پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کعبی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر پایه فقه جهاد، فقه امر به معروف و نهی از منکر و بر اساس وجوب دفاع از اسلام، انقلاب را علیه طاغوت پایه ریزی کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین کعبی صبح امروز در اولین سمینار علمی «فرهنگ جهاد» در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفاء به موضوع "بررسی مسائل فقهی در باب جهاد" پرداخت و گفت: مسائل فقهی را  می توان در سه عرصه مسئله محور، نظریه محور و نظام محور مطرح کرد.

وی ادامه داد: فقه مسئله محور، فقه تبیینی بوده و به بیان احکام الله الواقعیه پرداخته و در پاسخ به یک سوال فقهی، جوابی جزئی بیان می کند.

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت: فقه نظریه محور با برداشت کلان از، مکتب فکری، جهان بینی و ایدئولوژی اسلام در مجموعه ای از مباحث پایه ای فقه، نظریه هایی را مطرح و با قراردادن آنها در کنار هم، نظام فقهی را تشکیل خواهد داد.

 این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: اگر آیات و روایات پیرامون جهاد را مورد بازکاوی قرار دهیم، تنها در قالب نظریه جهاد، نظام جهادی و دفاعی، احکام فقه جهاد متناسب با مقتضیات زمان و مسائل روزآمد مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و بدون ارائه یک نظریه در عرصه جهاد نمی توان به شکل فراگیر همه مباحث پیرامون جهاد را از نظر فقهی مورد بحث قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی با بیان این مطلب که تبیین نظریه جهاد در اسلام به عنوان یک مسئله پایه در فقه جهاد است، تصریح کرد: اگر ما نظریه جهاد را تبیین نکنیم، در واقع فهرست و خلأهای پیرامون جهاد به خوبی روشن نخواهد شد.

وی بیان داشت: نظریه جهاد در اسلام مبتنی بر چند عنصر حقانیت اسلام، وجوب دعوت به اسلام، وجود دولت اسلامی و ضرورت تحقق تمدن و پیشرفت، وجوب قدرت در اسلام و وجوب حرکت به سمت تحقق عدالت است و بر پایه این 5 عنصر نظریه جهاد معنا و مفهوم پیدا می کند.

عضو خبرگان رهبری در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه اسلام بر پایه حقانیت و هدایت آمده است، بیان داشت: اقتضای حقانیت و دعوت به اسلام این است که این دین باید دولت تاسیس کرده و بدون دولت، اهداف اسلام محقق نخواهد شد؛ لذا در قرآن برای تشکیل دولت هم آیاتی ذکر شده است.

این استاد حوزه اذعان داشت: برای گسترش حاکمیت دین که گسترش حق و عدالت است، نیاز به قدرت بوده و اسلام برای این ضرورت هم فکر داشته و در قرآن کریم، آیاتی نظیر « و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه ...» آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی تأکید کرد: برای ایجاد، تثبیت و گسترش حاکمیت خدای متعال، قدرت و اقتدار نیاز است.

وی در ادامه به حقیقت جهاد پرداخت و گفت: برای شناخت حقیقت جهاد، توجه به عناصر پنج گانه مذکور ضروری بوده و باید به تاریخ اسلام و سیره رسول گرامی اسلام(ص) برگردیم؛ چراکه ایشان دین مبین اسلام را گسترش داده و رهبر مردم را تعیین و خلیفه بعد از خود را معرفی نمودند.

عضو خبرگان رهبری به مقایسه عصر نبی مکرم اسلام(ص) و دوران حضرت امام(ره) برای معرفی حقیقت جهاد پرداخت و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر پایه فقه جهاد، فقه امر به معروف و نهی از منکر و بر اساس وجوب دفاع از اسلام، انقلاب را بر علیه طاغوت پایه ریزی کرد.

این استاد حوزه ابراز داشت: امام خمینی(ره) در تحریرالوسیله در خاتمه کتاب امر به معروف و نهی از منکر قریب به 13 مسئله درباره ولایت فقیه و ولی فقیه و برای دفاع از کیان جامعه اسلامی و امت اسلامی حدود 10 مسئله را بیان می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کعبی تأکید کرد: باید این مجموعه از مسائل در تحریرالوسیله را در قالب فقه انقلاب، فقه مبارزه با طاغوت و فقه تاسیس دولت اسلامی و مقاومت اسلامی گسترش داده و تدریس کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: جهاد، امامت، ولایت، دولت، قدرت و ... از مباحثی است که باهم تنیده بوده و نمی توان آنها را جدا از هم بحث کرد.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: جهاد همانند نماز بوده و از مجموعه احکام استفاده می شود که تحت هیچ شرایطی تعطیل بردار نیست.

این استاد حوزه در پایان گفت: در زمینه فرهنگ جهاد در حوزه علمیه قم کارهای بسیار خوبی انجام شده و پایان نامه های بسیاری نوشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha