چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
مرکز مشاوره اصفهان

حوزه/ رئیس مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان از ارائه بیش از 57 هزار و 800 نفر ساعت خدمات مشاوره ای، در سه سال اخیر به طلاب و روحانیون و خانواده های آنان خبر داد.

حجت الاسلام مهدی نیلی پور در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با اشاره به برنامه ها و فعالیت های مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان، اظهار کرد: مشاوره در اسلام از جایگاه مهمی برخوردار است، به نحوی که در قرآن به آن تصریح و تاکید شده است و علاوه بر آن چندین بار، پیامبر گرامی اسلام(ص ) و مومنان به انجام مشاوره حتی در مهمترین امور اجتماعی توصیه شده اند.

رئیس مرکز مشاوره حوزه علمیه  اصفهان ادامه داد: این مرکز با توجه به ضرورت ارائه مشاوره های لازم به طلاب و روحانیون وبا پیشنهاد فضلا، مدیران، اساتید و مسئولان حوزه علمیه اصفهان و همفکری مرکز مشاوره حوزه علمیه قم، در سال۱۳۸۱ تحت اشراف دفتر آیت الله العظمی مظاهری تاسیس گردید.

وی اضافه کرد: مرکز مشاوره حوزه اصفهان با تمرکز بر ارائه خدمات مشاوره ای به  طلاب و روحانیون و خانواده های آنان، در سه بخش مشاوره حضوری بصورت گروهی و فردی، برگزاری دوره های متمرکز در محل مرکز و مدارس استان و انجام پروژه های تحقیقاتی به فعالیت می پردازد.

*ارائه آموزش های تخصصی

حجت الاسلام نیلی پور با اشاره به این که در مرکز مشاوره آموزش مهارت های زندگی ارائه شده در سه بخش، پیش از ازدواج، دوران عقد و پس از ازدواج و مهارت های فرزند پروری در دوران کودکی و نوجوانی ارائه می گردد، ابراز داشت: آموزش مهارت های خودشناسی، تحصیلی، تندخوانی و کمک های اولیه با همکاری هلال احمر از دیگر برنامه های این مرکز می باشد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و مشاوره مهارت های تحصیلی از استقبال خوبی برخوردار بوده، به نحوی که آمار مراجعه کنندگان در این بخش در صدر قرار دارد.

*اجرای طرح های علمی مشاوره ای

مدیر مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان توجه به مباحث مطالعاتی و آسیب شناسی را از دیگر برنامه های این مرکز اعلام کرد و افزود: تاکنوه طرح های "سمیع(سنجش سلامت طلاب)"، "حکمت(مربوط به جذب و گزینش طلاب)"، "سواط(استعداد یابی و ارزیابی طلاب)" و... اجراء شده است.

حجت الاسلام نیلی پور در توضیح طرح سنجش سلامت طلاب، گفت: در این طرح طلاب به لحاظ سلامت جسمی، وضعیت زندگی، ارتباطات، هوش و استعداد، تحصیلات، هدف و انگیزه و اعتقاد و التزام  مورد بررسی قرار می گیرند و افرادی که زیر حد استانداردهای تعریف شده، باشند، با روش های مختلف از جمله مشاوره به حد مطلوب می رسند.

*رشد چشمگیر فعالیت ها به روایت آمار

وی تصریح کرد: پس از گذشت 12 سال از فعالیت مرکز مشاوره، این مجموعه توانسته جایگاه خوبی در بین طلاب و روحانیون و خانواده های آنها پیدا کند، به طوری که در بخش مراجعین در ۶ ماهه ابتدای امسال، یک هزار و 348 نفر برای انجام مشاوره حضوری به این مرکز مراجعه کرده اند.

رئیس مرکز مشاوره حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آمارهای خدمات ارائه شده در سه سال اخیر، یادآور شد: در سال ۹۱ مجموعا ۱۱هزارو  ۴۸۴نفر ساعت، در سال۹۲ مجموعا ۱۴هزار و ۳۶۵ نفر و در سال 93 تا ابتدای بهمن ماه  به بیش از ۳۱هزار و ۹۸۴ نفر ساعت آموزش و مشاوره ارائه شده است.

*کادرسازی

وی با اعلام این که ۱۳ کارشناس برای بیش از ۲۰ عنوان  مشاوره ای با مرکز مشاوره حوزه اصفهان همکاری دارند، گفت: تربیت مشاوران حوزوی و کادرسازی در دستور کار این مرکز قرار دارد و در این راستا در سال 92 یک دوره آموزشی آشنایی با مباحث روانشناسی در قالب 850  ساعت آموزش با همکاری موسسات مطالعاتی طراحی گردید. این دوره هم اکنون در حال اجرا است که انشا الله تا پایان سال جاری ، سطح سه آن به اتمام خواهد رسید.

*برنامه های آینده

حجت الاسلام نیلی پور در پایان برنامه های آینده مرکز مشاوره حوزه اصفهان را راه اندازی شعبه دوم این مرکز مشاوره در مکان های مسکونی طلاب واقع در سپاهانشهر، راه اندازی و تقویت هسته های مشاوره مدارس علمیه استان، برگزاری کارگاه های آموزشی در سال آینده و ... اعلام کرد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha