در کشور و حساسیت‏‌هایی که شارع مقدس به جزئیات ساخت خانه‏ و ساختمان نشان داده است، انگیزه‌‏ای شد تا از آغاز سال تحصیلی جدید، برای نخستین بار درس خارج فقه «نظام شهرسازی» به عنوان تازهترین عنوان دروس خارج، وارد نظام آموزشی حوزه علمیه قم شود. 

*مردمی با فرهنگ و روان سالم، نتیجه رعایت معیارهای فقهی در ساخت و ساز

آیت الله محسن اراکی، مدرس خارج فقه و اصول و دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گفت: نزدیک به بیست سال پیش، مقاله مفصلی با عنوان کلیات فقه نظام شهری نوشتم که در برخی مجلات منتشر شد.

 چندی پیش در نشستی که با مسئولان شهرداری قم داشتم به این نکته اشاره کردم که در شهر قم به عنوان مرکز علم و فقاهت شایسته است که کارشناسان شهرداری با نکات ابتدایی فقه، نظام عمران شهری آشنا باشند تا بتوانند در طراحی‏‌های شهری خود بر مبنای فقه نظام شهری عمل کنند.

وی افزود: پیشنهاد من این بود که برای آزمایش، شهرکی برای رعایت معیارهای فقهی عمران شهری در نظر بگیریم و سپس این الگو را به سایر شهرها و شهرکها نیز ارائه کنیم.

آیت‌الله اراکی با اشاره به اهمیت رعایت معیارهای فقهی در کنار معیارهای فنی و مهندسی عمران شهری گفت: ثمره و نتیجه تلفیق این دو عنصر مهم این است که مردمی با فرهنگ سالم و روان و اندیشه سالم خواهیم داشت.  

*از مباحث علمی فقه شهرسازی در مدیریت شهری بهره می‏‌بریم

محمد دلبری شهردار قم که پیشنهاد برگزاری درس خارج فقه «نظام شهرسازی» را به آیت‏ الله اراکی ارائه کرده است می‏‌گوید: با توجه به اینکه در فقه و دین ما درباره هر موضوع مورد نیاز انسان ها در زندگی شهری ارائه شده و با توجه به مطالعاتی که آیت الله اراکی در این زمینه داشتهاند به ایشان پیشنهاد کردیم این مطالب را به صورت علمی مطرح کنند که ایشان هم پذیرفتند.

وی با بیان اینکه «می‏ خواهیم عرصه عمل را با آنچه که در دین ما سفارش شده است تطبیق دهیم» افزود: ما چشم‏‌انداز «جهان‏شهر شیعی» را برای قم تعریف کردهایم و بر همین اساس می‏‌خواهیم پایه و اساس این شهر را بر اساس تعالیم دین خود قرار دهیم.

شهردار قم با اشاره به اینکه از مباحث مطرح شده در درس خارج فقه نظام شهرسازی در مدیریت شهری استفاده خواهد شد، تصریح کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر قم هر آنچه را که با موضوعات فقهی و مبانی شرعی مخالفت داشته باشد تغییر می‏‌دهند و اگر اشکالی در روند مدیریتی وجود داشته باشد شهرداری آن را اصلاح خواهد کرد.

آیت الله محسن اراکی مدرس خارج فقه و اصول و دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی هر 5شنبه ساعت 10 صبح این درس را در مدرس امام خمینی(ره) واقع در مدرسه فیضیه ارائه میکند.

اعطای گواهینامه  و اعطای کمک هزینه پژوهشی برای طلاب شرکت کننده  از مزایای شرکت در این دوره است و از پایان نامه های مرتبط با موضوع  نظام شهرسازی اسلامی که توسط طلاب ارائه می شود نیز حمایت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha