جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: امروز متاسفانه گاهی اوقات از فناوری های ارتباطی استفاده افراطی می شود، علی رغم اینکه افراد در کنار هم هستند اما هیچ ارتباطی با هم ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، امروز در دیدار با معاون و کارکنان معاونت تهذیب حوزه های علمیه با ابراز رضایت از عملکرد این معاونت اظهارداشت: تلاش هایی که  در حال حاضر در بخش اخلاق و تهذیب انجام می دهیم، علی رغم تمام گستردگی، قابل قیاس با هجمه های دشمنان در این زمینه نیست .

مدیر حوزه های علمیه، با تاکید بر استفاده صحیح از وسایل و امکانات نوین روز، افزود: یکی از آفت های که امروز جامعه و مخصوصا جوانان و طلاب را تهدید می کند، شبکه های اجتماعی هستند.

وی سپس ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات از این فناوری های ارتباطی استفاده افراطی شده و علی رغم این که افراد در کنار هم هستند، اما هیچ ارتباطی با هم نداشته و هر کدام گوشی موبایل خود مشغول هستند، امری که متاسفانه در بین طلاب هم دیده می شود و آنها  به جای مباحثه و گفت و گوهای علمی به صرف کردن وقت خود شبکه های اجتماعی مشغول می شوند.

عضو خبرگان رهبری بیان داشت:  متاسفانه جاذبه های شبکه های اجتماعی آن چنان زیاد است که طلاب را گاهی درگیر خود می کند، امری که هیچ خروجی ندارد، لذا باید این مهم مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد..

آیت الله حسینی بوشهری، در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر تربیت طلاب مهذب اظهارداشت: اگر طلاب در زمینه تهذیب و اخلاق درست تربیت شوند، در زمینه های دیگر نیز موفق بودهو به الگویی برای دیگران هم تبدیل خواهند شد.

وی افزود: اخلاق باید در راس امور طلاب قرار گیرد و علم آموزی همراه با اخلاق باشد تا باعث  پیشرفت طلاب گردد، در این زمینه باید از تمام ظرفیت ها و پتانسیل ها از جمله علمای استانی، استفاده گردد.

منشور طلبگی در کلام امیرالمومنین(ع)

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) به بیان منشورات طلبگی پرداخت و اظهارداشت: در این روایت ارزشمند، تمام ملزوماتی که مورد نیاز طلاب می باشد، ذکر شد. «رُوِيَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب(ع) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ‏ طَلَبَ‏ الْعِلْمَ‏ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاًوَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ»(بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار: ج‏2، ص34)

آیت الله حسینی بوشهری، در توضیح «لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا» گفت: طلبه به جای این که حالت خودبزرگ بینی پیدا کند، باید مانند درختی که شاخه های پرثمر خود را رو به زمین سوق میدهد، در خود احساس کوچکی کند.

وی با اشاره به «وَفِي النَّاسِ تَوَاضُعاً» تصریح کرد: مردم داری، رفتار متواضعانه و مؤمنانه داشتن، ازدیگر ملزومات و منشورات جدانشدنی طلبگی است.

این استاد حوزه، در خصوص«وَلِلَّهِ خَوْفاً»هم بیان داشت: خداترسی، حفظ حریم الهی و رضایت خدا در ورود به هر عملی و در مقابل، اجتناب از معصیت و غوطهورنشدن درآن، از دیگر مباحثی است که طلاب باید به آن اهتمام داشته باشند؛«وَفِي الدِّينِ اجْتِهَاداً»، این مطلب هم تاکید می کند که  طلبه باید  برای خشنودی خداوند گام برداشته،  تمام سعی و تلاش و فرصتهای طلایی را در راه کسب علوم دینی صرف نماید.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان حدیثی از امیرالمومنین(ع) اذعان داشت: «العلم لا يحصل إلّا بخمسة أشياء: أوّلها بكثرة السّؤال و الثّاني بكثرة الاشتغال و الثّالث بتطهير الأفعال و الرّابع بخدمة الرجال و الخامس باستعانة ذي الجلال». تحرير المواعظ العددية (الفصل الرابع مما ورد عن أمير المؤمنين عليه السلام) ص393، طبق حدیث این امام همام، طلبه باید روح پرسشگری داشته و وقت خود را مصروف علم و دانش نماید، پرکار وخستگی ناپذیر بود و مواظب فعل و رفتار خود باشد وآن را تطهیر کند و همچنین برای علم‌آموزی به خدمت بزرگان رسیده و در این مسیر از خداوند یاری بجوید.

وی در پایان تاکید کرد: در آیات و روایات ما توصیه های  بسیاری وجود دارد که چراغ راه طلاب هستند، لذا باید این آموزه ها استخراج شده و در تربیت طلاب به کار گرفته شوند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمود نظریان IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    0 0
    سلام/ آیا مدیریت حوزه علمیه برنامه ای برای استفاده صحیح طلاب وخانواده آنان از فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی دارد؟