جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
48

حوزه/ کتاب فیلون اسکندرانی، موسس فلسفه دینی که به همت رضا گندمی، نصر آبادی درگروه علمی فلسفه ازسوی دانشگاه ادیان ومذاهب و موسسه انتشارات «سمت» منتشر شده درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، به باور پدیدآورنده این اثر، نظریه «لوگوس» به منزلۀ شاهبیت افکار فیلون است. از این رو، در کتاب پیش رو، کوشش شده با محور قرار دادن نظریۀ لوگوس، گامی کوتاه در توصیف و تبیین افکار او برداشته شود تا از این طریق، بستری شایسته برای مطالعات تطبیقی در سپهر تفکر ادیان ابراهیمی فراهم آید.

فیلون که پایهگذار فلسفۀ دینی در قلمرو ادیان ابراهیمی است، پيوندی عميق با فرشتهباوري دارد. او در شکلگیری فلسفه مسیحی و به تبع آن، فلسفه اسلامی و یهودی نقش زیادی داشته است.

فيلون اولین کسی بوده که بدون کاستن از ارزش و منزلت عقل، در کنار آن از منبع دیگری یاد کرده؛ وی با این کار، زمینه‌ساز مطالب و موضوعاتی جدید شد که از جمله آن، الهیات سلبی و تأویل کشفی و ذوقی است.

ایشان گزارش‌ها و حکایات کتاب مقدس را بر پایه سوانح نفس آدمی و هبوط و صعود آن، تفسیر کرده و آنها را رویدادهایی معنوی و فراتاریخی دانسته است.

پژوهش حاضر را می‌توان به روش تحلیلی و با در نظر گرفتن سه شأن برای لوگوس پی گرفت: شأن وجودی یا مابعدالطبیعی، شأن معرفتی، و شأن کارکردی یا ارزشی.

در شأن وجودی، نسبت لوگوس با خدا، جهان و انسان بررسی می‌شود؛ به عبارت دیگر، مجموعۀ مباحثی که میتوان از آن با عنوان مباحث خداشناسی، کیهان‌شناسی و انسان‌شناسی نام برد.

 در شأن معرفتی، این پرسش مطرح است که چه چیزی ما را ملزم به فرض لوگوس می‌کند؟

در شأن کارکردی، به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستیم که با فرض لوگوس چه مشکلاتی از میان برداشته می‌شود؟

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha