پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
1

حوزه /کتاب زن دراسلام نوشته سرکارخانم علاسوند که ازسوی نشرهاجر منتشر شده درهمایش شانزدهم کتاب سال حوزه درگروه علمی علوم تربیتی و روان شناسی، شایسته تقدیرشناخته شد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، مؤلف در این کتاب کوشیده است افزون بر استناد به منابع دسته اول مانند قرآن، روایات و کتب گرانسنگ فقها، ادبیات علمی پدیدآمده توسط اندیشمندان بنامِ شیعه در حوزۀ مطالعات اسلامی زنان را مورد توجه قرار دهد و از دیدگاه‌های شاذ  خودداری کند.

 وی با نظر به ماهیت بین رشته‌ای مطالعات زنان و ورود دانش فمینیستی به عرصه‌های حقوق، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و علوم سیاسی، لازم دانسته است برای تبیین و اثبات برتری دیدگاه دینی، نظریات رقیب و شبهات ضد اندیشۀ اسلامی در این حوزه را مطرح و با آمیزه‌ای از احکام، آداب، اهداف و فلسفۀ نظام حقوقی اسلامی در بارۀ زن و خانواده، با قالبی نو پاسخی درخور به آنها بدهد.

پیش‌فرض نگارنده در این نوشته، تعهد به استواری استدلال و محتوای یک کتاب درسی است. از این رو، تلاش کرده است در هر بخش از اثر خود، نظریه‌‌های مطرح فقهی و اخلاقی در بارۀ زن و خانواده را با رعایت ادبیاتی فاخر و بدون پیشداوری نشان بدهد. وی همچنین مطالب کلامی، اصولی و قاعده‌های فقهی را با واژگانی روان توضیح داده است.

نویسندۀ این اثر، در سه بخش، به تبیین حقوق و تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان پرداخته است. وی در بخش اول، ویژگی‌های فقهی و حقوقی زنان را در بلوغ و عبادت برشمرده و در بخش دوم، مسائل خانواده را از ازدواج تا طلاق به ضمیمۀ مباحثی دربارۀ خشونت بررسی کرده است. بخش سوم این کتاب، به دیدگاه اسلام دربارۀ مشارکت‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان اختصاص دارد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha