پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خب

حوزه/ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: سیاست ویژه جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب ایجاد ارتباط سالم با ملت ها و دولت ها منطقه بوده و اخیرا نیز این سیاست تقویت شده است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با اصحاب رسانه مصری که در مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی درقم برگزارشد خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی که منطقه با خطر بزرگ تفرقه مواجه شده، یک میل جدی برای تعامل میان ملت ها و دولت های اسلامی خصوصا بین دو کشور ایران و مصر ظهور یافته است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس الازهر مصر، گفت: وقتی در مصر بودم بسیاری از سوالات پیرامون این موضوع دور می زد که " با توجه به دعوت الازهر مصر از ایران برای حضور در کنفرانس بین المللی مبارزه با تکفیر، آیا امکان گشودن رابطه میان دو کشور وجود دارد؟" و رسانه ها و تحلیل گران نیز بر این باور بودند که این سفر می تواند نقش گشاینده در رابطه ایران و مصر داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: برخی تعبیرات در سخنان برگزار کنندگان کنفرانس مبارزه با تکفیر، ذهن ها را متوجه نوعی علاقه و رغبت برای ایجاد ارتباط بین الازهر مصر و حوزه های قم و نجف می کرد و این رغبت نیز در رویکرد رسانه های مصری ظهور خوبی یافته بود و الان نيز ادامه دارد.و طبعا این رویکرد رسانه ای بدون وجود یک پیش زمینه سیاسی و دینی فراهم نشده است.

نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه

وی با اشاره به اینکه زمینه برای ایجاد ارتباط هر از چند گاهی از سوی طرفین ایران و مصر به نحوی خودنمایی می کند، گفت: الازهر مصر در چارچوب تحرک منطقه ای، بر مبارزه با تکفیر و افراطی گری تمرکز کرده است و همه می دانند چنین مبارزه ای بدون حضور تمام اطراف بویژه جمهوری اسلامی ایران که نقش بسیار پررنگی در تحولات منطقه ای دارد امکان پذیر نیست و این همان میلی است که در طرف های ایرانی و مصری به چشم می خورد.

 وی ادامه داد: ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست ویژه ایجاد ارتباط سالم با ملت ها و دولت ها منطقه را برگزیده است و اخیرا نیز این سیاست شدت یافته و به تدریج در یک میل جدی برای تعامل دولت ها ظهور یافته است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تفرقه را زمینه ساز ظهور خطرهای بزرگ برای امت اسلام دانست و گفت: تفرقه خطرهایی مانند رشد تکفیر، جنگ های داخلی، شکست مسلمانان، عقب ماندگی جهان اسلام و دور شدن از تمدن اسلامی را به دنبال دارد و ممکن است امت اسلامی را منهدم کند.

سیاست تعامل با دولت در ایران چارچوب نظری بیشتری به خود گرفته است

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: سیاست تعامل جدی با دولت ها اخیرا در ایران، قالب یک چارچوب نظری بیشتری را نسبت به گذشته به خود گرفته است به تعبیر دیگر، جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر سیاست ایجاد رابطه سازنده تاکید می ورزید، ولی آنچه امروزه به مثابه یک تحول ظهور یافته و به سمت جدی تر شدن پیش می رود محوری و کانونی تر شدن این سیاست است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: جالب است که در پاره ای از کشورهای منطقه، سیاست تعامل با ایران نیز شکل گرفته و یا زمینه های آن پدید آمده است، و اگر این فضا به درستی از سوی طرفین مدیریت و ابتکارات موثرتری از سوی آنها به کار گرفته شود ممکن است به توافق بر قدرمشترک های سیاسی منتهي شود.

اختلافات کشورهای اسلامی، صد در صد نیست

استاد حوزه علمیه قم افزود: بی گمان نمی توان گفت که کشورهای اسلامی اختلافات صد درصد با هم دارند به این معنا که می توان در شرایط پرمخاطره کنونی، قدر مشترک سیاسی را بین آنها در نظر گرفت و لباس توافق را بر تن آن پوشاند که در این زمینه حرکت هایی به سمت نتیجه گیری موثر به انجام برسد.

نتیجه توافق کشورهای اسلامی بر قدرت مشترک های سیاسی

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: حرکت در جهت استقرار بخشیدن به روابط دینی بین اتباع مذاهب و ارتقاي اين روابط تا سطحی که تکفیریان وخشونت گرایان ديگر از فقدان آن استفاده جدی نکنند و قرار دادن قدرمشترک های سیاسی مورد توافق به مثابه یک حرکت برای گفت و گوی سیاسی منطقه ای مورد توجه.

وی ادامه داد:هر کدام از دولت‌های اسلامی می توانند از فرصت توافق قدرمشترک های سیاسی استفاده مثبت ببرند، اهمیت چنین راهبردی نیز کاهش اختلافات سیاسی، مذهبی و کنترل فضاهای پرخطر امت اسلامی می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که " آیا تقریب بین دولت های سیاسی برعهده سیاسیون است یا رجال دینی؟"، گفت: همه صاحبان نقش های اجتماعی باید در عرصه ورود پیدا کنند ولی شخص های مصلح نقش مهمتری دراین زمینه دارند، هر چند نقش ويژه در ابن زمینه بر عهده دولت ها و سیاستمداران است که با گفت و گوی های سیاسی، وضع را تغییر دهند و خوشبختانه نوعی فهم اجتماعی - سیاسی، منطقه را فراگرفته است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: این باور امروز ایجاد شده است که اگر زبانه های آتش تکفیر و خشونت بلندتر و دامنه دارتر شود، وضعیت منطقه به سمت پیچیدگی ها و اوضاع خطرناک تری به پیش می رود، ما می توانیم از چنین فهم اجتماعی و سیاسی در منطقه برای توافق سیاسی هر چند به صورت تمرکز جهت دست یابی به حداقل هایی، استفاده کنیم.

جمهوری اسلامی واجد استعدادهای مهمی برای گفت و گو است

وی یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران واجد استعدادهای مهم و جدی برای گفت و گو است و استعدادهایی نیز کمابیش در دولت های منطقه به چشم می خورد، البته ابتکارات نباید صرفا به صورت سیاسی دنبال شود بلکه ابتکارات علمایی و فرهنگی کشورها در قبال هم فرصت بزرگی است که لازم است انجام بپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: همه می دانیم تفرقه به یک زمینه خاصی محدود نمانده است، بلکه سیاست، فرهنگ، دین و اقتصاد همه نیز در تیررس خطرهای تفرقه قرار گرفته اند ومشکل به صورتی شامل و جامع به سمت اسلام و پیامبر اسلام (ع) نشانه رفته است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha