پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علیزاده موسوی

حوزه/ نشست «ریشه های شکل گیری جریان تکفیری معاصر» از سلسله نشست های مؤسسه فرهنگی فهیم، شب گذشته با حضور روحانیون و پژوهشگران در این مؤسسه برگزار شد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  والمسلمین سید مهدی علیزاده  موسوی در این نشست به تشریح «ریشه های شکل گیری جریان تکفیری معاصر» پرداخت و گفت: امروز جریان تکفیری یکی از مهمترین مشکلات جهان  اسلام به شمار می رود و در کشورهای مختلفی  مانند، مصر تونس ، عراق ، سوریه، افغانستان گروه های مختلفی از تروریست ها؛ مانند النصره، صحابه، حزب التحریرّ، الشباب، طالبان، داعش وجود دارند که در حال جنایت هستند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: این واقعیت جریان اسلام است و نمی شود از آن چشم پوشی کرد و واقعیت های بدتر، این است که هر روز که می گذرد جریان تکفیری عریان و بی محاباتر از گذشته می شود و ازحوزه تئوریک خارج شده و نگاه عمل گرایانه به خود گرفته و فعالیت های آنان  با خشونت، قتل، غارت،سربریدن و قطعه قطعه کردن اعضاء و جوارح انسان همراه است.

وی اظهار داشت:  امروز در دنیاجریان تکفیری تبدیل به یک شبکه منسجم شده و اتفاقی که از صحرای سینا گرفته تا سومالی و لیبی می‌افتد ریشه در جریان تکفیری دارد.

جریان تکفیری به جهال آنها منتقل شده

حجت الاسلام والمسلمین  علیزاده ادامه داد: امروز جریان تکفیری از دست عالمان خارج شده و به جهال آنها منتقل شده است. اگر در یک زمانی علمای تکفیری نظریه پردازی می کردند؛ امروز این نظریه پردازی به جهال آنها منتقل شده و این مسئله  این جریان را خطرناک تر کرده است.

این پژوهشگر در ادامه به شکل گیری جریان تکفیری معاصر اشاره کرد و  اظهار داشت: این ساده لوحی است که بگوییم، جریان تکفیری ریشه در ایمان، توحید، کفر و شرک دارد؛ بلکه باید بگویم دلایل مختلفی موجب شکل گیری این جریان شده است که بررسی و دقت در آنها می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.  

رئیس پژوهشکده حج و زیارت افزود: امروز در شکل گیری جریان تکفیری؛ چرایی های مختلفی بیان شده است و باید دید این چرایی ها چه چیزهایی هستند؟ و چگونه شد جریان تکفیری به وجود آمده است؟

حجت الاسلام  والمسلمین علیزاده ادامه داد: باید از یک چارچوب نظری استفاده کنیم و  یکی ازآن روشها، روش بحران محور است. آیا این جریان تکفیر ریشه در جریان اجتماعی دارد یا نه؟و اساسا محور شکل گیری این بحران در جهان  چه بوده است؟  چه مشکلاتی در دنیا و در سلفی گری به وقوع پیوسته که موجب شده رشد سریع این جریان شده است؟

وی خاطر نشان ساخت: بحران مدرنیزم در کشورهای معاصر به وقوع پیوست و جامعه را به طرف تفکر سکولار  هدایت کرد و از این طریق جریان افراطی به وجود آمد که  خود را متدینان واقعی در مقابل فضای سکولار معرفی کردند.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: بحران دوم، وقوع انسان گرایی بود. انسانها با اعمال خود از خدا دور می شدند؛ ولی این گروه ها با دیدن این افکار به دنبال نزدیک شدن به خدا بودند و با شدت به دنبال لذت معنوی می گشتند. شکل گیری طالبان هم همین طور بود.

وی ادامه داد: زمانی که  فرزندان طالبان،  کوچک بودند پدران و مادرانشان در جنگ ها ازبین رفته بودند. این بچه ها نگاه به غرب می کردند و می خواستند به غربی ها برسند؛ ولی قدرت و توان نداشتند و به همین دلیل بهترین تئوری را معنویت می دانستند. همین عامل در جریان تکفیری هم وجود دارد؛ ولی جریان تکفیری به شدت نقل گرا و محتوا گرا است و از همین منظر برای هر کشتن، دنبال دلیل آن در متن کتب های روایی می گردد.

حجت الاسلام  والمسلمین علیزاده ابراز داشت: جدای از مسائل مدرنیزم، مسئله مهمتری که به وقوع پیوست و عامل شدت گرفتن این جریان شد،موضوع بازگشت به اسلام بود. انسانهایی که از غرب وامانده و  از این فضا خسته شده بودند، به دنبال بازگشت به اصل خود یعنی اسلام بودند که به بیداری اسلامی منجر شد و متأسفانه این قضیه در میان این گروه ها شدت گرفت و جریان سلفی­گری به راه افتاد. ولی همین قرائت های مختلف از اسلام را  می توان یکی دیگر از دلایل برشمرد.

وی گفت: مدرنیزم هر چه بیشترشود رشد جریانها که به شدت واکنش نشان می دهند هم بیشترند. اتفاقی که هم‌اکنون افتاده و باز گشت به اسلام است نقطه اتصال فرار از فضای موجود است و قرائت های متفاوت از اسلام به وجود آمده و یکی هم قرائت  مفهوم سلفی گری است؛ این مفهموم یک مفهوم منفی نیست؛ زیرا امام خمینی(ره) هم برای فرار از فضای موجود دست به بازگشت زد، ولی اسلامی که امام قرائت کرد برپایه منطق، عقل، برهان و اصول و عقائد دینی و مذهبی اسلام بود.

حجت الاسلام علیزاده ابراز داشت: ولی بازگشت سلفی‌ها با شدت و افراط و تفریط زیادی همراه بود و اساسا این گروه ها نگاه شان به مفهوم سلفی گری متن محور بود و بدعتی از آن ارائه داده بود و این گروه ها مردم را به اسلام بلا مذهب دعوت می کردند.

 این محقق افزود: یکی دیگر از دلایل، خود غربیها بودند. وقتی جریان بیداری اسلامی در جهان شروع شد و غربی ها منافع خود را در خطر دیدند با یک سری عملیات کاملا هوشمندانه این جریان را به سمت اسلام و به درون اسلام برگرداند و دراین قضیه نقش شیعیان و سنی های افراطی بسیار پر رنگ است و این گرو ها در این میدان ابزاری برای غربی ها شدند و موج توهین ها و ناسزا گفتن به مقدسات به راه افتاد و موجب شدت گرفتن رشد جریان تکفیری شد.

وی ادامه داد: ادعای خلافت تکفیری ها در منطقه و در دنیای اسلام  را می توان عامل دیگری دانست. تکفیری ها به دنبال خلافت بودند و می خواستند حکومت جدیدی را تشکیل دهند و این مشکلاتی را برای عربستان به وجود می آورد و آنها می خواستند کانون فتنه را در عربستان و قطر  شکل دهند، ولی عربستان با تدابیری چون  دامن زدن به اختلافات مذهبی و تعمیق بخشیدن به این موضوع در مناطق مختلف افغانستان و پاکستان و هزینه کردن پول هنگفت دراین مسیر خطر را از خود دور کرد و به جان کشورهای منطقه انداختند.

این پژوهشگر گفت: عمل دیگر در حوزه سیاست بود و نقش غرب در این واقع بسیار پررنگ تر بود و توانست با عناوینی مانند «اسلام علیه اسلام»  به شدت بهره برداری کند. و در نهایت جریان تکفیری ریشه در غرب دارد.

انتهای پیام

40/313 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha