جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه / حضرت آیت الله سبحانی با بیان این‌که مجموع کتابخانه های نسخ خطی ایران طبقه بندی شود، ابراز داشتند: بسیاری از مردم نسخ خطی دارند که قدردان آن ها نیستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید عصر امروز در دیدار صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اظهار داشتند: در سال 1315 تا 1320 دلالان با ایجاد شایعه‌ای مبنی بر اینکه «قرار است کتاب ها در دریا ریخته شود»، نسخ خطی و چاپی را از مردم جمع آوری کردند و با یک واسطه یهودی از کشور خارج کردند.

ایشان تصریح کردند: در سفری که در گذشته به آمریکا داشتم، حتی نسخه های نشریات ایران و کتاب تبیان را نیز در آن جا به صورت طبقه بندی مشاهده کردم.

معظم له افزودند: تقدیر زیادی از کتاب‌های ارزشمند قدیمی فارسی در پاکستان و هند وجود دارد، لذا باید تمهیدی اندیشیده شود تا اگر اصل آن ها را به ما نمی دهند، با استفاده از فناوری دیجیتال، تصویربرداری صورت گیرد و در کشور منتشر شود. 

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه از ظرفیت کتاب‌خانه‌های شخصی نیز برای گردآوری نسخ خطی استفاده شود، گفتند: در کتابخانه های شخصی و قدیمی مردم، نسخ خطی فراوانی وجود دارد که با احیای این کتابخانه ها می توان آن ها را به‌دست آورد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه مجموع کتابخانه های نسخ خطی ایران طبقه بندی شود، ابراز داشتند: بسیاری از مردم نسخ خطی دارند که قدردان آن ها نیستند و یا به شیوه درستی از این کتاب‌ها نگه‌داری نمی‌کنند.

ایشان در ادامه افزودند: عباس میرزا و امیرکبیر در دوره قاجار متدین و روشن‌فکر بودند و در دوران آن ها کتاب‌های سنگی شکل گرفت که باید در صورت توان، ابزارهای کتاب سنگی جمع آوری شود. 

انتهای پیام/313/33

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha