جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
احمد الطیب

حوزه/ عضو کمیته اصلاح متون الازهر: ما تمام مطالبی را که با روزگار ما تناسبی ندارد حذف کرده ایم و به جای آن مطالب و آموزه هایی جدید و متناسب با فهم و نیاز دانش آموزان و دانشجویان قرار داده ایم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، پس از وارد شدن برخی اتهامات و ایجاد فضای رسانه ای علیه برخی مطالب موجود در متون الازهر، اکنون الازهر تصمیم گرفته متون خود را مورد بازنگری قرار داده و علاوه بر متون الازهر متون آموزشی آموزش و پرورش مصر را نیز اصلاح کند.

اصلاحات فراتر از الازهر است

شیخ احمد الطیب در پاسخ به برخی اتهامات در مورد ترویج افراط در برخی متون الازهر گفت: این اتهامات اتهاماتی سیاسی مربوط به دوره کنونی مصر است و متاسفانه بسیاری از آنها بدون پایه و اساس است.

وی افزود: متون الازهر پیوسته مورد بازنگری واقع می شود و دست اندرکاران آموزش می دانند که روند اصلاح این متون هیچ گاه متوقف نشده و الازهر تلاش های پیوسته ای در راستای ارزیابی و اصلاح متون خود طبق معیارهای تربیتی و اجتماعی و تحولات جهان انجام می دهد.

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت: البته الازهر بنا دارد علاوه بر متون الازهر، متون آموزشی تمام کشور را نیز با همکاری وزارت آموزش و پرورش اصلاح و بازبینی کند.

حذف ابواب عبید و ملک یمین

دکتر محمد سالم ابوعاصی عضو کمیته اصلاح متون الازهر و رئیس دانشکده پژوهش های عالی الازهر می گوید: دانش آموزان مدارس الازهر در سال جاری فراگیری متون جدید را در مرحله ابتدایی آغاز کرده اند، اما متون مرحله راهنمایی هنوز در دست اصلاح می باشد.

وی در مورد تغییرات این کتب گفت: برخی ابواب فقهی قدیمی از این کتب حذف شده، زیرا این ابواب و مسایل متناسب با زمان های گذشته بود و با عصر حاضر تناسبی ندارد.

ابوعاصی افزود: در این زمینه برخی ابواب فقهی مانند ابواب عبید و ملک یمین نیز از کتب حدف شده، زیرا دیگر مورد ابتلا و نیاز نیست. ما تمام مطالبی را که با روزگار ما تناسبی ندارد حذف کرده ایم و به جای آن مطالب و آموزه هایی جدید و متناسب با فهم و نیاز دانش آموزان و دانشجویان قرار داده ایم.

جهاد در متون الازهر

ابوعاصی در مورد باب جهاد و درخواست برخی برای حذف آن گفت: دانشجویان باید باب جهاد را همچنان بخوانند تا آماده دفاع از کشور خود باشند. اگر ما باب جهاد را از کتب خود حذف کنیم و دشمن به کشور ما حمله کند، اگر عقیده جهاد در ذهن جوانان ریشه دار نباشد چگونه می خواهند از کشور خود دفاع کنند؟

لازم به ذکر است که پس از استناد تروریست ها به برخی متون روایی اهل سنت و شکل گیری موج رسانه ای علیه متون الازهر در مصر، الازهر مصر برای نخستین بار به تکاپو افتاد تا چاره ای برای این مشکل بیندیشد و ابتدا در نشستی مسئله اصلاح متون دینی را مطرح کرد و پس از آن نیز تصمیم گرفت به شبهات پیرامون میراث علمی الازهر پاسخ دهد و برنامه تجدید گفتمان دینی را مطرح کند که البته این پاسخ ها نیز نتوانست موج رسانه ای مصر علیه الازهر را فروکش کند به ویژه پس از استناد داعش به برخی متون روایی اهل سنت در به آتش کشیدن خلبان اردنی تا اینکه در نهایت الازهر در تازه ترین اقدام خود اکنون تصمیم به حذف برخی ابواب متون فقهی خود گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha