سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 345514
۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
استادی

حوزه/ استاد و شاگرد باید درهمه امورتحصیل و زندگی باهم تعامل نزدیک و سازنده‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت‌الله رضا استادی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درنخستین اجلاسیه اساتید حوزه های علمیه استان تهران که درمحل مصلای حرم مطهرحضرت عبدالعظیم حسنی(ع) شهر ری برگزارشد، با بیان این مطلب خطاب به اساتید حاضردر مراسم گفت: امروزشما باید دین مردم را حفظ کنید، چراکه روحانیت درطول تاریخ درخشان و پرافتخارخود، با دیانت و تهذیب، دین مردم را حفظ کرده است.

وی ادامه داد: اساتید الگوی رفتاری و اخلاقی شاگردان و طلاب به شمارمی روند، لذا اگرآن ها دیانت را به خوبی درک نکنند نمی‌توانند الگوی مناسبی برای طلاب باشند، سپس لازم است تا در این رابطه فکرکنیم و تعامل با شاگردان را ارتقاء ببخشیم.

این استاد برجسته اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: امروز روحانیت تکیه‌گاه مردم است، اما مردم اول روحانیون را امتحان می‌کنند و بعد از این‌که اعتمادشان جلب شد، به ایشان تکیه می‌کنند، بنابراین باید سعی کنید کارهایتان الهی بوده و با انگیزه و برای خدا به تدریس مشغول شوید.

 وی با بیان این‌که هراستادی بتواند هم استاد و هم مربی باشد، برای طلبه‌ ها الگویی مناسب خواهد بود، گفت: با خدا معامله کنید، کسی که با خدا معامله کند، ضرر نمی‌کند. اساتید تنها معلم نیستند، بلکه مربی هم هستند، استادی که مهذب ‌تر باشد، اثرگذارتر هم خواهد بود، اگریک روحانی مهذب و خداترس نباشد و حرام و حلال در زندگی  او مطرح نباشد، نمی‌تواند در اطرافیان و شاگردانش تأثیر گذارد.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم استاد و مربی بودن همزمان برای طلاب، افزود: اگریک روحانی مدرس و مربی نباشد، استاد موفقیم نمی‌شود، همچنین اگرنگاه او به درس الهی نباشد و بخواهد از تدریس به شهرت برسد، این درس الهی نبوده و در شاگردان خود هم اثرگذاری ندارد.

وی با اشاره به ابزارهای امروزی انجام گناه، توجه بیشتر به بعد تهذیب طلاب را خواستار شده و تصریح کرد: ابعاد شخصیت علمی و وجودی طلبه درهمان سال‌های اولیه تحصیلش شکل می‌گیرد؛ لذا ضروری است تا ما اساتید بیش ازهر چیز به فکرتهذیب خودمان باشیم، چون مهذب بودن می‌تواند درتمام شئونات زندگی طلاب اثرات سازنده و آموزنده بگذارد.

آیت الله استادی درپایان با اشاره به تربیت عالمانی چون شیخ علی اکبربرهان، مرحوم آیت الله مهدوی کنی، مرحوم آیت الله خوشوقت و مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی درشهرتهران گفت: امروز بیشتر افراد به دنبال مادیات هستند و به پیشرفت هم نگاه مادی دارند، با سروصدا و با کثرت مدارس مشکلات حل نمی‌شود و لازم است به رویه گذشته حوزه ها توجه جدی شود. 34/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha