جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رضا کاظم لو - حوزه خواهران قزوین

حوزه/ کیفیت برخورد و نحوه فعالیت حضرت زینب (س) می تواند برای جامعه ما الگو باشد، چرا که حضرت گوشه نشینی اختیار نکرد، بلکه با حفظ حدود و رعایت آداب اسلامی بهترین خدمت را به جامعه اسلامی کردند.

حجت الاسلام رضا کاظم لو در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین بیان کرد: شخصیت حضرت زینب (س) به عنوان یک بانوی با استقامت و فداکار نه تنها برای زنان بلکه برای مردان هم می تواند مطرح شود و همگان باید از شخصیت و زندگانی ایشان درس بگیرند.

وی افزود: حضرت زینب (س) نماد شکیبایی، ترجمان حقیقت و بندگی الهی و تنها زنی است که در عالم دارای نیابت خاصی از امام حسین(ع) بود و بعد از واقعه کربلا و تا بهبودی کامل حضرت سجاد (ع) مردم در مسائل حلال و حرام خویش به ایشان مراجعه می کردند.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین عنوان کرد: حضرت زینب (س) شخصیتی بودند که به معنای واقعی اسم خویش، زینت پدر شدند و هر کجا که قدم گذاشتند نام و هدف پدر بزرگوار خویش  را احیا کردند.

حجت الاسلام کاظم لو  با تاکید بر این که شخصیت این بانوی بزرگوار می تواند الگوی تمام عیار یک زن مسلمان در اجتماع باشد، گفت: حضرت زینب (س) نمونه یک زن مسلمان است که با حفظ و رعایت حریم دینی، در صحنه های مختلف فردی و اجتماعی جامعه حاضر می شدند و وظایف خود را به بهترین نحو ممکن انجام می دادند.

وی ادامه داد: از لحاظ فردی حضرت زینب (س) نمونه یک بانوی آینده نگر و پیرو امام بود، به طوری که موقع ازدواج خویش شرط کردند که باید همراه امام حسین(ع) باشند که این امر بیانگر همراهی، حرکت و زیر سایه امام بودن ایشان  است.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین، زمان شناسی را یکی دیگر از ویژگی های حضرت زینب(س) برشمرد و افزود: ایشان در موقعیت های مختلف با  زمان شناسی، مسئولیت های متفاوتی را بر عهده می گرفتند و به وظیفه خویش عمل می نمودند.

این مدیر حوزوی ادامه داد: بعد از شهادت امام حسین(ع)، اولین کاری که حضرت زینب (س) انجام داد با امام زمان خویش یعنی حضرت سجاد (ع) بیعت کرد و این بیعت و دلسپاری را از طریق نگهداری و مراقبت از طفلان حاضر در کربلا و پرستاری از امام سجاد(ع) تا بهبودی کامل ایشان به انجام رساند.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین اضافه کرد: حضرت زینب(س) در مجلس یزیدحقایق دین را که از خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) و حضرت علی(ع) گرفته بود، به عالم معرفی کرد و با رفتار مقتدرانه خود یزید را  روسیاه کرد.

وی با توصیه بانوان جامعه به الگوگیری از نحوه حضور و فعالیت حضرت زینب (س) در اجتماع، عنوان کرد: عدم گوشه نشینی و حضور در جامعه با رعایت حفظ حریم از دیگر خصوصیات حضرت زینب(س) بود، به طوری که در زمان حضور حضرت در مدینه، شاهد فعالیت ایشان در زمینه های تعلیمی و تربیتی هستیم.

حجت الاسلام کاظم لو افزود: کیفیت برخورد و نحوه فعالیت حضرت زینب(س) می تواند برای جامعه ما الگو باشد، چرا که حضرت گوشه نشینی اختیار نکرد، بلکه با حفظ حدود و رعایت آداب اسلامی بهترین خدمت را به جامعه اسلامی نمود.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین گفت: تربیت فرزندان ولایی از دیگر صفات این بانوی بزرگوار است؛ ایشان فرزندان خود را را طوری تربیت کرده بودند که در واقعه کربلا، زودتر از فرزندان رهبر و امام خویش به میدان رفتند و این کار ارزشمندی بود که به دیگران هم روحیه داد و آنها را به جانفشانی تشویق کرد.

این محقق حوزوی بیان کرد: بعد از شهادت امام حسین(ع) با اینکه تحمل این مصیبت با آن عظمت و سنگینی و شهادت برادر، فرزندان و خویشاوندان کاری دشوار و سخت بود، اما شاهد هستیم که حضرت زینب (س) به امام خویش وفادار ماند و با از یاد بردن مهر و عاطفه مادری و خواهری و کنار گذاردن آن غم سنگین، صحنه های حماسی و معرفتی ماندگاری را در موقعیت های مختلف از خود به نمایش گذاشت و در عمل هم ثابت کرد که ادامه دهنده راه امام خویش است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha