چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
اندیشه مسطور

حوزه /اولین کاری که در مؤسسه انجام گرفت، کتاب «گلبرگ احکام» بود؛ این کتاب شامل 40 درس است که به سفارش سازمان عقیدتی سیاسی ناجا تهیه شده و 20 درس آن به چند رسانه ای تبدیل شده است.

حجت الاسلام محمد حسین ندیمی مدیر مؤسسه اندیشه مسطور در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، اقدامات علمی، فرهنگی این مؤسسه به همت اساتید و طلاب جوان را جهت ترویج سبک زندگی  اسلامی ایرانی تشریح کرد.

* مؤسسه اندیشه مسطور از چه سالی، با چه هدفی آغاز به کار کرده و در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟.

مؤسسه از سال 1389 فعالیت خود را شروع کرده و عمده فعالیت آن دینی و مذهبی است. اهداف زیادی در پرتو تشکیل مؤسسه وجود داشته، اما هدف اصلی، اجرای دستورات و منویات مقام معظم رهبری می‌باشد که به نوعی در ارتباط با حوزه و مبلّغین گرامی است.

* آیا از طرف نهادهای دیگر هم پشتیبانی می شوید؟.

این مؤسسه خصوصی بوده و از طرف نهادها پشتیبانی نشده و وابسته به نهادی هم نیست؛ مؤسسه اندیشه مسطور به دنبال فعالیت سیاسی نبوده و کار سیاسی هم نمی کند.

* چه تعداد افراد با شما همکاری می کنند؟.

کادر رسمی مؤسسه، چهار نفر می باشد، اما افراد زیادی به صورت غیر متمرکز و غیر رسمی با مؤسسه همکاری می کنند. برنامه ریزی فعالیت ها و کار محتوایی در مؤسسه انجام شده و انجام آن به افراد متخصص سپرده می شود.

* خلاصه ای از کارهای انجام گرفته مؤسسه را عنوان کنید.

اولین کاری که در مؤسسه انجام گرفت، کتاب «گلبرگ احکام» بود؛ این کتاب شامل 40 درس است که به سفارش سازمان عقیدتی سیاسی ناجا تهیه شده و 20 درس آن به چند رسانه ای تبدیل شده است.

یکی از مواردی که جای آن در تبلیغ خالی بود، استفاده از ابزارهای جدید در امر تبلیغ می باشد؛ بیش از 12 سال قبل، کلید شروع این کار زده شده و تبلیغ و سخنرانی به صورت تصویری در مناطق مختلف انجام گرفت، بازخورد آن نیز جمع آوری و به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ارائه گردید تا برای استفاده از چنین ابزارهایی، برنامه ریزی لازم صورت گیرد و طلاب را جهت آموزش این ابزارها آماده نمایند.

این نوع تبلیغ در آن سال ها هزینۀ زیادی را در برداشت؛ امروزه با گسترش ابزارهای الکترونیکی در اکثر مناطق، چنین هزینه هایی نیز وجود ندارد؛ تنها کاری که می بایست در این امر صورت می‌گرفت، آماده سازی محتوای موضوعات برای طلاب بود.

در راستای همین مسأله، موضوعاتی در قالب سی دی تهیه گردید که 20 درس از کتاب گلبرگ احکام تبدیل به سی دیِ چند رسانه ای شد و استاد مطالب تبلیغی را در آن به عموم مردم ارائه می دهد.

از دیگر فعالیت های انجام گرفته، کتاب «شکوفه های احکام» است که در دو جلد برای مقطع چهارم و پنجم ابتدایی آماده گردید. ما به دنبال آن هستیم تا این کتاب جزو کتاب‌های درسیِ آموزش و پرورش قرار گیرد. کتاب شکوفه های احکام در 30 هزار جلد در سبد انتشاراتی دفتر تبلیغات قرار گرفت.

اثر دیگر مؤسسه کتاب «شکوفه های آسمانی» است که برای مقطع کودکان در چهارم و پنجم ابتدایی منتشر شد. این کتاب برای بیان مباحث اخلاقی – اعتقادی در چنین مقطعی ارائه گردیده است.

کتاب های دیگری نیز برای مدارس و مساجد منتشر شده که شامل: «زندگی در پرتو احکام دین»، «آخرین فرمانده، اولین سرباز»، «منشور امامت» و «امام حاضر، مبین ناظر» می باشد که با هدف ارتقای محتوای تبلیغی طلاب به چاپ رسید و با استقبال زیادی نیز مواجه شد؛ به طور مثال کتاب: «امام حاضر، مبین ناظر» به چاپ پنجم رسیده است.

* بازخورد کتاب ها در بین مخاطبین چگونه بود؟.

کتاب‌های منتشر شده برای همه اقشار سودمند بوده و به همین خاطر درخواست های زیادی برای دریافت کتاب ارائه شده است.

* فعالیت های دیگر مؤسسه به چه شکل بوده است؟.

کار دیگری که با همکاری معاونت امور اجتماعی - فرهنگی شهرداری تهران انجام گرفت، کمک در برگزاری اولین همایش کارآمدی دین در ادارۀ جوامع در اسفند 91، با همکاری نهادهای دیگری چون: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دفتر تبلیغات اسلامی، جامعۀ المصطفی العالمیۀ، دانشگاه امام باقر علیه السلام، دانشگاه امام صادق علیه السلام، جهاد دانشگاهی و بنیاد فقهی مدیریت برگزار شد.

همچنین نشستی علمی در پژوهشگاه علوم اسلامی قم در همین زمینه برگزار شد که حدود 120 مقاله به این نشست ارسال شد؛ از این تعداد 20 مقالۀ برتر مورد تقدیر و ستایش قرار گرفتند. مجموعه مقالات همایش در دو جلد به چاپ رسید که سی دیِ مقالات نیز ارائه شده و برای علاقه مندان آماده گردیده است.

از دو سال قبل که مقام معظم رهبری بحث افزایش جمعیت را مطرح نمودند، اولین کتاب «کنترل جمعیت یا انقراض نسل» ارائه گردید؛ چون دشمن بیشتر در توطئه خود انقراض نسل مسلمانان و در ابتدا نسل شیعه را هدف قرار داده است.

کتاب «سبک زندگی فاطمی» نگاهی به زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در رابطه با افزایش جمعیت است که در ایام شهادت بی بی دو عالم در سال گذشته منتشر شد و به چاپ چهارم رسیده است.

آخرین کتاب منتشر شده «کاهش جمعیت، آخرین راهبرد غرب» است که در این رابطه به چاپ رسید که به بیان آخرین راهبرد غرب به تفصیل سخن می‌گوید؛ از سوی نهادهای مختلف درخواست تهیه آن را داشته‌اند.

«همراه کاروان» عنوان کتابی است که برای زائرین کربلا در اربعین حسینی (علیه السلام) آماده گردید؛ این کتاب به صورت زیبا و فضای کودکانه برای نوجوانان زائر کربلا تهیه گردیده است.

از کارهای دیگر مؤسسه اندیشه مسطور، تهیه 5 فیلم 18 دقیقه ای برای طلابی است که می خواهند در مسیر راه زائران حسینی علیه السلام، پرده خوانی کنند.

آخرین کاری که در حال انجام آن هستیم، یک دوره آموزش کوتاه مدت به عنوان «تربیت کارشناس جمعیت» است که در حال برگزاری برای طلاب و مبلّغین می باشد.

این احساس وجود داشت جای چنین دوره ای با این محتوا در حوزه علمیه خالی باشد و حوزه علمیه می بایست قبل از هر نهادی پیشگام آموزش این موضوع برای طلاب می شد. طلاب باید در جریان این مسأله باشند که چه اتفاقاتی افتاد و چه معضلاتی به وجود آمد که کشور دچار بحران کاهش جمعیت شد؛ لذا دورۀ تربیت کارشناس جمعیت در پاسخ به این چراها و ارائۀ راهکارهایی برای برون رفت از این مشکل شکل گرفته است.

* از چه اساتیدی در این أمر استفاده می کنید؟.

اساتیدی چون حجت الاسلام مدرّسی در باب مبانی فقهی بحث جمعیت، حجت الاسلام فولادی در خصوص ضرورت های این موضوع، خانم دکتر خزعلی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در باب سیاست ها، چالش ها و قوانین پیش رو و حجج اسلام ابوترابی روانشناس و استاد دانشگاه، سقای بی ریا و محمد جواد توکلی اقتصاد دان و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) می باشند.

* هدف از برگزاری چنین دوره ای چیست و فعالیت فارغ التحصیلان به چه صورت خواهد بود؟.

هدف اول در برگزاری دورۀ تربیت کارشناس جمعیت این است که طلاب با چالش ها و راهکارهای این مسأله آشنا شوند. متأسفانه برخی طلاب از ضرورت این مسأله آگاه نیستند؛ لذا ایجاد انگیزه در طلاب نسبت به این موضوع از اهداف مهم دوره می باشد.

استفاده از طلاب فارغ التحصیل در نهادهایی که درخواست مبلّغ داشته باشند، هدف بعدی این طرح می باشد؛ البته این أمر نیز مسیر خود را طلب می‌کند. کسانی که در امتحانات پایان دوره، امتیازات لازم را کسب کرده و تحقیقات و پژوهش هایی نیز در طول دوره ارائه داده باشند، در اولویت اعزام به مراکز تبلیغی قرار می‌گیرند.

* آیا مباحث تدریس شده در این دوره، در قالب جزوه در اختیار طلاب قرار می گیرد؟.

یکی از مشکلات مؤسسه، کمبود بودجه مالی است؛ درخواست و انتظار ما این است که مراکز مختلف به این طرح، نگاه ویژه ای داشته و از حیث مالی آن، به ما کمک کنند. متأسفانه حمایت ناچیزی در این رابطه به مؤسسه اندیشه مسطور شده است. اعتقاد داریم اساتید و مدرّسین این طرح، مطالب مفیدی را ارائه داده و می دهند که در صورت منتشر شدن برای همگان، اعم از طلاب و غیر طلاب مفید خواهد بود. در صورت تأمین نشدن بودجه مالی، خود طلاب می بایست هزینه چاپ مطالب تدریس شده را تأمین کنند.

* آیا برنامۀ دیگری مثل چنین طرحی در دست اقدام دارید؟.   

بله. مؤسسه در صدد است برنامه ای برای خانواده های طلاب در همین زمینه ارائه دهد، اما با امکانات کم و کمبود بودجه، کیفیت کار نیز پایین خواهد آمد.

دوره ای که در حال برگزاری است با کمترین تبلیغات (فقط در 5 روز) بیشترین استقبال را از سوی طلاب در پی داشته است؛ حتی این انتقاد نیز از مؤسسه شد چرا تبلیغات عمومی از سوی مؤسسه انجام نگرفت؛ اما با این وجود، افراد شرکت کننده در دورۀ تربیت کارشناس جمعیت، نزدیک به 500 نفر می باشند.

اگر امکانات بیشتری وجود داشت، برای دیگر طلاب نیز چنین دوره هایی برگزار کرده و برای افراد فارغ التحصیل این دوره نیز، دورۀ تخصصی برگزار می گردید.

* یکی از مواردی که باعث ناباروری زنان شده، موضوع تغذیه می باشد؛ آیا لزوم آگاهی بخشی به این موضوع در این دوره لحاظ شده است؟.

یکی از سرفصل های این دوره به مسأله تغذیه اختصاص دارد، یکی از اساتید در دو جلسه در خصوص تغذیه سالم و غیرسالم مطالبی را برای طلاب شرکت کننده ارائه خواهد داد. مسألۀ تغذیه از جمله مسائلی است که مردم کمتر با آن آشنا بوده هستند؛ اما تغییر ذائقه در مردم باعث شده که به روش تغذیۀ غیرسالم ادامه دهند.

یکی از برنامه های دشمن در بحث ناباروریِ زنان، مسأله تغذیه ناسالم است و حتی به این هم اکتفا نکرده و در داروها و واکسن های صادراتی خود نیز از مواد نابارور استفاده کرده تا زنان و مردان را عقیم کنند.

البته در کشور ما این مسأله اتفاق نیافتاده، اما برخی کشورهای آفریقایی، متوجه این أمر شده و از آن جلوگیری کرده اند.

متأسفانه 20 درصد از ناباروریِ زنان جامعه ایران از مواد غذاییِ ناسالم است و 20 درصد نیز از ناباروری ها در ایران، هنوز ناشناخته می باشد!.

* اگر مطلب خاصی دارید، بفرمایید؟. 

لازم می دانم از کسانی که واقعاً از برنامه های مؤسسه اندیشه مسطور حمایت می‌کنند، مخصوصاً مسئولین حوزه علمیه قم، مسئولین مؤسسه امام خمینی (ره)، خبرگزاری حوزه که اخبار مربوط به این دوره را پوشش داده تشکر کنم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهرا IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    0 0
    با سلام کسی که ناراحتی قلبی دارد (تنگی شدید دریچه و زیر دریچه آئورت) می تواند بردار شود . خانمی که لوله هایش را سته می تواند دوباره باردار شود